Se vår skidfilm!

• Trådstartare Trådstartare Andi
  • Start datum Start datum
Se vår skidfilm!
hmmm... ser att filen är rätt stor (onödigt bra kvalitet). Skulle det va något intresse om jag gjorde en med mindre storlek? Hur stor (MB) anser du att en 10 min. film bör vara?

Se vår skidfilm!
Ta ner den till 50 mb eller så, klert godkänd kvalite.
Räkna på att en långfilm med bra kvalite ligger på ca 1400mb. Och
då är kvaliten tillräcklig för tv-visning.
Är servern som den ligger på långsam eller? Går dödligt segt att ta
hem den för mig(ca 6kb/sek), trots adsl.

Se vår skidfilm!
vet att det går långsamt nu... hara bara adsl å det e många som tankar... ska försöka få upp den hos en kompis som sitter direkt på sunet.. mailar igen när jag har en snabbare server..

Se vår skidfilm!
LÅter bra, om du ändå är i farten med att göra en lite mindre fil
vore det uppskattat med annat format än avi, jag sitter på mac, och
avi innebär att jag måste köra den genom divx doctor innan jag
kan
se den tyvärr.

Se vår skidfilm!
kom just på en sak.... har inte orginalfilerna kvar så jag kan inte rendera om nått... hmmm.. kankse.. ska leta

imorgon när jag kommer till skolan (sunet:-) så tankar jag upp den på en server med 17Mbit... då blir det fart...
// Andreas

Se vår skidfilm!
Vilket program har du gjort den i?
Du skulle kunna slänga upp den på ftp://ftp.steffo.nu om du har
dunderuppkoppling imorgon... Där ligger en masa surffilmer, men
en skidfilm gör knappast någon illa... :)

Läggdags nu dock, måste upp läskigt tidigt imorgon(dvs. till
skolbussen).... :(

Se vår skidfilm!
Hej Ola!, det finns ett program som heter cleaner 6 som är jättebra på att koda om egna filmer till vilket format man vill ha. Och den finns till både Mac & PC.
/Marwid

Se vår skidfilm!
Kul. Laddar ner nu.

Sånt här ser man förvånansvärt lite av av nån anledning... Borde finnas fler hemsnickrade filmer där ute. Är det så att många som tvekar inför användarnas hårda bedömningar? Gör inte det! Alla vet ju att det är hobbyfilmer det handlar om. Det är ju skitskoj att se sånt här, oavsett nivån på åkningen. Speciellt från orter man själv inte besökt.

Från förra säsongen tex, har jag bara sett två filmer. Saalbach - A Ski Movie och vår film - The Paznaun Project 2002. VILL SE FLER!

Se vår skidfilm!
Ja absolut!
Måste ju finnas mängder me roliga saker som folk klippt ihop!
Filmen e ju ingen free radicals direkt men låt den inspirera till andra glada amatörer! Ser fram emot publikens mottagning... Man kanske skulle ha releaseparty på Grand?

Nån som har nån film så lägg upp länken här!
/Andy

Se vår skidfilm!
inte för att vara taskig men det var den sämsta skidfilm jag sett och när du vill ha kommentarer så.
skaffa ett par riktiga skidor och lär er åka, ni kan ju inte ens droppa från en en meter hög sten utan att bindningarna löser ut eller att ni lägger er ner.
kommentaren "borders suck" är ganska tam då ni inte ens kan åka, ni skulle inte ha en chans mot mig på bräda eller skidor.
ironi hoppas jag, ni är väl medvetna om er nivå på åkningen.
alltid kul att kolla på skidfilm...kul att du la upp den här.

Se vår skidfilm!
det är just det som var meningen, det du säger... att filmen skulle va kul att kolla på... det är inte meningen (då både våra och bergets resurser är begränsade) att göra en ny radical etc. (vilket vi aldrig påstått) utan att dokumentera en resa å pröva på en att göra skidfilm för att inspirera andra. vi har haft begränsat med material så därför har vi valt att ta med vissa, rent åkmässigt, misslyckade sekvenser (i proffsfilmer, har de ju möjligheterna att selektera mer å ta om sekvenser), dels för att få lite längd på filmen, dels för att det faktiskt är rätt kul att se... i alla skidfilmer har jag alltid varit extra förtjust i den delen på slutet där dom visar alla vurpor :-) men smaken är som baken.
vadå riktiga skidor... där är jag inte me? skulle vi tagit med våra rossignol scratch bc å åkt på itsället? feta puderskidor är det det enda som räknas? i bra preparerad pist kör jag hellre på mina atomic beta!
kommentarer `borders suck` ligger det inget bakom, vi hyser inge agg mot dessa varelses (snowboarders alltså). några av oss åker tom. bräda. den är enbart med eftersom vi lyckades streama en snowboardåkare och än en gång för att göra filmen lite kul.
jaja... ha det! /Andy

Se vår skidfilm!
en klockren film som innehåller skön skogsåkning, feta drops från klippor, brutala spins, stilren piståkning och sköna mellanscener... =)
skämt åsido tycker jag att den var kul, gillar hemgjorda filmer... som du säger har inte vi dödliga tillräckligt med resurser för att kunna göra pro-filmer...
fast en film som är RIKTIGT bra det är paznaun project! den är sexig!

// bison.

Se vår skidfilm!
CHILLA GRABBAR!! :)

De kommer en fin rulle till våren om allt går enligt planerna...
Hemsidan med .com-adress (!) kommer snart iaf ;))

Håll ut!

Se vår skidfilm!
hehe... några som tycks ta filmen på rätt sätt i alla fall!
andra gången jag hör talas om paznaun nu... finns den på nätet?
:-o
/a

Se vår skidfilm!
med adsl tar det väl nån timme kan jag tänka mig (64kb/s).
ok... laddar me spännig ner paznaun-filmen... läste andra tråden... ingen som fixat en sida med amatörfilmer?
kankse är nått för dig,Bison?

Se vår skidfilm!
att du påstår att ni hade begränsat material och därför tog med vissa rent åkmässigt misslyckade sekvenser.
det finns inte en enda sekvens som inte är misslyckad.
det är klart att filmen skulle bli bättre om ni filmade i whistler men om ni inte klarar att droppa från en meter hur ska det gå om ni hade tänkt köra större.

ni åkte ju i skogen och ramlade omkring på små kullar. med ett par stabilare skidor blir det nog lättare tycker jag.
självklart är det bättre med carvingskidor i pisten, men många sekvenser var ju i skogen.
det är ju mycket roligare att hoppa med ett par centrerade twintip än carving så jag förstår inte varför du inte använder dem i det lilla skutt som ni filmade.
förlåt att jag gnällde på era skidor.

När du påstår att ni hade begränsat material och antyder att filmen skulle blivit bättre utan vissa sekvenser, så får man ju uppfattningen att ni tror att ni kan göra en bra film om ni hade resurser.
det kvittar hur mycket resurser ni skulle ha ni skulle ändå inte kunna prestera mer, ni kan inte åka så ni kan omöjligt göra en bra film.

Se vår skidfilm!
Klarstrom: Tycker du ska lägga upp något eget så att vi ahr något att jämföra med. Klart att gubbarna inte håller samma klass som diverse teamåkare. Men man åker ju skidor för det stora nöjets skull. Sedan kan ju nöjet ligga på olika nivåer i skicklighet. Huvudsaken är ju att man ahr kul. Sedan om dom vill visa den för andra så får man ju analyserade för vad den är. En amatörfilm, med amatöråkare. Klart kul med amatörfilmer.
Lägg upp en egen film så får vi se vad du går för.

//brandt

Se vår skidfilm!
Ett bra initiativ, det är kul att se vad andra människor lyckas knåpa ihop. Jag tycker att filmen får klart godkänt, men ett kamerastativ eller liknande som gör att kameran inte skakar lika mycket som hos en amatörfotograf (inklusive mig själv) skulle höja standarden på filmen ytterliggare ett snäpp.

/sebbe

Se vår skidfilm!
brandt:
självklart är jag medveten om vilken nivå dom åker på men om man vill ha kommentarer så får man.
När nån säger att borders suck så säger jag naturligtvis att jag åker bättre på bräda eftersom jag gör det.

tyvärr har jag ingen digital film där jag åker, jag har ett klipp från NM förra året på vhs då jag gör ett dåligt åk men det är det enda. vet du hur man gör om man vill ha ett klipp digitalt?

jag kom förresten fyra på NM men snowboardklassen är ju ganska tam, endast tio åkare var med, ingen i snowboard klassen åkte bra. jag kom före peter ström som körde vilse och jag blev besviken eftersom jag trodde att jag skulle få se ett bra åk av honom.
jag förstår inte varför det har blivit sån jibbing trend inom snowboard, det var så för typ 7-8 år sedan men kom tillbaka för typ två år sedan och nu är det väldigt stort igen. inget intresse för friåkningstävlingar utan alla snackar om forum och att det är bättre med mjuk bräda för bättre pop.
hoppas inte att detta påverkar materialutvecklingen.

om det är enkelt att digitalisera en rulle orkar jag nog göra det men inte annars, den är hemma hos mina föräldrar i värmland (bor i lund nu). så det tar nog ett tag innan den kommer upp i såna fall.
peace..

Se vår skidfilm!
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=7569

*OBS! Nu på 10-mbitsserver*

// Inledningen var en av de mer ödesmättade jag sett...! Att den sen kanske var i längsta laget bör kanske också nämnas. Det kändes som om det skulle komma en timmes film efter den duktigt mäktiga starten. Dessutom en helt oförklarligt slut där ni aldrig fadar låten. Varför då? Det är ju flera minuter svart på slutet.
Den känns lite upprepande också. Den lilla klippan återkommer ju ett par gånger om man säger.

Lite rappare inledning, ett par minuter kortare och ett tydligt slut. Där är mitt recept på förbättring.

Se vår skidfilm!
Håller på tankar hem filmen nu och ska kika på den. Går lite trögt eftersom jag sitteri Kanada nu.

Men nån kläckte idén att ha en site där man kan samla amatörfilmer som dessa.

Ta en kik på http://www.vansbrolocos.com

Ett gäng amatörer som kör lite av det mesta. Men om det är önskat så kan jag slänga upp en konto åt er på den servern dit ni kan tanka upp filmer. Skicka ett mail till nilimaa@vansbrolocos.com

Jag fixar en länk för public att se filmerna etc. Siten är hyffsad snabb, men är lite trög ibland när USA nerdarna loggar på och sölar ner.

(detsamma gäller om ni har bilder ni vill sprida, på åkning av alla dess slag)

För övrigt tycker jag att det finns dålig och bra kritik. Vissa här verkar inte riktigt se skillnanden. Lär er att ge bra kritik som ämnar att förbättra istället för att bara förnedra. Som tipsen om att korta ner inledning etc, det är bra tips.

Jag tycker ni som gjort filmen ska skita i den usla responsen ni fått av vissa personer. Att ge sådan kritik är bara ett försök att hävda sig själv. Det är alltid skoj att se vad andra amatörer tar sig till. Fortsätt med det.....
Jag har dock inte sett filmen ännu. Håller på plockar hem den nu.

Se vår skidfilm!
ok.. ska maila dig så kanske filmen kan komma att finnas där också... konstruktiv kritik... ja det är givetvis det man vill ha... kan bara hålla med er som påpekat att det lite väl mkt svart i början å slut... tyvärr har jag ingen möjlighet att ändra eftersom `sourcen` är borta... ja.. inledningen blev rätt bra... tilläggas kan att det inte har använts nått filter för dessa bilder... mörker+ strålkastarljus + snökanoner blev en rätt häftig kombination...
ha d! /A

Se vår skidfilm!
Har nån tips på var man kan lägga upp egna filmer?

Jag har nämligen gjort en med min polare, bara på skämt men ändå, skulle va kul att lägga upp den.

Se vår skidfilm!
Måste bara fråga? fick ni era skidor i julklapp?
För det här var inte bra,
du sa att man skulle vara ärlig och sanning är att den sög

Mvh Jeppe på berget

Tillbaka
Topp