secura-fix

Luuuthman

Ny medlem
secura-fix
funderar på o skaffa ett par secura-fix till mina alpina skidor i vinter. vad ska man köpa, någon som har tips o råd??
är själv inte så erfaren när de gäller toppturer m.m.

secura-fix
Yo!

Skulle råda dig att satsa på ett par Alpine Trekkers istället för Secura-fix. Sistnämnda är känd för sin ruttna kvalitet. Använder mig av Trekkers när jag åker liftnära grejer, d.v.s. när man inte ska skinna så långt. Det är ju alltid skönt att åka i ett par riktiga bindningar! Vid lite längre turer är Diamir FR utan tvekan att föredra. Skillnaden mellan dessa alternativ kan sägas utgöra skillnaden mellan att slita uppför kontra att njuta av att gå uppför. Diamiren är därtill helt ok att köra utför med. Den står pall så gott som allt (dock inte busiga kompisar som tycker det är superskoj att lossa hälen när man inte ser...)

Ytterligare en nackdel med Trekkers är att det är markant svårare att gå uppför brantare och hårda traverser med dem. De blir svajigare och svårare att få jämnt tryck på kanten.

Nåväl, satsa på ett par Trekkers. De är en schysst pryl. Tycker du sedan att det är skoj att gå uppför så är det bara till att kränga dina Trekkers och slå till på ett par diamir. Alternativt behålla dem som ett utmärkt komplement...det är ju alltid skoj med prylar...

Lev väl och ta det försiktigt!!!

secura-fix
Secura-fix funkar helt ok... fast diamääär e kanske att föredra p.g.a. sin enkelhet...
Ett tips om du skaffar secura är dock att borra en liten extra skruv genom ramen på anordningen för extra stabilitet, annars kommer hela skiten att böja sig lite som det vill.... Skruven borrar du dit efter att du ställt in securans längd efter din skidas bidning. Borra bara rakt genom plast och metall, fimpa sedan dit lämplig skruv. Tyvärr gör detta att du inte kan använda securan till mer än ett par skidor, men utan extraskruven går det inte att traversera alls.. skiten bara vrider sig när det blir lite kanttryck.

Tillbaka
Topp