Sekvenser / Bildserie / Sekvensfoto. Hur?

Ja, hur är det egentligen man gör såna här snygga sekvens-bilder? Kan någon beskriva hur man sätter ihop bilderna!

du har en kamera som kan ta flera bilder fort, sen klistrar du bara ihop dem i typ adobe photoshop.
du bör även hålla kameran stilla när du tar fotona..

det bästa vore om du hade en system digital kamera . även om dom e dyra så blir det jäkligt bra bilder . canons värsting har tex mer än 11 mgpixel . sen ställer du upp den på ett stativ och sätter iväg en 12-13 bilder på sekund . sen så smälter du ihop bilderna i photoshop . så har du en sekvens

Jo det finns det! och det blir samma kvalitet som det är på kameran!

Fujifilm Finepix är det programmet jag använder! 30bilder sek tror jag den klarar

För att lägga ihop fler bilder i photoshop kan man göra så här (notera att jag kanske missat nåt steg, jag tänkte bara ge en övergripande guide):

Börja med en ursprungsbild av sekvensen.
Det spelar väl ingen roll vilken eftersom kameran står på samma ställe hela tiden, men pga av ev. skillnad i fokuspunkter kan man välja en där skärpan ligger rätt även på bakgrunden, eller om man vill krångla till det kan man sammanfoga flera olika delar av bakgrunden från de olika sekvensbilderna på samma sätt som för skidåkaren för att få en optimal bakgrund.

Öppna sedan nästa bild i sekvensen. Lägg den som ett nytt lager i ursprungsbilden och maska sedan ut åkaren (t ex med hjälp av snabbmask-läget, tips; använd penseln med 30% tryck, det brukar vara lagom).

Nu borde du ha fått fram ett delresultat med två åkare på samma bild! Nu är det svåra klart, upprepa ovanstående steg för resterande sekvensbilder så har du till slut ursprungsbilden full med samma skidåkare. Utnyttja de olika lagrena (varje del av sekvensen bör ha ett eget lager) för att ljustera ljus, kurvor och annat skoj för varje sekvensdel för sig.

Om jag fångar någon finns sekvens ska jag försöka komma ihåg att uppdatera inlägget med lite bilder.

//Dr. Snow

men vafan de är ju bara ta bilderna man vill ha åsså klipper man ut tex skidåkaren å klistrar in den på rätt ställe i paint:) ta hjälp av bakgrunden de är aslätt!;)

Tja!
Kan inte nån berätta under vilken rubrik i photoshop 0,7, som man kan få 2 eller flera lager att smälta samman? har provat massor? är inte så lätt?
Är ju något med lager!!!!?
Tack för hjälp!

Låter bra! men vad kan det heta i det svenska photoshop?
Någonstans under Lager förstår jag!
Tack..

Problemet med sekvensbilder tycker jag är att de ofta blir så låg kvalitet med många digitala systemkameror om man jämför med vad de kamerorna kan prestera med vanliga enbild..

eller så använder man ctrl + e eller ctrl + alt + e ;) och om du ställer fokus manuellt flyttas den inte om kameran står still? isf är det ju bara att radera dom delarna av bilderna som täcker åkaren. och är färgerna snea ändrar du levels bara. nemas problemas.

Ja klistrar in samma som jag skrev i en annan tråd om detta:

Okej ja skriver en liten guide hur man gör, Det krävs nog att man har jobbat lite i photoshop och vet hur man arberar med olika lager för att det ska bli bra.

*Du behöver ett stativ till kameran så den är på exakt samma plats när alla bilder tas (mycket enklare så)

*Ställ in kameran så den tar flera bilder efter varandra. tex. 3 bilder/sekund.

*Ta bilderna, var noga med att inte flytta kameran det minsta.

*Lägg in alla bilder i ett Nytt photshop dokument så att alla bilder landar i olika lager, I översta lagret kommer det nu åkaren att synas 1 gång. sudda sen ut det stället där åkaren befann sej när bilden innan togs så kommer åkaren fram där. (Behöver inte suddas så nogrannt om kameran stod på samma ställe hela tiden för då ska bakgrunden stämma in med föregående bild)

*Fortsätt sen på samma sätt som ovan och markera det lagret som är över det du vill få fram och börja sudda.

*När du är klar, Tryck på Lager menyn längs upp på skärmen-> lägg samman lager och sen spara som jpg.

Hoppas ni fattade.

Måste säga att automerge var jävligt lätt och smidigt att använda.

När man tar en sekvensbild ska man dessutom stänga av autofokus (om ett annat efter den fokuserat) samt se till att kameran har låsta inställningar (Så den inte ändrar bländare/slutartid när en åkare kommer in i bilden, oftast inget stort prob men det e fan fult/jobbigt när en bild är mörkare eller ljusare än dom andra)

*edit* Stavar som en knarkad hora efter ett 28 timmars arbetspass...

Senast ändrad:
Det jeu för fan bara att öppna alla bilder i photoshop, klistra in alla bilder till en, bevara en av bilderna som bakgrunds bild. Sen suddan du bara bort allt utom åkaren på övriga foton, fan lättare blir det inte.

Sen blri det helt värdelöst resultat om du fotar utan stativ.

Testade lite själv, har en bild uppe i albumet. Använde http://www.autopano.net/ om jag inte minns helt fel, och/eller http://hugin.sourceforge.net/ De är egentligen till för panorama, men funkar utmärkt för att få BRA sekvensbilder, även när kameran inte är stativmonterad.

I mitt fall utgick från en filmad sekvens från handhållen kamera, där fotografen dessutom hade zoomat ut i början. Med hjälp av kontrollpunkter i bilderna kan man räkna ut linsens påverkan och så vidare. Efter att ha låtit programmet förvränga bilderna lämpligt är det bara att ladda in dom i photoshop och maska som nämnt tidigare. Efter att ha justerat nivåerna från dom separata bilderna och fyllt i lite ställen för hand (med clone tex) där det var helt vita ytor var det "klart". Poängen var bara att testa hur svårt det var/vad resultatet blir. Men med tanke på hur uselt bildmaterialet var är jag relativt nöjd.

Givetvis blir det bra mycket mindre meckigt med fast kamera =)

Senast ändrad:
Det bästa är att använda lagermasker, kopiera bar inte bilder´na o lägg till lagermasker o maska bort bakgrundarna med en svart pensel. LEdsen för kort svar

Ska komplettera mitt svar ovan:

Använd Hugin och sen Photoshop. I Hugin kan du markera kontrollpunkter mellan bilderna och låta programmet justera bilderna så att dom matchar varandra precis (så du slipper ha stativ tex, den korrigerar även för egenskaper hos linsen och exponeringsskillnader). Jag rekommenderar att generera enskilda TIFF-bilder. Dessa kan du sedan öppna i Photoshop och infoga i separata lager (så nära perfekt anpassade det bara går) och maska ut dom delarna du vill använda i varje lager. Har en bild i mitt fotoalbum som är lite mer seriöst gjord. Lassot, feather och så lite manuella korrigeringar med penseln var allt som behövdes i PS:

045821867d0ae8e18740923bc45dcfb6.jpg

Att förstå Hugin kan nog kräva nog lite kunskap i bildbehandling och den mer teoretiska sidan hos fotografering, men man behöver inte förstå det för att använda det. Det bara underlättar.

Senast ändrad:
det stog nått förut å nått forum att man kunde trycka på ctrl+a ctrl+c ctrl+v :S jag gjorde som de stog å det funkade fin fint å maska ur sedan .. snälla kan någon hjälpa mig hur man gör ... råkade trycka bort hemsidan där det stog å nu kan ja inte hitta det igen =(

Senast ändrad:
asså, jag måste vara jävligt sämst, men när jag lägger in "grund bilden" och sen skapar ett nytt lager för att lägga in andra bilden i sekvensen, så försvinner det nya lagret och den bilden som jag nyss försökte lägga in blir som den första "grund bilden", och orginal grund bilden försvinner.

nån som vet vad jag gör för fel?

Jontex sa:
asså, jag måste vara jävligt sämst, men när jag lägger in "grund bilden" och sen skapar ett nytt lager för att lägga in andra bilden i sekvensen, så försvinner det nya lagret och den bilden som jag nyss försökte lägga in blir som den första "grund bilden", och orginal grund bilden försvinner.

nån som vet vad jag gör för fel?
När man håller på med lager kan man tänka det sig som om man "lägger två bilder på varandra"... Om du har en bild "grundbild"; jag tror att det kallas bakgrundslager i PS, och sedan lägger till en bild av samma storlek på grund bilden så kommer du inte att se "bakgrundslagret". För att se bakgrundslagret så måste du klicka på ögat i lagerpelleten på den (de) bilder som ligger över bakgrundsbilden. Lika dant som att du skulle behöva flytt på det tre bilderna på bordet som ligger på din "bakgrundsbild" för att kunna se den.

Bakgrundsbilden är i vanliga fall låst när man öppnar den, för att låsa upp den brukar jag kopiera den och slänga originalet (men det kan vara lika bra att behålla det i fall man sabbar någet).

Ex.

lager 1 "grundbild" (bakgrundsbild) låst
lager 2 andra bilden i sekvensen
lager 3 tredje...
lager 4 fjärde... osv

om du lägger den andra bilden åvanför (före) grundbilden så kommer den att synas före grundbilden... (samma sak om du skulle lägga dem i den ordningen på köksbordet.)

När du gör dina sekvänser kan man säga att du lägger bilderna i rätt ordning med den bilden som du tycker har snyggast bakgrund längst ned, sedan "suddar" eller klipper ut (praktiskt eller photoshop-talat) allt utom gubbarna i resterande bilder). Resultatet är att du får en massa gubbar i bilden i din sekvens med en och samma bakgrund.

MVH Max Mildh

Ps. Det blir ingen höjdare med en Eos 350d som (enligt bruksanvisningen bara klara 3b/s va?) =D Ds.

Senast ändrad:
Av: FF | 2006-10-22 14:21 Citera
Måste säga att automerge var jävligt lätt och smidigt att använda.
-Fredrik

What is automerge ? eller är det i photoshop ? :P

Lånar tråden lite så jag slipper starta en ny...
Är de någon som vet hur man fixar inställningarna på en nikon d40 så man kan ta såkallde Sekvensbilder??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp