Serre Chevalier 09/10, Bummartråden

Det beror ju på vad ens hemförsäkring täcker. Täcker den inte offpist hämtning vilket inte många gör så är det inte så skoj att vara utan.

Ang. försäkringen. En till fördel med Carte Neige är att de aldrig kommer tjura om man skulle ligga där med brutet ben. Det kan ofta vara lite småsvårt att bevisa att du faktiskt har en försäkring som täcker helikopterkostnaden. Har dessutom för mig att den bara kostade någon euro per dag (?), alltså väl investerade pengar.

@xxx 088, Men då antar jag att ni är flera som turas om att köra? Kan kanske bli lite tjurigt annars :p. Enligt Google Maps skulle det ta cirkus 20 timmar.

Raspet sa:
Ang. försäkringen. En till fördel med Carte Neige är att de aldrig kommer tjura om man skulle ligga där med brutet ben. Det kan ofta vara lite småsvårt att bevisa att du faktiskt har en försäkring som täcker helikopterkostnaden. Har dessutom för mig att den bara kostade någon euro per dag (?), alltså väl investerade pengar.

@xxx 088, Men då antar jag att ni är flera som turas om att köra? Kan kanske bli lite tjurigt annars :p. Enligt Google Maps skulle det ta cirkus 20 timmar.
Vi är 4 stycken som åker ner i bussen, varav 3 har körkort. Jag misstänker att vi kommer slagga några timmar på nån rastplats halvvägs ner, men det märker vi först när vi är på väg.

Appropå säsongskortet, jag är väldigt skeptisk till att skicka pengar via brev, jag gillar inte heller idén att skicka kortnummer + CVC-kod på det sättet heller. Jobbar med kortbetalningssystem och vet vad som kan hända med kortnr som kommer ut =/ Vad har ni andra tänkt göra med säsongskortet?

Senast ändrad:
Man kan ju använda check oxå. Jag tror posten försäkrar det mesta utom kontanter med Rekomenderat 1:a klass brev Utrikes.

Vad tror ni om detta?
http://spendonnet.se/default.aspx

Skicka pengar genom brev känns inte så bra och att ge ut sitt vanliga kortnr känns än värre :)

Så med det här "spend on net" köper man ett tillfälligt kortnr där man endast har så mkt pengar som säsongskortet kostar =)

Senast ändrad:
Tror dessutom att de flesta banker kan erbjuda denna tjänst, åtminstone min som är Nordea. Lär antagligen vara gratis eller åtminstone billigare.

Går det alltså inte att kirra liftkortet på plats? enligt serrechevaliere.com står det ju bara om att det är billigare, 575 euro, om man köper innan 1 dec. låter riktigt old school ( eller franskt ?) att skicka kontanter i ett kuvert liksom. Jag ska också åka, med grönis hedda och anton. har lägenheten från 9 nov för att va där och leta jobb innan alla andra. Vi har en plats över i en billig lägenhet nära liften om någon är sugen? gärna en brädåkare så jag inte blir bortglömd på transportsträckorna. maxi_wallin@hotmail.com

Kom på en sak angående Carte Neige...
Jag vet att jag förra året var tvungen att köpa försäkringen tillsammans med liftkortet, för att de skulle kopplas tillsammans. Är det någon som sett något om detta gäller även säsongskort?

mjo, ingen kan franska så tänkte att det är bra att va ute i god tid. vilka mer är det som bor i chantemerle?

jag köpte liftkort och carte neige separat förra året (val d'isere). tror att kombinerat bara gäller för veckisar och kortare perioder.. i valdi var det sportklubben som hade hand om carte neigen och liftbolaget(givetvis) som hade säsongskorten.

Raspet sa:
Det låter bra det :)
*Ligger i min säng och skakar av skidabstinens*
Så taggad!

Vi har redan börjat ladda med bl.a. snowboardfilmskvällar och öl :D Shit, 3 månader kvar ungefär, hur ska vi klara oss...

Senast ändrad:
Hej! är en tjej på 22 år som gärna vill dra ner till de franska alperna en säsong, någon som har nåt bra tips på var man kan bo? eller har nån plats över i nån lägenhet? finns det fler som är i min situation kanske vi kan försöka fixa nåt ihop! hör gärna av er om ni vet nåt!

Vart i sverige kommer alla ifrån förresten? Skulle vara kul att veta!

Jag och xxx_08 är från Stockholm :)

Senast ändrad:
Ojj vad den här tråden dragit iväg! Har suttit och smygläst den men inte orkat regga mig.. Nu dock så fick jag tummen ur röven och fixade ett konto även här!

Kommer glida ner med GurraS och xxx_08, Sitter i sydkora nu så känns rätt avlägset att man ska va i alperna om 2.5 månader!
Men sjukt kul att det verkar bli ett rikigt soft gäng med människor från Sverige!

//Willie

Haha Max du kan ju alltid kika medlemmarna i facebookgruppen, finns bara en Rasmus Petterson där iaf:)

Då var allt klart för mig också!
Kommer hyra en 4+2 bädds i Briancon från 12e December till 12e April. Vi är bara 4 pers så det kommer finnas platser för kompisar och eventuella bostadslösa från Freeride... Lägenheten ser riktigt fräsch ut och kostar 3220 euro plus el (uppvärmning ingår) för hela säsongen. 150 m från busshållplats. Är väl lite orolig för att Briancon inte är så hett men lägenheten känns riktigt prisvärd i övrigt. Fixade den genom Urbania som jag kan rekommendera. Har bombarderat dom med frågor och alltid fått vettiga svar.
Sen skickade jag iväg beställningen av liftkort idag också. Valde att betala med kontokort. Som sagt känns det inte jättekul men jag har bara så mycket pengar som liftkortet kostar på kortet och det är utan kredit.
Just nu siktar jag på att flyga ner med Ryan Air från Skavsta till Bergamo och därefter ta tåg till Briancon med byte i Oulx. Vi är förresten alla fyra från Norrköping.

Ah tackar. Ja jag fattar det också som att det inte finns något tåg direkt mellan Oulx och Briancon.

Bizz sa:
Ah tackar. Ja jag fattar det också som att det inte finns något tåg direkt mellan Oulx och Briancon.
Härligt med fler säsongare! Är du medlem i FB-gruppen?

Ytterligare en fråga till alla då, vilka är skidåkare och vilka är snowboardåkare?

Hela vårat gäng är snowboardåkare, jag, xxx_08, Lidström samt fredde.

Jag ska ner för säsongen men min kille o tänkte höra om det finns fler som letar lgh o kanske ville slå sig ihop. Vi har inte vart allt för ivriga att hitta något nu innan eftersom vi tänkte dra ner redan runt 20 nov o leta på plats. Men så e det ju första gången just i Serre o vet inte hur läget ser ut riktigt. Är det smartast att fixa boende redan nu? Siktar in oss på Villneuve el Chantemerle... Någon som tänker samma? Läste Bizz inlägg om lägenheten i Briacon, låter ju ganska billigt måste jag säga... men på Urbanias hemsida verkar det bara vara korttidsuthyrning? Tacksam för alla tipps!

gurraS: jag är skidåkare, fast jag åker bräda nån gång ibland.. dock inte särskilt framgångsrikt.

GurraS, yes jag heter Sebastian på fb. Åker skidor, men det är ju kul att byta med en snowboardare en tråkig dag.

elin09
Jag tror definitivt att det är bäst att fixa i förväg. De bästa boendena går ju fortast så det är bara att sätta igång. Den här mailen borde gå direkt till min kontakt på Urbania Briancon prorel@e-immo.net . Sen har du villeneuve@urbania.org och Chantemerle@urbania.org , jag fick dock inte mycket respons från någon av de senare adresserna. Stämmer att Urbania mest har korttids men de har en del lägenheter som de hyr ut för säsongen också. Sen har turistbyrån en lista på uthyrare contact@ot-serrechevalier.fr . Här finns en annan lista http://serre-chevalier.com/Who-are-we-recruiting .

Gjorde ett topic i Fejsbook gruppen, kopiera och fyll i listan där så kan vi få koll på vem som åker vad! :)

//Willie

Tillbaka
Topp