Serre Chevalier eller Argentiere med UCPA V9?

Hankytank

Ny medlem
Vi är ett par som skall ner och ÅKA skidor v 9.(ej partaja) Jag är rutinerad och erfaren i pist men vill ha lite tips och trix hur man kör offpist och min sambo hanterar alla slags backar väl men aldrig åkt offpist.
Offpistgrupperna är fulla men Toute Niege finns I Argentiere. Är det värt att välja bort ett superschysst center i Serre Chevalier mot ett lite sämre i Argentiere för att få åka i Toute Niege? Kan man i Ski ordinere få lite offpist eller är det stenhårt piståkande?
Någon som vet?

Henrik

Är det du och tjejen tycker jag ni ska dra till Serre istället! Då slipper ni trängas med andra och istället få ett eget dubbelrum.

Tja!

Till Jimzee: Är det så att man får dubbelrum där? Coolt. Har hört mycket gott om det.
Vad säger du om Ordinarie? Är det bra även om man vill åka ner för att lära sig offpiståkning?

Det är ju en fördel med eget rum och pool och allt det där...
Tack för snabbt svar
Henrik

Serre nästan utan tvekan! Instämmer med föregående.. Vecka 9 i serre är ju desutom enligt många bäst!
Har åkt med ucpa misnt 7 gr. Och har typ aldrig åkt i backarna trots ski ordinere.

Senast ändrad:
Låter lockande men som sagt vill jag lära mig åka offpist.

Åker man 100 % i pist i Ordinarie även om man åker i den mest avancerade gruppen?

Nej som sagt! En gång när jag var i Chamonix vecka 15 (sent) kom ett grymt snöfall. Svart flagga! Vi fick lavinsändare sen drog vi ut i det djupa varie dag!

Sorry TEUFEL
såg ej sista raden. Vad coolt. Då Bokar jag Serre.....
Själv då...någon tur med UCPA i år?

Nej inte i år.. Har vänner som bor nere i valdisere så det blir enklare men framför allt billigare så. Kan rekomendera alla Ucpa (Främst i Serran) utom den i chamonix. HAr åkt med Ucpa i Serre, Valdisere, Chamonix, Argentiere, le 2 alps.

Bara du kommer i dem "två" bästa grupperna (Finns ju hur många grupper som helst, speciellt vecka 7,8,9) och de flesta i gruppen önskar offpist kommer ni ut, i princip vill alla i de grupperna det. Desutom brukar "skidlärarna"gnälla om man håller till i pisten.

Den enda risken som finns är om man hamnar i en grupp där moniteuren inte är certifierad för att åka off-pist. Annars lyssnar de ganska bra på gruppen. På center som i Val Thorens där det inte finns off-pistgrupp åkte ingen av expertgrupperna pist, iaf inte den högsta. Vi använde pist bara till transport. Jag vet att en av grupperna fick åka tillsammans med en annan grupp efter en dump dock bara för att deras moniteur inte var certifierad. De vet ju mycket väl att vi skandinaver som åker med ucpa åker för att åka off-pist och fransmännen åker för att lära sig åka skidor...

Hur hade du tänkt boka det?
Ski oft pist i Serre vecka 9 har väll varit fullt ett bra tag?
Ska till Argentiere v5 på Tout Neige.

Shine on // Grillo

Senast ändrad:
Det var det som var grundfrågan, att offpist är fullbokat men att det fanns Toute Niege i Argentiere.
Nu verkar det som om man får offpiståkning i alla fall, även om man åker i ordinarie.
Då är ju Serre Chevaliere bättre val då det är fräschare boende i dubbelrum. Framför allt för ett par som oss. Har heller aldirig varit i Serre men i Cham flera gånger.
Du kommer att få en supervecka i Arg men jag tror att det lutar åt Serre.
Ehnrik

Sen är Chamonix galet överbelastat v9... Plus att Argentiere inte är Chamonix, man missar hela den sköna stämningen i stan.

du har kollat vad det finns ledigt via internationella sajten också? Det kan ju vara så att det finns platser lediga där även om svenska ucpa:s platser är slut.

Du missar ju bussresan då men i gengäld är det oftast mycket billigare. Går ju dock billiga flyg till alperna numera....

Du missar ju bussresan då men i gengäld är det oftast mycket billigare. Går ju dock billiga flyg till alperna numera....

Har du kollat om det finns dubbelrum kvar?
Har inte varit i Serre, men UCPA brukar ju inte ha så många dubbelrum...
Dubbelrummen måste bokas och det brukar vara ett pristillägg.

Så här står det på UCPAs svenska hemsida:

"Serre Chevalier: 290 personer. 4-bäddsrum med dusch på rummet.2 rum delar wc. De flesta rum har balkong. 2-bäddsrum mot tillägg."

"Del i 4-bäddsrum med dusch, 2 rum delar toalett. Dubbelrum med delad dusch mot tillägg, i mån av plats."

"Argentière: 290 personer.4-, 5- eller 6-bäddsrum. Dusch/wc i korridoren.
2-bäddsrum mot tillägg."

"Del i 4-5 el. 6-bäddsrum. Dusch o toalett i korridoren. Dubbelrum mot tillägg, i mån av plats."

Enligt prislistan i deras vinter 08/09 katalog så koster ett dubbelrum 500 kr extrai Serre och 400 i Argentiere, tror att det är per person men det står inte helt klart vad som gäller där.

Själv ska jag till Val Thorens över nyår med UCPA och hoppas på schysst offpist med puder.

Lycka till med valet!

Tackar. Bokade nyss och fick dubbelrum så det kanske finns många.
Val thorans var med bland de tre sista valen för oss också. har aldrig varit där men de säger att det skall vara bra. Jag känner några killar som kör afterskin på Langleyhotellet, Nolimits. De brukar ha et jäkla drag.....

Val thorens kör man garanterat off-pist i högre grupperna. Boendet är dock sådär, enligt kompisar som testat många olika center så var även maten betydligt sämre.

Nu har man bokat Serre Chevaliere.
Tacka alla för tipsen. Fortsätt gärna med tips om Serre och UCPA anläggningen. Något man behöver tänka på?

Tillbaka
Topp