Det finns ju massor av faktorer att ta hänsyn till men det mest påtagliga:
Centren: Serre är så överlägset att man nästan kan avgöra valet redan där. Rummen är bättre, läget är mycket bättre (du kan lätt gå till butiker, after ski osv) Det finns hiss och är bara 3isch våningar. Centret i Les Arcs ligger mitt emellan två av byarna så det är långt att gå om man vill göra nåt annat än att hänga på centret. Centret har 6 våningar, saknar hiss och ni kommer garanterat bo högst upp. Och jag lovar, även om ni är vettigt vältränade kommer era vader att hata er redan dag 2. Sen var matserveringen på Les Arcs-centret så usel att bara det räcker för att helt diskvalificera centret. Det var inget konstigt att stå och köa upp emot en timme för middag varje dag. Att ta om käk var helt omöjligt. Så har det inte varit på något annat center ska sägas.
Snötillgången: Detta är som sagt ett rent lotteri och det går därför inte riktigt att ta nån hänsyn till. Det man dock kan säga är att Serre har riktigt fin skog så det går bra att åka även om det snöar.
Åkningen: Ja, Les Arcs har riktigt fin offpist men det har även Serre. Piståkningen i Serre tycker jag dock är bland de bättre i franska alperna. Det är häftigare och högre berg i Les Arcs men har ni tur så får ni ta en utflykt till La Grave och det slår allt annat i "häftighet" (förutom Chamonix)
Slutsats: Nu kanske jag är lite färgad men jag tycker nog att Serre är den bästa UCPA-skidåkningen du kan få såsom helhetskoncept för hela resan och jag tyckte nog att Les Arcs var den sämsta, kanske att Argentiere med gamla centret var en nivå värre dock. Det ska då också tilläggas att jag inte är färgad av slumpartade villkor såsom snötillgång eller så eftersom jag hade en fantastisk vecka i Les Arcs i vintras med jättedump och grym åkning (fantastisk guide dessutom) men centret är så uselt i övrigt att det inte väger upp nånting.