Serre Chevalier?

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
B

BigAir

Guest
Serre Chevalier?
hej villken tid är bäst att vara i serre om man vill ha mycke puder och lite blötsnö?

Serre Chevalier?
jag var där v 10 -02, hade lite flyt då det toksnöade 4 dygn tills vi kom dit och solen kom fram. 80 cm puder, mätte med graderade stavar min 80 max 200, hela veckan hittade Ucpa guiden rätt (överdrivet kanske var det 5 dagar)
sista dagarna kom blötsnön fram en aning så w 11 hade varit lite sämre.

www.skidguiden.se för att jämföra snödjup i europa

Serre Chevalier?
Den veckan Koste skrivar om var den første veckan med nåt sböfall den vintern; innen dess var det mest gympadojorna som blev använt. Sen var det visst en bra vecka innan det lugnade seg, trots allt kom det 1m40cm ved Bachas i Monetier unner det snöfallet. Och igen i april vart det bra.
Förra året var desember den suveränt bästa månaden; 26 dager med bra lössnöåkning. Sen var januari och februari bra iblant och dåligt iblant. Mars var bra fast blött iblant och förste hälften av april tokbra.

Grejan med Serre är att om du skal ha mest lössnö måste du oxå ta en del blötsnö; dom största snöfallen kommer oftast i mars och april, der snön omvandlas relativt snabbt på solytorna. Det kommer mest sansynligt att bli så i år oxå; även om det har vårit bra dager nu i desember oxå.

Sämsta tiden i Serre dom siste 6 årene jag bodde där var nog från mitten av januari tills litt over mitten av februaru, även om det oftast snör lite då och då i denne perioden oxå.

Bare ett tipp dock; kanske nån annan är tyckar annorlunda ;)

Tillbaka
Topp