Serre Chevaliere!

Gurrabanan

Ny medlem
Serre Chevaliere!
Tjenare,

Ensam kille på 21 (22 i december) som tänkte åka ner till serre chevaliere i vinter. Var där förra året en vecka bara och gillade stället som fan!

Första gången jag skall vara nere en hel säsong, har dock varit nere i alperna 1-2v om året de senaste 10 åren.

Nån som har tips om vart man kan söka bostad/jobb där nere och eventuelt nån som behöver rumskompis etc?

Hör av er! här eller maila gustav.vallbo@spray.se

//Gurra

Serre Chevaliere!
Föresten, ni som har erfarenhet.. Jag kan varken Franska eller har egentligen inte jobbat i resturang som servitör, kock, diskare eller whatever. Är det knepigt att få jobb då? Vad är det för jobb som dom generelt ger utt till säsongare?

Serre Chevaliere!
diskare. diskare. jag var receptionist i en vecka (österrike), fast jag blev kickad. de gav jobbet till en annan svensktjej. sen fick min kompis som kom ner senare också jobb som receptionist fast han var sämre på tyska än mig. så jag diskade i tre månader istället. skitfräckt!

Serre Chevaliere!
Din bästa chans är nog att kolla med ett av dom skandinaviska resbolagen; dom är väl dom enda som ofta anställar folk utan franskkunskaper eller särskilda erfarenheter eller kvalifikationer.

I Serre kommer det att väre svårt att få jobb på nåt franskt ställe utan språkkunnskap; det brukar finnes gott om duktiga fransmän som vil ha jobb ochså.

I Serre finns ju bl.a. Langley-hotellet La Vielle Ferme som är absolut störste arbetsgiveren blandt svenska säsongare. Om du tror att du skulle trives med att jobba där kan du ju söka Langley; dom annonserar väl efter folk nu. Det finns en annan tråd her på freeride.nu som omhandlar lite filosofi ifht att jobba for dom; vissa trivs och vissa gör inte.

Efter va jag hör från Serre är dom flesta relativt schyssta jobbar som oftast besättas av skandinaver redan besatte for vintern, nästen uteslutande med folk som var där förra året. Du vil nog uppleva samma sak; om du åker tilbaks til samma ställa nästa år eller i alla fall skaffer deg mycket kontakter i vinter vil det bli mycket lättare att fixa jobb nästa år (om du skulle önska det).

Mitt äget tips ifht att säsonga är absolut att slita ihop pengarna innan du åker hemifrån; du får mycket större frihet när du väl är dernera. Generellt är inte jobb i alpene sådär jättebra betalt (typ, rät dårligt); samma om du jobbar for franska bolag/folk eller inom svenska resbranchen.

Serre Chevaliere!
Tja

I Serre så vill du bo i Ville Nueve. Antar att det var där du var om du åkte med något svenskt företag. Jag har gjort två säsonger där nere och gillar stället som fan. Bästa boendet hade vi sist. Typ någon halv kilometer från byns centrum. Vi använda byrån här nedan har jag för mig. De finns inte, eller fanns inte i alla fall på nätet men om du hittar någon som kan franska så tror jag de har ett ganska bra utbud på lägenheter. Försök få en lägenhet i de Italienska kvarteren vid basängen i Ville Nueve. Lugnt bästa lägenheten jag bott i i frankrike. Vi bodde 4 stycken på 25 kvm men det var fräscht och då känns det jäkligt mycket lättare än om det är sunkigt. Säg till om du hittar något ställe och säg till om du behöver någon att bo med. Jag måste göra en säsong till innan jag blir för gammal. Gör gärna den säsongen i Serre. Hittar ganska bra bland bergen där också.

Agence Malet
Centre Commercial "LE SERRE D´AIGLE"
SERRE CHEVALIER 1350
05330 SAINT CHAFFREY
Tel: 04 92 24 16 16
Fax: 04 92 24 09 93

/ Micke

Serre Chevaliere!
Mmm, kolla upp va Mico säger och fråga efter Genevieve när du får tak på dom. Hon pratar aldeles utmärkt engelska och är hon som bl.a. ansvarar för uthyrning av säsongslägenheter i Serre. Malet brukar ha några stycken lägenheter i husen vid namn "le Jardin Alpin" som är rätt fina och fräscha (byggdes i 94) och ligger bra for skidbus och liftar; dock med 10 minutters gång til La Vielle Ferme (Langleys hotel och vanligste svensk-afterskien) och 5 minutter til Maison du Bez (andre svenska hotellet där det ochså hänger en del svenskar, fortrinsvis dom som har vårit i Serre ett tag).

Det går ochså att fixa lägenheter igenom turistbyrån; fast dom hyresvärderna som pratar (och annonserar) på engelska vet ofta om att dom kan ta i lite extra med hyran av just den orsaken.

Alpservice hyr ochså ut lägenheter i Serre; dom jobber igenom samme agenturer (bl.a. Malet) och sen får du betale en del til dom oveni va agenturet i Serre skal ha. Totalprisen blir 20-35% över va du skal betale til lokale agenturen, typ. Fast for några är även detta att föredra for att kunne boka på svenska :)

Serre Chevaliere!
Tackar för svar!

Några följdfrågor, Bmskier: Du säger att det är skönare att sammla ihop pengar innan man drar ner och när jag funderar på det så är jag inte så jätte sugen på att jobba 5-6 dar i veckan när man är där på "semester". Jobba kan man ju göra hemma! Vad kostar "ungefär" en lägenhet från jan-april på kanske 25kvm som du hyrde? Hur mycket "ungefär" går det åt alltsom allt en säsong (inte inräknat Skidor och sånt) Vet att det är olika för folk till folk men för en normal persson. cirka?

Ska försöka få tag på dessa Agency Malet om jag hittar som som är franska kunnig (kanske kan fixa det!).. Men om det inte funkar hur kommer jag i kontakt med Alpservice? hemsida? telenr?

Stort tack för hjälpen och mico säger till om jag hittar nåt bra boende!

Serre Chevaliere!
Alpservice har adress på www.alpservice.se (eller .dk om man vil). Om man kör ordet alpservice via google.com hitter man nog ochså...

Genevieve prater engelska; säkert bare att ringa och fråga.

Säsongslägenheter går på mellan 20-24K svenska om man hittar nåt billigt och halvsjabbigt genom lokale agenturen; Alpservice tar runnt 15K (svenska) pr. person tror jag (i.e. 60K for en 4-pers lägenhet), lite beroende på ställe och sånt.

Om man hittar lokalt är det en annan sak; då kan man hitta "vanliga" lägenheter i vanligt prisläge, t.x. +60m2 i bra standard for 4-5K i månaden och sånt, fast dom lägenheterne annonseras inte direkt...

Hur mycket penger som går undan varierer otroligt mycket mellan olika folk, primært beroende på boende och uteliv.
Mat går på mellan 500-1000 i månaden om man handlar smart, liftkortet kostar väl 4.5-5K svenska eller nåt (mycket billigare innan 1. eller 15. december, kolla upp det!).

Boende är ju klart största kostanden.

Vissa lägger lätt 5-10K på fest och fyll unner en vinterm andre unner tusindlappen. Stannar man kvar där man är blir det billigt i längden, börjar man åka runnt i alpene och kolla andre ställen blir det snabbt dyrt med liftkort och boende.

Sen beror saker og ting lite på planering. Har man råd att lägge ut mycket pengar på en gång och hittar en stor schysst lägenhet kan man oftast tjena inn rätt mycket igenom att hyra ut sängplatser til andra säsongare. Har själv tidligare fått en hel säson att gå i noll på detta; fast då skal du inte hyre nåt säskillt dyrt...

Tror nog generellt du skal räkne med att göre av med 30K eller mere innan du är tilbaks i Sverige; att ha fler pengar är även bättre.

Serre Chevaliere!
Jag tror precis som bmskier att man kan klara sig på 30-35 tusen kr. Man kan klara sig på mindre om man är toksnål men det vill man inte vara. Jobba håller jag med om att man inte vill göra där nere. Krockar jobbet med åkningen så är det bortkastat att hänga i alperna över huvud taget.

Det svåraste med att säsonga brukar vara att bestämma sig. När man väl hittat boende och betalat handpeng på lägenheten så flyter det bara på. En bil är grymt att ha på plats men man klarar sig utan också. Bäst ekonomi per person när det gäller boendet tror jag man får om man bor tre eller fyra i någon liten lägenhet.

Säg till om du behöver mer info om Serre.

/ Mico

Serre Chevaliere!
Hej!!

Vi är två killar som ska ner till Serre Chevalier. Vi fixade boende genom www.interhome.fi, fantastiskt billigt och bra.

Undrar om nån vet hur man tar sig ner till Serre med buss eller tåg? Vad är smidigast?

Det verkar ju finnas några som vet här på forumet.

Serre Chevaliere!
När tänkte ni dra?

Om ni drar när turistsäsongen väl börjat är det enklaste att köpa en bussplats med Langley, Nortlander, UCPA eller nåt annat bolag som kör ifrån Sverige och hele våagen til Serre. Smidigt om man har mycket bagage och sånt.

Åker ni ner innan da kolla fx med langley när dom drar igång i fx Val Thorens eller nån annan ort med tidlig snö. Då kan ni evt. åka med til Albertville eller Moutiers och sen tåg derifrån til Grenoble där man tar en lokal buss ifrån järnvägsstationen til Serre.

Det funkar att åka tåg hele vägen ner, fast det blir inte särskillt enkelt eller billigt.

Ett annat alternativ är att flyga. Om man shoppar runnt lite gåt det nog att komme ner til fx. Milan/Turin/Grenoble/Lyon eller så for nån tusindlapp; sen tåg/buss därifrån.

Ett helt annat alternativ är att kolla forum här på freeride.nu i november; det finns en hel del folk som kör ner biler och gärna vil fylla upp dom och dela sopakostnader. Jag har själv hatt med ner folk igenom freeride tidligare. Även om ni inte kommer hela vägen til Serre lär ni ju komma til nån störra stad som geneve, Annecy, Albertville eller kanske enda til Grenoble.

Tillbaka
Topp