Setback? Placering av bindningarna

Prism

Ny medlem
Hej!

Jag håller på och försöker sätta upp min första bräda, men blir lite förvirrad över hur jag skall placera dem (se bild).

https://imgur.com/NHlGD5Z

Jag är 176 cm lång och när jag testar att stå på brädan utan bindningar på så verkar 55cm vara ett skönt mått för mig. Men frågan är, vilka hål ska jag använda?

Jag antar att setback innebär hur långt fram/back på brädan jag hamnar men jag förstår inte utifrån bilden vilka hål som menas att användas för att åstadkomma 25mm setback.

Tacksam för hjälp!

Sätt i bindningarna och testa med boots på tills du hittar ett läge som är skönt :)

Ang setback så antar jag det är dessa hål de syftar på

Okej, tack för ditt svar!
Nästa fråga blir ju då: är setback ens något jag bör ha? :)
Jag är nybörjare och åker gröna och kanske lite blåa backar

Prism sa:
Okej, tack för ditt svar!
Nästa fråga blir ju då: är setback ens något jag bör ha? :)
Jag är nybörjare och åker gröna och kanske lite blåa backar
Inte nödvändigtvis, det ger lite bättre flyt i offpist. Bästa är att testa sig fram, oftast finns det ju verktyg vid liften om du vill ställa om. börja med att sätta en neutral stance och vinkel (typ +15/-10):

Kör några åk, ställ om till en annan för att känna skillnaden, kör några ok och upprepa tills du hittat det bästa för dig :)

Jag har tidigare haft +15/+3 men tänkte testa +15/0 denna gång.
Varför rekommenderar du -10 på bakre foten? Jag tänkte inte skifta stance så mycket så då är det väl ingen mening att ha det?

Dessutom hade jag pushat "bak" bakre fotens bindning medan främre var centrerad över brädan vilket jag tror gjorde att brädan gärna ville rotera med bakre hälen framåt, om du förstår vad jag menar?

Tänkte testa att ha båda bindningarna centrerade denna gång men orolig att tårna ska ta i backen då.

Prism sa:
Jag har tidigare haft +15/+3 men tänkte testa +15/0 denna gång.
Varför rekommenderar du -10 på bakre foten? Jag tänkte inte skifta stance så mycket så då är det väl ingen mening att ha det?

Dessutom hade jag pushat "bak" bakre fotens bindning medan främre var centrerad över brädan vilket jag tror gjorde att brädan gärna ville rotera med bakre hälen framåt, om du förstår vad jag menar?

Tänkte testa att ha båda bindningarna centrerade denna gång men orolig att tårna ska ta i backen då.
En smaksak, jag gillar att ha lite neg. vinkel på bakfoten för jag upplever att jag får bättre kontroll då, men är ju en teknik/smaksak-fråga ^_^

Ang bindningarna så ska? alltid kanalen vara längsmed brädan för att finsjustera stancen. fotens position på bredden ställer man in med tåplattan och hälkappan, och ska väl i den mån det är möjligt vara helt centrerad på brädan. Tar tårna i så öka vinkeln alt. köp en bredare bräda ;)

Senast ändrad:
Färdigskruvat!

Men vad tros om tårna - sticker de för långt utanför brädan så de kommer ta i snön?

Hmm.. verkar som jag fick en rätt grov setback trots att jag monterade på mitt-hålen..

53cm från nos till mitten på frambindningen men bara 47cm från tail till mitten på bakbindningen :S
6cm setback är ganska mycket vad jag förstår?

Prism sa:
Hmm.. verkar som jag fick en rätt grov setback trots att jag monterade på mitt-hålen..

53cm från nos till mitten på frambindningen men bara 47cm från tail till mitten på bakbindningen :S
Det är troligtvis brädan som är byggd så. Directional brukar vara lite längre i nos än tail. :)

martin-jansson sa:
Prism sa:

Det är troligtvis brädan som är byggd så. Directional brukar vara lite längre i nos än tail. :)
okej så bör jag behålla det så nu när jag ska lära mig åka eller vore det bättre att centrera?

Prism sa:
martin-jansson sa:
Prism sa:

okej så bör jag behålla det så nu när jag ska lära mig åka eller vore det bättre att centrera?
Behåll det så eftersom brädan är byggd för att prestera bäst så :)

Tillbaka
Topp