Never mind the bollocks. Utan att provkört den så tror jag att Seth Pistol är en bra skida för det den är gjord för: puder och backcountry jibbing. Vet att i alla fall Mr Doug Coombs kört runt på ett par nästan hela vintern (förstärkta men inte styvare än originalmodellen) i all sorts snö och det verkar ha funkat bra med tanke på vad han åker nerför. Helt klart är att en skida som är i första hand gjord för offpist/lössnöåkning bör vara relativt mjuk framtill så att skidan lyfts upp på snön och inte dyker (precis som Jimmy-Bob skrev), som kan hända om tippen är för styv. Jämför till exempel med Völkl Explosive som trots sina mått inte är en speciellt vass skida i puder främst på grund av att den är såpass styv framtill. Under foten och baktill kan skidan gärna vara lite styvare, det gör bara skidan bättre på hårt underlag och i varierande snöförhållanden. Seth själv är ju ingen stor kille och de skidor han (enligt rykten från kompisar som sprang på honom i somras) själv kör på är i princip, eller rent av, de samma som går att köpa i handeln.
Däremot måste jag säga att Seth Pistol antagligen måste vara bland de absolut fulaste skidor som någonsin lämnat en skidfabrik. Man måste ju vara färgblind för att kunna uppskatta den färgskalan och designen. Vem f-n kom på att rosa var en sjysst färg på ett par lagg på 2000-talet. Kolla på Armadas nya linje, nog fasen hittar man en massa rosa där med. Ok, jag kan min punkhistoria och fattar vinken till Sex Pistols och allt det men sanningen är väl att det här är så långt ifrån riktig punk man kan komma. Seth flirtar med punken och kallar sig själv punkare men i en intervju i Skieur nyligen ändrade han sig lite och insåg att han nog är mer av en "business-punk". What da f**k is that? Sid Vicious, Joey och Dee Dee Ramone vrider sig i plågor i sina gravar över såna skändningar. Seth liknar mer Johnny Rotten på återföreningsturné än en ung och vild Sid Vicious, här är det jakten på de stora dollarsen vi är ute efter.
Kolla också in K2`s nya mega-fat: Kahuna. Ser ut som en bredare variant av Seth Pistol, runt 110 mm under foten kan jag tänka mig. För en gångs skull har K2 prickat in en designmässig fullträff: en sjysst ljus/klarblå färg med en centimeterbred vit stripe som löper längs med skidan OCH med nitar i både tip och tail.