Shift bindningar

NoreStridh

Ny medlem
Shift bindningar
Tjenare, läst lite om recensioner om shift och fått blandad uppfattning om den, flertal bra men också några riktigt missnöjda kunder. Undrar om den är värd att köpa?

mattstar

Medlem
Shift bindningar
Super nöjd men mina är inne på andra säsongen och både turar och åker mycket pist samt aldrig haft några problem med dem:)

Marboh

Aktiv medlem
Shift bindningar
Super nöjd men mina är inne på andra säsongen och både turar och åker mycket pist samt aldrig haft några problem med dem:)
jag gick första turen på mina idag. Lyckades få tådelen att snäppa ur ett par gånger. Att spaken åkte ur låst läge sen vred ur pjäxan. Hade inga problem med skistoppern som andra skrivit om.
något nån annan upplevt detta?

utför funkar de kanon

mkII

Ny medlem
Shift bindningar
Första gången jag turade på mina så trodde jag jag låste dom men de har två lägen där jag bara dragit den till första. De löste de nån gång. Efter det har jag låst till andra läget och då sitter dom.

Micke_P76

Medlem
Shift bindningar
Funkar ok att tura med men har begränsningar, suverän för side country och när man bara går uppför med typ 1 byte per dag. Övrig turåkning med långa anmascher, flera byten mellan hudar och utför inte vidare bra. De olika lägena fryser lätt och bromsen lossnar på så sätt. Sen är den för tung tycker jag för 8h turande 😀

Så bestäm vad du ska göra. Bra om du åker pist och luftburen offpist med enstaka tur inslag. Dålig om du turar 8h med flera byten 😀 åtminstone min erfarenhet. Har kvar shiften på 1 par av mina skidor. Sålde de andra pga ovanstående.

Senast ändrad:

OleK

Aktiv medlem
Shift bindningar
Du har nok som skrevet under her ikke fått den i øverste hakket. Når bindingen er ny kan den være litt hard så du må bruke ekstra kraft for å få i gåmodus, men blir bedre etter hvert.

OleK

Aktiv medlem
Shift bindningar
Funkar ok att tura med men har begränsningar, suverän för side country och när man bara går uppför med typ 1 byte per dag. Övrig turåkning med långa anmascher, flera byten mellan hudar och utför inte vidare bra. De olika lägena fryser lätt och bromsen lossnar på så sätt. Sen är den för tung tycker jag för 8h turande 😀

Så bestäm vad du ska göra. Bra om du åker pist och luftburen offpist med enstaka tur inslag. Dålig om du turar 8h med flera byten 😀 åtminstone min erfarenhet. Har kvar shiften på 1 par av mina skidor. Sålde de andra pga ovanstående.

På ingen måte enig med deg. Er på 3 sesong med shift nå og at den ikke funker på lange dager i fjellet er totalt feil. Har hatt med meg skift på 2 turer til Svalbard hvor jeg guider topptur seilas. Ingen problemer med de på lange dager i fjellet, to ganger på langtur her hjemme i norge hvor vi har gått fra hytte til tytte over flere dager med 8-9t i fjellet feller av og på flere ganger i storm og dårlig vær. Ingen problemer med ising eller hazzle ved å ta av på. Det kan pakke seg litt snø under stopperen, men det er bare å pirke ut med staven før man skal kjøre eller gå igjen. Hadde ALDRI hatt med meg den bindingen på sånne turer langt inn i fjellet eller opp i isødet uten mulighet for supplement av deler eller bindinger om de ikke fungerte. Vekt kontra en tradisjonell tech binding ja det kan jeg være enig om at kan være negativt, men det vender man seg fort til. Jeg er ingen maskin, men å gå lange turer med den bindingen på Qst 99 eller 106 er ingen problem. Skal man ha et setup å bruke til alt finnes det pr i dag ingen bedre alternativ. Kjørte Kingpin før og syns det funka bortsett fra en knekt carbon plate og noen tjuv utløsninger i tå delen som man må regne med på sånne bindinger. Var veldig fornøyd, men etter at jeg fikk SHIFT har jeg ikke hatt noe annet på mine ski.

mkII

Ny medlem
Shift bindningar
Har bara gjort heldagsturer som längst på mina QST92 med Shift men hade inte varit orolig att testa flerdagstur på den setupen även om det väger lite mer än det behöver göra. Tror att mina QST 120TR hade varit en större flaskhals i ett sånt läge än skidan och bindningen.

Pillard

Aktiv medlem
Shift bindningar

Visst, den väger lite extra jämfört med dedikerade turgrejer. Men oftast har du ju mer vikt att spara på att byta skidor. Funktionsmässigt ser jag inga bekymmer. Turade flera heldagar i Keb i vintras och funktionen var alldeles utmärkt. Vikten sög ju förstås men där hade jag ju 2,2 kilos skidor så jag hade ju kunnat få betydligt mer utväxling viktmässigt genom att gå ner på 1,5-kilosskidor.

Anzom

Aktiv medlem
Shift bindningar
jag gick första turen på mina idag. Lyckades få tådelen att snäppa ur ett par gånger. Att spaken åkte ur låst läge sen vred ur pjäxan. Hade inga problem med skistoppern som andra skrivit om.
något nån annan upplevt detta?

utför funkar de kanon
Haft det problemet med i dagarna. Drog upp den till översta läget av de två när man ska gå. Men tådelen lossnade säkert 5 gånger under turen uppför. Nedför är den grym.

Micke_P76

Medlem
Shift bindningar
Visst, den väger lite extra jämfört med dedikerade turgrejer. Men oftast har du ju mer vikt att spara på att byta skidor. Funktionsmässigt ser jag inga bekymmer. Turade flera heldagar i Keb i vintras och funktionen var alldeles utmärkt. Vikten sög ju förstås men där hade jag ju 2,2 kilos skidor så jag hade ju kunnat få betydligt mer utväxling viktmässigt genom att gå ner på 1,5-kilosskidor.
Hur mycket snö var det? Tänker just lössnö.
Jag turade ifjol kittelfjäll inga problem men var vanlig svensk vårvintern så problematiken med å få snö överallt där den inte ska vara i bindning var inte så svår, då funkade den klockrent. Men i lössnö kom problemen.

Som sagt min åsikt. Jag kör mer shift när det är obestämt vilken åkning det blir, tech när det blir tur, alpint när det är is.

Vill man bara ha ett par ja då är shiften ett bra val.

Anzom

Aktiv medlem
Shift bindningar
Haft det problemet med i dagarna. Drog upp den till översta läget av de två när man ska gå. Men tådelen lossnade säkert 5 gånger under turen uppför. Nedför är den grym.
Lämnade in dem och det fanns tydligen en lösning på det från Salomon. Extra fett i främre tådelen. Återkommer om det inte fungerar.

mkII

Ny medlem
Shift bindningar
I övre läget har mina aldrig släppt men uppdatera gärna om extra fett hjälper för dig!

carl_couloir

Aktiv medlem
Shift bindningar
Är inne på samma spår som Micke, har inte kört med mina så mycket, men har haft både kingpin och rambindning innan och alla dessa alternativ är helt ok för side country saker för att tura lite för att få ett access till bra åkning men för mer seriöst turande så är alla dessa "kombinationsbindningar" för tunga och "struliga" i mina ögon.

Bon ski!
/C

Pillard

Aktiv medlem
Shift bindningar
Hur mycket snö var det? Tänker just lössnö.
Jag turade ifjol kittelfjäll inga problem men var vanlig svensk vårvintern så problematiken med å få snö överallt där den inte ska vara i bindning var inte så svår, då funkade den klockrent. Men i lössnö kom problemen.

Som sagt min åsikt. Jag kör mer shift när det är obestämt vilken åkning det blir, tech när det blir tur, alpint när det är is.

Vill man bara ha ett par ja då är shiften ett bra val.
Svårt att beskriva men var rejält kallt och typ sån här snö...

Shift bindningar
Jag äger 2 par själv och åker inte på någon annan bindning längre. Friheten man får med shiften är oslagbar med fortfarande grym säkerhet och åkprestanda. Visst stopperna är lite flimsiga och det kan packas lite snö under hälen ibland men utöver det har jag inte haft några problem alls. Kan varmt rekommendera den!

OskarSalonen

Ny medlem
Shift bindningar
Har också hört om vissa mindre problem. Men det positiva överväger ändå. Tror Shift kommer bli mitt nästa bindningsköp.

Rellen

Ny medlem
Shift bindningar
Hoppar in på tråden här då det verkar vara många som kan en massa om Shift ;O) Ska köpa Shift till ett par BlackCrows Ferox Freebird, som har en midja på 110mm. Kan jag köpa bindningen med stopper bredd på 110mm? Nästa är ju 120 och det känns lite onödigt...

termons

Aktiv medlem
Shift bindningar
Hoppar in på tråden här då det verkar vara många som kan en massa om Shift ;O) Ska köpa Shift till ett par BlackCrows Ferox Freebird, som har en midja på 110mm. Kan jag köpa bindningen med stopper bredd på 110mm? Nästa är ju 120 och det känns lite onödigt...
Ja.

Pillard

Aktiv medlem
Shift bindningar
Ja! Jag har ett par bromsar på 100mm och de funkar nästan till mina 118-midjor. Visst de är inte riktigt lika stora som många andra modellers men det lär finnas bra med marginal för dig

Rellen

Ny medlem
Shift bindningar
Ja! Jag har ett par bromsar på 100mm och de funkar nästan till mina 118-midjor. Visst de är inte riktigt lika stora som många andra modellers men det lär finnas bra med marginal för dig
OJ! Jamen då ska det ju inte vara ngt problem. Var lite osäker på hur de mätte. Tack!

Anzom

Aktiv medlem
Shift bindningar
Efter problemet med fettet här ovan har jag bara haft problem med shift:sen. Det största problemet är tåplattan som är byggd som en hängbro vilket innebär att efter ett par drop så ger den upp.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp