Shoppa skidprylar/kläder i China!?

lotten_rapp

Medlem
Min fråga lyder: Finns det någon därute med bra erfarenhet av skidkläd/pryls shopping i Kina?

2009-10-09
Fint vore det om det finns någon som vet av en skidklädesfabrik i Kina.
Jag har inte bokat resan ännu, så vart som hellst i detta land går bra :)

Senast ändrad:
Jo en polare köpte ett skidställ där förra året och det är riktigt bra kvalité :)
Billigt och bra. Men det gäller att hitta en bra kopia och ibland går det att hitta äkta vara. Dom flesta kläder görs ju i kina.

Beror på vars i Kina du ska.För där jag var hade dom inga vinterprylar överhuvudtaget :(

Bodde i Kina 4 år och kompenserade brist på lokala berg med att köpa billiga skidkläder...

Att köpa kopior billigt på marknaderna kan ju vara kul men tänk på vad du ska använda kläderna till, dvs ett funktionsplagg typ en skaljacka som inte har rätt funktion då du står uppe på berget och det snöar på toppen men regnar i dalen är inte värd ens de billiga Yuan du betalade för den. Funktionen på en fleecetröja å andra sidan kanske inte spelar så stor roll om du tycker den är snygg och billig.

Det finns istället affärer som säljer "seconds" dvs riktiga produkter med smärre fel på eller provkollektioner billigt. Där kan man göra de riktiga fynden på riktiga skidkläder. Brukade betala typ 600 SEK för riktiga skaljackor från SOS, Mountain Hardwear, Patagonia och upp till en tusenlapp för typ dunjackor av expeditionskaraktär, Marmot/MH. Urvalet av storlerkar, modeller, färger är dock oftast begränsat. En fördel är ju också att slippa det tjatiga prutandet från marknaderna.

De affärerna är dock svårare att hitta än de stora marknaderna som säljer till turister och lokal assistans kan behövas.

Har varit och shoppat loss både på Peking och Shanghais fake marknader. Jag har inte hittat några skidprylar utan det handlar mest om kläder.

Precis som folk säger så finns det både bra och dåliga kopior. Du ska pruta ned sakerna rejält. Jag köpte en dunjacka från ett känt frilufts märke för 300:-, Vilket fortfarande är ett överpris, det borde gå att få för två hundra. Bästa kvalitén på dunkopior innehåller gåsdun, sämsta kvalitén innehåller fjädrar från godtyckligt fjäderfä.

Även om du köper bästa kvalité på jacka så ska du inte förvänta dig gore-tex. Den är vattentät, men andningen kommer att vara si och så men mesta del ej fungerande.

Jag skulle inte lita på tekniska kläder jag köpt där. Dom funkar att ha hemma runt huset, men ska jag ut några dagar på fjället så får kina kläderna hänga kvar i garderoben.

Ska du nu till Kina så rekommenderar jag varmt dessa marknader, det är en del av upplevelsen. Men betala aldrig mer än 10% av deras utgångspris. Men jag skulle inte köpa dessa kläder för att använda i backen.

OskarHolmblad sa:
johanb sa:
perbac sa:
Bästa kvalitén på dunkopior innehåller gåsdun, sämsta kvalitén innehåller fjädrar från godtyckligt fjäderfä.
Fel, sämsta kvaliteten innehåller rivet tidningspapper.
Haha. Kineserna är ju för härliga!
Jo, eller så är köpsugna turister för dumma. Horderna av GoreTexkåta svenskar på Kinas marknader är så glada över sina till synes lyckade "kap".

Senast ändrad:
lotten_rapp sa:
Min fråga lyder: Finns det någon därute med bra erfarenhet av skidkläd/pryls shopping i Kina?
Var i Ch pratar du om? OM det är peking du ska till så vet jag ett rätt gött ställe med mkt bra kopior, min mamma brukar handla typ peak softshell jackor och lite annat. dom har rätt shysta grejer.. Där handlar Ericsson arbetarna i Kina sina kopior ... Allt är redan prutat och klart (billigare om du köper mkt)hjota till om du vill ha adressen

Var det inte nån här på forumet som shoppat Armada i Bulgarien? xD

lotten_rapp sa:

professorbaltazar sa:
lotten_rapp sa:
Var i Ch pratar du om? OM det är peking du ska till så vet jag ett rätt gött ställe med mkt bra kopior, min mamma brukar handla typ peak softshell jackor och lite annat. dom har rätt shysta grejer.. Där handlar Ericsson arbetarna i Kina sina kopior ... Allt är redan prutat och klart (billigare om du köper mkt)hjota till om du vill ha adressen
Jag ska också till Kina och vore schysst om du kunde fixa den adressen.

lotten_rapp sa:
lotten_rapp sa:
Under 4 år i BeiJing så hörde jag aldrig talas om någon som köpt kläder direkt från fabrik. Jag försökte en gång i rysskvarteren i BJ då jag såg en snygg Nike-mössa, men minimum kvantitet var 400 mössor. Så det fick vara...

Merparten av de kläder som sys i Kina sys in Guangdong provinsen om du fortfarande vill pröva din lycka. 100% säker på att om du hittar en fabrik och om de säljer saker från fabriken samt att du nu inte måste köpa en hel försändning att du behöver deala med dem på kinesiska.

Tillbaka
Topp