Sierra Nevada och/eller Andorra?

Toove

Ny medlem
Haloj!
Jag är sugen på att kombinera spanska träning med skidåkning! Är det någon som har erfarenhet av Sierra Nevada? Eller kanske Andorra?
Någon som har varit där och vet hur det är med boende och jobb? Kan man ta brädan på ryggen och bara åka och köra en chansning om man åker ner i januari, eller e det alldeles för sent för att hitta boende och jobb?

Alla tips tas tacksamt emot!
/Tove

Klockrent!
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Sierra Nevada. Dock vet jag att det endast är ett system som inte är så omfattande och bekanta har sagt att man tröttnat väldigt snart med en säsong där.
Dock pyreneerna i Spanien ska vara bra, det finns upp till 15 olika områden uppe i norra spanien varav 5, 6 stycken ligger i Aragon där det ligger ganska bra nära varandra.

Jag har seriösa planer på att bara sticka ner och söka lite jobb och åka så mycket som möjligt!

Hör gärna av dig!

//
Erik

I Sierra Nevada är är piståkningen inte mycket att hänga upp i granen, bortsett från zona laguna där piståkningen var riktigt jävla bra. Offpisten vet jag tyvärr inget om. När det gäller boende så är det svinigt dyrt att bo i byn (som jag inte kommer ihåg namnet på) vid sierra nevada. Däremot om man har bil och pallar att åka 45 min i vardera riktning när man ska åka skidor/bräda så är granada ett alternativt. Verkar vara en ganska trevlig stad. Var dock inte där så länge.

Sa det ar alltsa ingen som vet nagot mer om beonde och jobb? Nagra skona kontakter eller kanske lite bra adresser!?
/Tove

Bor man i Granada så kan man åka buss till backen, det tar som tidigare sagt 45 minuter. Granada är en riktigt schysst stad, massor med fest och riktigt skön stämning. Men Sierra Nevada kan nog bli lite tråkigt om man ska åka där en hel säsong... Men kan man hitta på något mer att göra, till exempel hitta på något i Granada så kan man få riktigt roligt! Där finns många utländska studenter som studerar spanska i Granada. Och så ligger ju Malaga in speciellt långt bort om man vill bada lite...

Vi besökte Andorra och Spanien vintern 2006/2007. Det var mkt lite snö och endast piståkning. Vi åkte i Boi Taull, La Molina, Pal Arinsal och Grand Valira. Andorra är betydligt mer utvecklat och det kryllar av engelsmän. Bäst på resan var utan tvekan Boi Taull.

Vi planerar att prova på flera orter längre västerut i vinter såsom Baqueira Beret, Astun, Candanchu, Formigal mfl.

Överlag är det mycket trevliga orter med modderat priser och avslappnad attityd. Definitivt värt att prova.

/Bult

Det är bara att hålla med ovanstående, men boendet kan man fixa lite billigare i Sierra. Det finns ett vandrarhem för 20 euro natten högst upp i backen. Annars är ju Granada kul. Bo på Dona Lupe, mitt emot Alhambra, 200 spänn natten. Helt okej. Att säsonga i Sierra tror jag inte på. För litet system,men plugga spanska, åka till kusten då o då, är okej.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp