Lima-ko sa:
Om early taper är omvänd skärning vad är då reverse sidecut Jarle?
Så här ser jag på skidors form
Early taper
Skärningen är omvänd eller indragen i tip och tail, beror på hur man ser på det (om du bara tittar på ,låt säga en tredjedel av skidan i nos eller tail, så är ju skärningen elliptisk). Vissa märken har en konstruktion som gör det tydligt markerat vart tip/tail börjar smalna av medans andra har en rakare from på sin early taper. Hur som haver så börjar den positiva skärningen en bit längre in på skidan än den gör på konventionella skidor.
Reverse sidecut
Omvänd skärning helt enkelt, över hela skidan (finns lite undantag, t.ex. så har ARG en kort bit positiv radie under fot).
Taper
Skillnaden i bredd mellan tip och tail. En skida med måtten 137-115-133 (mm) har således 4mm taper.
Pintail
Tailen på skidan blir väldigt smal i förhållande till resten av skidan, t.ex. pontoons.
Rocker
Finns det en mängd olika av, själv brukar jag dela upp dem i följande kategorier (generaliserat, en hel drös andra faktorer spelar givetvis in för hur de olika beter sig på olika skidor)
Flack rocker, alá Salomon Czar/Rocker, är oftast ganska lång men inte så hög. Fördelen med den är att stor del av stålkanten hamnar i snön redan vid lite kantning.
"Vanlig" rocker, brantare än föregående, i regel också kortare (inte nödvändigtvis dock). Fördelen med den är att skidan håller sig över djup snö redan i låg fart (återigen spelar fler faktorer in, t.ex. flex och bredd). Exempelvis S7, JJ osv.
Ömvänt spann, urtypen av rocker, hela skidan har ett spann som pekar uppåt istället för neråt. Volant Spatula, deisgnad av Shane McConkey, var först ut.
Fullrocker, en skida som endast är platt under foten, även continous rocker, t.ex. Völkl chopsticks, Moment Night Trains osv. Här finns även en underkategori där rockerkurvan har samma radie som skidans skärning, bl.a. många (alla kanske? Det har väl du koll på Lima-Ko

) Hendryx.
Early rise, skidans nos/tail är helt enkelt lång istället för att skidan har en "knäck" någonstans. Detta blir dock något missvisande då Line använder begreppet "early rise" för rocker också. EHP tycker jag är ett klockrent exempel på en skida med early rise.
Det är hur jag ser på det och ingen absolut sanning, många företag använder begreppen men alla menar inte samma sak med dem.