Sir Francis VS Prophet 115!

PNyberg sa:
KaptenL sa:
Jarle snabbare än vinden! Jag han inte ens uppdatera min tidigare post tänkte lägga in citat från vad det svarade på min fråga på Snowfit angående pris på grejerna.. Tack för länken ska maila dem!
Han är inte snabb...han är sjukskriven och har inget liv!
"Jag är så avundsjuk! Jag är så..." Det är för att du får mindre o göra om Blixten är framme eller hur? Du får helt enkelt slå dig in på en "plats" på freeride där du kan ta över kungakronan på snabba inlägg!

Tack Lima-ko, jag satt och tittade på det där härom dagen vad innebär G-cut/c-cut det är väll det enda jag är nyfiken på resten känns klart över skidjämförarn..

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Jarle sa:
En kantad skida är en stabil skida var det någon som en gång sa, tyvärr minns jag inte vem men sant är det.
Hrmmm hrmmm hrmmm =)!
Ja, men det är klart att det var du! ;)

KaptenL sa:
Tack Lima-ko, jag satt och tittade på det där härom dagen vad innebär G-cut/c-cut det är väll det enda jag är nyfiken på resten känns klart över skidjämförarn..
G-Cut (SFB) Innebär enligt hemsidan att skidan har 5 olika radier där den kortaste är i tailen och längsta i nosen, för bättre avslut på svängarna. P-Cut (P115) har också 5 radier, men åt andra hållet, alltså tightast radie i nosen, för att lättare få in skidan på sväng.

KaptenL sa:
PNyberg sa:
KaptenL sa:
Jarle snabbare än vinden! Jag han inte ens uppdatera min tidigare post tänkte lägga in citat från vad det svarade på min fråga på Snowfit angående pris på grejerna.. Tack för länken ska maila dem!
Han är inte snabb...han är sjukskriven och har inget liv!
"Jag är så avundsjuk! Jag är så..." Det är för att du får mindre o göra om Blixten är framme eller hur? Du får helt enkelt slå dig in på en "plats" på freeride där du kan ta över kungakronan på snabba inlägg!

Klart jag är :)

Jarle sa:
Lima-ko sa:
Jarle sa:
En kantad skida är en stabil skida var det någon som en gång sa, tyvärr minns jag inte vem men sant är det.
Hrmmm hrmmm hrmmm =)!
Ja, men det är klart att det var du! ;)
Precis, hah hah.
Tyvärr är det dock en stor del av dagens skidåkare som inte förstått detta, vilket gör att man ska ta många recensioner i stil med: "fladdrig i hög fart" med en näve salt.

Ett tillägg till P-cut och G-cut.
Det säger en hel del om hur skidan kommer upplevas men en grej som jag skulle önska i jämförelsen är även flex. Trots att både SFB och Mothership har G-cut är det inte det minsta lika, jämför svängradien och stancen, och lägg därtill är SFB är rejält flexiga, det är inte Mothership.

Har man tekniken och kraften kan man få båda att svänga som Prophets P-cut. Framförallt SFB med dess lite mer humana flex och framskjutna monteringspunkt, därmed inte sagt att Mothership är några spett, men de är styvare, helt klart.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Ett tillägg till P-cut och G-cut.
Det säger en hel del om hur skidan kommer upplevas men en grej som jag skulle önska i jämförelsen är även flex. Trots att både SFB och Mothership har G-cut är det inte det minsta lika, jämför svängradien och stancen, och lägg därtill är SFB är rejält flexiga, det är inte Mothership.

Har man tekniken och kraften kan man få båda att svänga som Prophets P-cut. Framförallt SFB med dess lite mer humana flex och framskjutna monteringspunkt, därmed inte sagt att Mothership är några spett, men de är styvare, helt klart.
hur mjuk snackar vi om att sfb är, har kört på invader som är dödsmjuk samt anthem som också är väldigt mjuk.

ekdahl sa:
hur mjuk snackar vi om att sfb är, har kört på invader som är dödsmjuk samt anthem som också är väldigt mjuk.
Den nuvarande är inte så mjuk, ganska medelflex skulle jag vilja säga, iaf när man handflexar den. Något mjukare tail än nos

Tack för infon angående vad Cuten betydde! Jag behöver ju skolas i alla termer och former men jag kommer nog få ut en del av en hel skidvinter kan man ju hoppas..

Fan idag när jag tänkte att det bara var att kasta in en beställning, vilket blir Skidbutiken.com eftersom det då kostar 7095:- med frakt samt att det ingår Stavar och Skidbag, jämfört med Snowfits 6900:- för endast skidor+bindningar+frakt.. Så vart jag fundersam är det verkligen ett par SFB jag ska ha det var ju inte så ruggit stor skillnad på SFB och P115 och jag kommer förmodligen åka större linjer om jag åker ner till alperna eftersom det kan vara lite dåligt med träd.. ÅNGESTEN slog in... :/

Senast ändrad:
klart de blir skidbutiken då ! kul med bag och stavar ju, gött att jag slipper köpa bindningar !

dock fick jag ju problem när jag kolla snowfit, samma pris på sfb och EP pro ! damn ! e ju sånt sjukt "ha-begär" på dom !

Haha jag borde nog göra som Hippieolle säger, nu började jag titta på jibberjabber laggen xD..

Jo det blir från skidbutiken lite myko med att det växlar om den svenska kronan till euro och sedan fakturerar det i euro så min bank får växla fram och tillbaka inte helt säker på att det landar så snuskbilligt då :/ EP pro var sjukt snygga i år tyckte jag men jag måste ha en all-dag skida...

Eftersom jag inte köpt pjäxor ännu vågar man chansa på en längd och be dem montera dem på den längden jag menar en 26/25,5/26,5 pjäxa skiljer väll inte så mycket i längd??

Senast ändrad:
KaptenL sa:
Tack för infon angående vad Cuten betydde! Jag behöver ju skolas i alla termer och former men jag kommer nog få ut en del av en hel skidvinter kan man ju hoppas..

Fan idag när jag tänkte att det bara var att kasta in en beställning, vilket blir Skidbutiken.com eftersom det då kostar 7095:- med frakt samt att det ingår Stavar och Skidbag, jämfört med Snowfits 6900:- för endast skidor+bindningar+frakt.. Så vart jag fundersam är det verkligen ett par SFB jag ska ha det var ju inte så ruggit stor skillnad på SFB och P115 och jag kommer förmodligen åka större linjer om jag åker ner till alperna eftersom det kan vara lite dåligt med träd.. ÅNGESTEN slog in... :/
Båda är så pass allround att de skulle funka som ett enda-skidan-koger för Alperna eller snörika delar av Skandoland.

Det värsta jag personligen vet är att behöva åka ner och byta skidor eller känna att man inte kan göra det man vill för att ens skidor håller en tillbaka. Därför har jag hellre ett par skidor som fixar all den åkning jag vill åka bra istället för 2 par som funkar svinbra för någon speciell sorts åkning men är sämre på mycket annat.

Välj alltså ett par skidor för stället DU ska åka på och för åkningen där DU tycker att de ska prestera bäst.
Har du ett andra par skidor sen tidigare som du också ska ha med blir det således ett helt annat scenario.
Om du har nyttjat den där jämförelsemojängen kan det väl inte vara ett så svårt val, de är ju rätt markanta skillnader skidorna emellan?

Svara på dessa frågor så ska jag försöka hjälpa dig med ditt val:
1. Kommer du köra mycket baklänges, även i mjuk snö?
2. Kommer du landa baklänges, även i mjuk snö?
3. Åker du rakt ner emellanåt för att du inte vågar svänga?
4. Kommer du ta in skidan i parken lite då och då när det inte snöat på ett tag, och vill du då kunna slita av några feta 5or?
5. Åker du helst med mycket fart och kraft mest hela tiden, oavsett hur terrängen ser ut eller leker du dig ner mer genom att hoppa på allt och alla?

Senast ändrad:
I dagsläget har jag aldrig provat på detta och jag vet inte tror kanske inte att det kommer vara den huvudsakliga användningen utav skidorna, Nej blir svaret (men känns som att valet göra att jag stänger ute att kunna ha möjligheten till det..).

Eventuellt jag menar jag är fortfarande på 90* 180* 270* 360* nivå i jibbandet med mina andra skidor som jag även tänkte ta med mig ner (ett par sletna Rossignol scratch fs)

Jag har inte kommit till något läge där jag upplevt sådan pass rädsla att jag bara står rakt på som jag kan minnas, jag drar hellre en sväng för mycket en fem för få.. jag gillar att glida framåt inte allt för förtjust i att störta fram toksnabbt..

4. Kommer du ta in skidan i parken lite då och då när det inte snöat på ett tag, och vill du då kunna slita av några feta 5or?
jag har ingen aning om vad som menas med feta 5or, men det är inte troligt att jag kommer ta med dessa skidor ut i parken eftersom jag besitter ett par parklagg som jag kan göra parken osäker med! Men jag letar hellre efter naturliga hopp i närmiljön av pist..

5. Åker du helst med mycket fart och kraft mest hela tiden, oavsett hur terrängen ser ut eller leker du dig ner mer genom att hoppa på allt och alla?
Snarare hoppa på allt och alla så gott det går jag lallar&letar gärna i skogar på upptäcktsfärd efter en rolig slinga som jag kan ta nästa vända ned jag är mer BC en bigmountain, men hur är det med tillgången till sådan typ av åkning i europas alper? (Har bara varit i Val Disere & Serre Chevalie) Det senare hade ju en del skog som jag minns det.. tipsa gärna om en rolig/trevlig alpby med lite skog utöver det vanliga bergsutbudet..

Är annars en "Åre-åkare" och försöker alltid vara först upp i Tege när lössnön dumpat... (när den gör det :/)

Jag kollade i jämförelsegrejen igen och kom fram till att jag inte förstår fördelarna med Early taper och thin tip, jag antar att Early taper är deras variant eller det som Line kallar sin rocker? Och Thin tip är ju att skidan's tjocklek är mindre men varför? :s

Tack!
/Mvh Linus!

Senast ändrad:
Early taper = Omvänd skärning i tip/tail, tunnare tip/tail för lägre svingvikt = lättare att snurra.
Jag tror att du kommer känna dig som hemma på SFB och om jag inte är helt fel ute tror jag allt att Lima-Ko tror det med?

Ni får gärna lägga in vad det är också en mindre förklaring för oss balettdansörer vi förstår inte riktigt vad ni krigs-stinna herrar pratar om.. Dvs "Omvänd skärning, i form av att skidan får en bättre egenskap att bla.bla.bla.."

Omvänd skärning: På en vanlig skida är det smalaste stället på mitten, omvänd skärning är tvärtom, mitten är det fetaste stället. Svårare än så är det inte. Skärningen, sidecut, används ju som bekant för carving i och även utanför pisten. Omvänd skärning, reverse sidecut, används vid djupt puder och ska tydligen ge en bättre surfkänsla och bättre flyt. Jag har själv aldrig testat, så jag kan inte uttala mig. Det var legenden Shane McConkey som kom på den omvända skärning efter att ha fått inspiration av vattenskidor.

Early taper: Omvänd skärning längst fram och ev. längst bak på skidan, med vanlig skärning emellan. Kända exempel är Armada Alpha 1, 2 och JJ.

Jag ber om ursäkta Kapten =).
Nu när du svarat på mina frågor vad tror du att dina respektive svar betyder i skidval, SFB eller P115?

Taper betyder smalna av, och early taper således smalna av tidigt.
Early taper är inte omvänd skärning men det har att göra med skärningen. Det syftar på att skärningen är inflyttad en bit mot skidans mitt båda fram och bak. Detta gör att skidan blir lugnare och inte kommer försöka gå in i sväng (innan du vill det), något som man kan uppleva framförallt i kartongsnö. I bakändan kommer det göra det enklare att avsluta svängen, man kommer inte fastna kvar i svängen på samma sätt.

Early taper har alltså ingenting med rockern att göra, den kallar Line early rise och det är exakt vad det är, skidan reser sig tidigare (närmare foten).

Sidecut radius=skärningsradie (skärning) är lätt förklarat hur mycket en skida svänger om man applicerar x kg kraft. Med mer fart, kraft och dynamik kan man få en skida att svänga bra mycket mer än vad radien anger. Den stora massan åker dock skidans form, alltså svänger exakt så mycket som skidans radie säger.

Och nej, att åka rakt ner jäkligt fort för att sen kanta skidan i en sekund är inte att minska radien på svängen, det är att inte avsluta svängen.

GOS sa:
Early taper: Omvänd skärning längst fram och ev. längst bak på skidan, med vanlig skärning emellan. Kända exempel är Armada Alpha 1, 2 och JJ.
Nu blev det lite knepigt, ska försöka reda ut det.
Ja, Armada pratar om tapered and rockered tips and tails. Men det är inte samma sak som Lines "Early taper".

Bara för att göra det enkelt tar vi 3 olika skidor.

1. En vanlig pistskida, säg Head Supershape
Nosen är skidans bredaste punkt och på en gång börjar den smalna av för att vid skärningens mitt vara smalast.

2. Line SFB
Nosen (+några cm till) är fortfarande skidans bredaste punkt men eftersom den har "early taper" börjar den smalna av tidigare (egentligen senare om man tänker framifrån nosen men de tänker från foten, alltså mitt på skidan).

3. Armada Alpha JJ
Här är inte nosen skidans bredaste punkt eftersom den är förskjuten några cm bak från nosen. Armada kallar det "Elf Shoe Tech" för att skidan får lite av den formen.

Var det förståeligt?

Tack för den långa och detaljerade förklaringen! GOS & Lima-ko!

Fan ställ inte frågan vad svaren leder till för jag får bara mer beslutsångest över vilken av dem jag ska välja, det lekfulla i SFB och det stabila i P115..

Jag tar fan sfb.. jag gör det bara.

eller vafan helvete så jävla p115?

Jag tror jag har ångest för att jag inte vet om jag kommer använda skidans lekfullhet och därför känns det kanske bättre att köpa SFB, men jag vet ju inte ens hur jag kommer åka nere i alpsen jag vet ju bara hur jag tidigare har åkt fem månader är en lång tid och på den tiden kanske jag inser att jag vill ha en puderpulka(typ 130+) och en harderfuck (115 ss7 / p115 eller nått), vafan jag får ju tokspatt på det här!!!!!!

förövrigt vad blev det av public enemy som var den bästa skidan jag någonsin åkt på?

Senast ändrad:
Jag tänkte att det skulle sätta igång din egen tankeverksamhet så att du själv kunde göra valet.

KaptenL sa:
I dagsläget har jag aldrig provat på detta och jag vet inte tror kanske inte att det kommer vara den huvudsakliga användningen utav skidorna, Nej blir svaret (men känns som att valet göra att jag stänger ute att kunna ha möjligheten till det..).
Ett nej talar för P115. Och nej, valet gör inte att du stänger ute möjligheten att kunna köra lite baklänges emellanåt ändå.

Eventuellt jag menar jag är fortfarande på 90* 180* 270* 360* nivå i jibbandet med mina andra skidor som jag även tänkte ta med mig ner (ett par sletna Rossignol scratch fs)
Talar för P115, så länge du landar helvarv funkar de alldeles utmärkt, även 180 då landningen är pistad eller då du inte flyger för stort ute i det mjuka skulle de klara.

Jag har inte kommit till något läge där jag upplevt sådan pass rädsla att jag bara står rakt på som jag kan minnas, jag drar hellre en sväng för mycket en fem för få.. jag gillar att glida framåt inte allt för förtjust i att störta fram toksnabbt..
Talar för att du tycker som jag, "Every turn is a sign of happiness". Lova att aldrig köra något annat än Line eller Hendryx =).

jag har ingen aning om vad som menas med feta 5or, men det är inte troligt att jag kommer ta med dessa skidor ut i parken eftersom jag besitter ett par parklagg som jag kan göra parken osäker med! Men jag letar hellre efter naturliga hopp i närmiljön av pist..
5or=540 i plural, alltså 1,5 rotation. Går självklart att dra med båda men eftersom du redan har ett par parktwins, Scrath FS, tycker jag detta talar mer för P115.

Snarare hoppa på allt och alla så gott det går jag lallar&letar gärna i skogar på upptäcktsfärd efter en rolig slinga som jag kan ta nästa vända ned jag är mer BC en bigmountain, men hur är det med tillgången till sådan typ av åkning i europas alper? (Har bara varit i Val Disere & Serre Chevalie) Det senare hade ju en del skog som jag minns det.. tipsa gärna om en rolig/trevlig alpby med lite skog utöver det vanliga bergsutbudet..
Hade du svarat utan tvekan den första sortens åkning jag beskrev talar det för P115. SFB fixar dock den första delen bra men P115 gör det bättre, och tvärtom på den andra sortens åkning jag beskrev.
Jag tycker att du ska i åtanke att P115 inte är några bigmountain-lagg i stil med Mothership.

Är annars en "Åre-åkare" och försöker alltid vara först upp i Tege när lössnön dumpat... (när den gör det :/)
Kan det dumpa i Åre =P?

Jag kollade i jämförelsegrejen igen och kom fram till att jag inte förstår fördelarna med Early taper och thin tip, jag antar att Early taper är deras variant eller det som Line kallar sin rocker? Och Thin tip är ju att skidan's tjocklek är mindre men varför? :s

Tack!
/Mvh Linus!
Jag tänker inte göra valet åt dig, båda är svinbra lagg och du kommer ha galet kul oavsett vilka du väljer. Ibland måste man helt enkelt gå på sin magkänsla.

KaptenL sa:
Tack för den långa och detaljerade förklaringen! GOS & Lima-ko!

Fan ställ inte frågan vad svaren leder till för jag får bara mer beslutsångest över vilken av dem jag ska välja, det lekfulla i SFB och det stabila i P115..

Jag tar fan sfb.. jag gör det bara.

eller vafan helvete så jävla p115?

Jag tror jag har ångest för att jag inte vet om jag kommer använda skidans lekfullhet och därför känns det kanske bättre att köpa SFB, men jag vet ju inte ens hur jag kommer åka nere i alpsen jag vet ju bara hur jag tidigare har åkt fem månader är en lång tid och på den tiden kanske jag inser att jag vill ha en puderpulka(typ 130+) och en harderfuck (115 ss7 / p115 eller nått), vafan jag får ju tokspatt på det här!!!!!!

förövrigt vad blev det av public enemy som var den bästa skidan jag någonsin åkt på?
Taper (spetsarna är inte den bredaste punkten på skidan)
20090601_Armada_JJ_350.jpg

rocker
rocker_304842e.jpeg

Bra med bilder, alltid lättare att förklara då.

Men taper där, ta till exempel EP Pro, från nosen och några cm bak är den väl lika bred? Lines "early taper" har ju ingen skärning i nosen/tailen som Armada har med sin "Elf Shoe Tech".

Senast ändrad:
Kändes som om svaren pekar på P115, men jag tror jag köper mig ett par SFB, nu ska jag till jobbet och ändra mig 100ggr.. :)

Det tycker jag låter bra, det är DU som ska åka på laggen, inte jag.
Båda två skulle helt klart kvala in i kategorin leklagg i mjukt och hårt, med den lilla skillnaden att P115 har snott lite DNA från Mothership, men bara lite.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Om early taper är omvänd skärning vad är då reverse sidecut Jarle?
Så här ser jag på skidors form

Early taper
Skärningen är omvänd eller indragen i tip och tail, beror på hur man ser på det (om du bara tittar på ,låt säga en tredjedel av skidan i nos eller tail, så är ju skärningen elliptisk). Vissa märken har en konstruktion som gör det tydligt markerat vart tip/tail börjar smalna av medans andra har en rakare from på sin early taper. Hur som haver så börjar den positiva skärningen en bit längre in på skidan än den gör på konventionella skidor.

Reverse sidecut
Omvänd skärning helt enkelt, över hela skidan (finns lite undantag, t.ex. så har ARG en kort bit positiv radie under fot).

Taper
Skillnaden i bredd mellan tip och tail. En skida med måtten 137-115-133 (mm) har således 4mm taper.

Pintail
Tailen på skidan blir väldigt smal i förhållande till resten av skidan, t.ex. pontoons.

Rocker
Finns det en mängd olika av, själv brukar jag dela upp dem i följande kategorier (generaliserat, en hel drös andra faktorer spelar givetvis in för hur de olika beter sig på olika skidor)

Flack rocker, alá Salomon Czar/Rocker, är oftast ganska lång men inte så hög. Fördelen med den är att stor del av stålkanten hamnar i snön redan vid lite kantning.

"Vanlig" rocker, brantare än föregående, i regel också kortare (inte nödvändigtvis dock). Fördelen med den är att skidan håller sig över djup snö redan i låg fart (återigen spelar fler faktorer in, t.ex. flex och bredd). Exempelvis S7, JJ osv.

Ömvänt spann, urtypen av rocker, hela skidan har ett spann som pekar uppåt istället för neråt. Volant Spatula, deisgnad av Shane McConkey, var först ut.

Fullrocker, en skida som endast är platt under foten, även continous rocker, t.ex. Völkl chopsticks, Moment Night Trains osv. Här finns även en underkategori där rockerkurvan har samma radie som skidans skärning, bl.a. många (alla kanske? Det har väl du koll på Lima-Ko :) ) Hendryx.

Early rise, skidans nos/tail är helt enkelt lång istället för att skidan har en "knäck" någonstans. Detta blir dock något missvisande då Line använder begreppet "early rise" för rocker också. EHP tycker jag är ett klockrent exempel på en skida med early rise.

Det är hur jag ser på det och ingen absolut sanning, många företag använder begreppen men alla menar inte samma sak med dem.

Senast ändrad:
Det enda jag inte håller med om ær early rise och exemplet EHP då jag anser att early rise ær mer en lång tip och har en tip form på tippen (ehhh?). Alltså en "vanlig" konventionel tip som startar tidigare, typ VCT Turbo eller gamla P130. Aka man får pyttepytte rocker nær spannet pressas ner.
Medan EHP har en vældigt gradivs tip med en okonventionell avslutning...?

Klart och betalt x 2, även om jag håller med Per. När jag tänker early rise så tänker jag också på en liten, liten spanndiff som allt som oftast bara blir tydligt vid ihoppressande. Line Mothership och Salomon Shogun är också bra exempel. Dvs. att det är benämningen på en rocker som är så pass kort att det inte känns ärligt att kalla den rocker.

Tack som fan alla som bidragit till tråden, jag har nog lärt mig mer av er en stor del under ett år i skolan när man satt där och dagdrömde, sjukt schyst med alla info och detaljerade beskrivningar för och mot argument och förslag!

Beställningen gjord! SFB + Marker Jester, (stavar&bag ingick) Leverans i oktober, (vet dock itne vad jag ska säga angående montering har ju inte vart och handlat några pjäxor tänkte göra det på orten.. Några tips om man har 26/26,5/25,5 i storlek typ på pjuxen..)

Senast ändrad:
26, 26,5, 27 etc är centimeterlängd inne i pjäxan. Dock kan detta skilja en hel del mellan olika modeller/tillverkare (även fast det inte borde kunna skilja något mellan 26 cm och 26 cm... :) ).
Har du ungefär 43 på skorna så hamnar du någonstans mellan 26,5 och 28,5 beroende på preferens, modell, tillverkare etc.

Aja då är det väll bara att montera själv då, man är ju snickare så att följa guiden och pula lite själv ska nog inte vara några problem :D

!!!!!!!!! OOOOOOOO! jag håller på och avbeställer mina från Skidbutiken.. för jag kom över bindningar snuskigt jäkla billigt och därför tänkte jag sänka priset med 1500 genom att köpa skidorna från snowfits.. men det är ju inte direkt snabba på att återbetala... >.<

bilderna såg riktigt fina ut, bara väntar på att dom ska komma till oslo nu så man kan få känna på dom lite för man beställer ett par.

Tillbaka
Topp