Sir Francis VS Prophet 115!

Jarle sa:
ekdahl sa:
köper nog också sfb iår, hade tänkt att ha dom som park/bc. är så förbannat trött att dra runt med 2 par skidor så fort man ska någonstans. blir en salomon sth16 på det.

vad tror ni om det i parken, för mycket eller inte?
Nu är jag ingen parkråtta direkt men jag hade inga problem med att lära mig 5or på min Night Trains (123 under fot). Hade jag vart duktigare så hade jag snurrat mer.
Ja taper och damlængd ær Jarles weapon of choice varje dag :D

Jäklar vad jag ska göra butter-treor på mina RP112'or i vinter... S7'or är skitbra för ändamålet, lite spänstig kolfiber borde bara göra det roligare!

Fan det är helt sjukt, när jag är på jobbet då tänker jag bara vilka skidor jag ska välja, när jag kommer hem så blir jag tveksam igen och kan inte bestämma mig, jag menar P115 är ju förmodligen bättre för mig ur alla aspekter utom att det inte har rocker(? eller räknas det där rise grunkset som det?) och för liten tailrise(?) heter det så? Eftersom p115 förmodligen är lite styvare än SFB och jag inte åker park idag och maximalt kommer dra 360 kanske..

Senast ändrad:
fan linkan det är ju hutlöst bra det är 4264svenska kronor i dagens växelkurs, vad ska man ha för bindningar till det då? Det hadej u inte Salomon STH16 :/ Blir nog till att dunka iväg en beställning för då fick jag dem nästan helt av päronen i födelsedagspresent xD Det är 10/11 modellen vi snackar om va?

Senast ändrad:
ajjemen ska vara 10/11 annars brukar line ha samarbete med marker så du får nog bra pris på jester när du beställer !

tittade i mitt mail från dom nu och verkar som du får 20% på bindning när du beställer med skidor, griffon skulle gå från 149gbp till 134gbp

Senast ändrad:
Iofs landar priset på typ 5500:~ då.. inte så extremhutlöst billigt? Eller är jag galen :< En lusentapp billigare en skidbutiken.com..

Senast ändrad:
KaptenL sa:
Iofs landar priset på typ 5500:~ då.. inte så extremhutlöst billigt? Eller är jag galen :< En lusentapp billigare en skidbutiken.com..
hur tänkte du då ? skidbutiken har väl inte bindning med ? och griffon går ju bara till DIN 12 om nu funderade på sth16, då e de jester du ska ha !

Shit det blev ju faktiskt sju papp på Skidbutiken... Men hur löser det med frakten och tull o grejer? (om man beställer två par skidor får man bättre pris på frakten eller krävs det lika mycket extra för ett till par?

aha dom va fett snygga till iår ju ! (fan va snabb jag är, var ju 130 som var snygga)

perfekt då kan du testa dom sen och få ännu mer ångest :) man kommer alltid vilja ha fler
och andra skidor !

Senast ändrad:
Ja risken är att vi DEFINITIVT kommer vilja byta när vi köpt men aldrig byta för det är ju trots allt mina/den andres skida..

Var det nästa vecka det förväntade sig att skidorna skulle trilla in i onlineshoppen?

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Jarle sa:
ekdahl sa:
köper nog också sfb iår, hade tänkt att ha dom som park/bc. är så förbannat trött att dra runt med 2 par skidor så fort man ska någonstans. blir en salomon sth16 på det.

vad tror ni om det i parken, för mycket eller inte?
Nu är jag ingen parkråtta direkt men jag hade inga problem med att lära mig 5or på min Night Trains (123 under fot). Hade jag vart duktigare så hade jag snurrat mer.
hehe ok, kör ju med 93 i midja nu så det går nog fint.
min damlängd blir 182 tror jag.

skjer i oslo?

ekdahl sa:
PNyberg sa:
Jarle sa:

skjer i oslo?
jobbjobbjobbjobbjobb..typ det :P 400timmar på 2 månader och 0kr extra betalt. Skulle iväg med tjejen till syd amerika 3 veckor men chefen mördade den drömmen. Så nu sitter man här lurad på konfekten och funderar på att köra NFC ist...

PNyberg sa:
ekdahl sa:
PNyberg sa:

skjer i oslo?
jobbjobbjobbjobbjobb..typ det :P 400timmar på 2 månader och 0kr extra betalt. Skulle iväg med tjejen till syd amerika 3 veckor men chefen mördade den drömmen. Så nu sitter man här lurad på konfekten och funderar på att köra NFC ist...
hehe 400 är lagom, snittar något sådant med, det är ju bara att fixa sjukskrivning och dra.
utnyttja baggarnas system. annars kan du alltid sluta och leva på nav ett tag:)

Frågan är ju hur ni får tag i era jobb i norge :P 200timmar är ju inte så överdrivet mycket.. 9timmar/5dagar i veckan typ en månad :P

Åfan, hur lyckades du med vad du nu har gjort då Jarle? Vad Jobbar du med? Hur får man tag i boende, och behöver man arbetsvisum o skit för att jobba i alperna?

KaptenL sa:
Åfan, hur lyckades du med vad du nu har gjort då Jarle? Vad Jobbar du med? Hur får man tag i boende, och behöver man arbetsvisum o skit för att jobba i alperna?
I alperna behöver man inga visum, vi är ju med i EU sen ett tag... (Schweiz exkluderat dock)

KaptenL sa:
Osis med fötterna bara, dragit på mig någon inflammation och kan inte använda dem, sjukt segt att inte kunna jobba. Boende hittar man lättast genom finn.no. Beträffande jobb i alperna så är det som JL76 säger. Dessutom är det lite roligare att inte jobba när man väl är där nere. 4-5 månader i Norge brukar funka för att leva rätt gött en säsong (dec-slutet på april/början på maj) + en del nya prylar.

KaptenL sa:
Frågan är ju hur ni får tag i era jobb i norge :P 200timmar är ju inte så överdrivet mycket.. 9timmar/5dagar i veckan typ en månad :P
200h är absolut inget sjukt högt tal...men om man gör det och har fast lön i tron om att man ska kunna få ta loss de timmarna man gör för mkt i ledig tid så känns det rätt mkt speciellt när man jobbar i butik och arbetsdagen är mellan 9.45-18.15...

Jarle sa:
Beträffande jobb i alperna så är det som JL76 säger. Dessutom är det lite roligare att inte jobba när man väl är där nere. 4-5 månader i Norge brukar funka för att leva rätt gött en säsong (dec-slutet på april/början på maj) + en del nya prylar.
Hur vet du det? Jag har både jobbat och inte jobbat och har haft betydligt roligare i Alperna när jag har jobbat. Fått mera lokala vänner, fått mera acceptans bland locals med mera. Och kunnat åkt puder mer eller mindre alla dagar.
Gäller bara välja rätt jobb så klart.

Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Beträffande jobb i alperna så är det som JL76 säger. Dessutom är det lite roligare att inte jobba när man väl är där nere. 4-5 månader i Norge brukar funka för att leva rätt gött en säsong (dec-slutet på april/början på maj) + en del nya prylar.
Hur vet du det? Jag har både jobbat och inte jobbat och har haft betydligt roligare i Alperna när jag har jobbat. Fått mera lokala vänner, fått mera acceptans bland locals med mera. Och kunnat åkt puder mer eller mindre alla dagar.
Gäller bara välja rätt jobb så klart.
Jag generaliserade lite då, jag har ju inte jobbat i alperna men jag trivs bättre med att inte jobba på en säsong, aka kunna fokusera på åkningen och bara prioritera det jag vill göra. Folk kan man ju träffa ändå, även om det kanske krävs lite mer från en själv om man inte träffar dem genom jobbet? Men du har ju betydligt mer erfarenhet än mig där nerifrån så jag ska inte säga emot dig, kanske är det jag som får en näsbränna i vinter :P

Jarle sa:
Jag generaliserade lite då, jag har ju inte jobbat i alperna men jag trivs bättre med att inte jobba på en säsong, aka kunna fokusera på åkningen och bara prioritera det jag vill göra. Folk kan man ju träffa ändå, även om det kanske krävs lite mer från en själv om man inte träffar dem genom jobbet? Men du har ju betydligt mer erfarenhet än mig där nerifrån så jag ska inte säga emot dig, kanske är det jag som får en näsbränna i vinter :P
Det jag har märkt så hänger gärna svenskar med svenskar och umgås med med svenskar. Det var det jag kom ville komma ifrån när jag började jobba. Och du har ju rätt att man inte kan göra vad man vill jämt i och för sig.

Och så är det skönt att kunna tjäna lite pengar där nere iofs ;)

PNyberg sa:
KaptenL sa:
200h är absolut inget sjukt högt tal...men om man gör det och har fast lön i tron om att man ska kunna få ta loss de timmarna man gör för mkt i ledig tid så känns det rätt mkt speciellt när man jobbar i butik och arbetsdagen är mellan 9.45-18.15...
Du får alltså inte ut lönen som i timlön eller menar du att du inte får någon övertidsersättning (ökad +% på lönen för övertid?)

Så det är dig man ska flörta med Hasse om man vill ha lite tips angående jobb nere i sin by sedan? ;)

Vankas det södra Europa i år Jarle? Tyckte det såg ut som om ni åkte till Usa/Canada och åkte skidor spanade in bloggen och det var riktigt nice filmer!

Bara att anlöända tidigt i sin by och gå runt och fråga. Sen är det alltid bättre att kunna språket om du inte vill vara på de stora orterna med massa svenskar i så klart. (Huva vad svenskar det är i min ort nu) Ju mindre skandinaver dessto större chans till mer puder ;) Och ju mer viktigare att kunna språket.

Senast ändrad:
Men Hasse, du som inte kan engelska... pratar du tyska eller franska?

Jag kan typ säga "Hej jag heter Linus" på Franska och tyska, sen kan man ju en massa genitalier och sådant man lär sig på högstadiet och lite strö-ord och sköna uttryck typ.. Jag skulle nog få jobba som städare eller diskare man jag har ingenting emot det även om det vore roligare att jobba restaurang/bar (jobbat på restaurang tidigare) ses detta som meriterande?

KaptenL sa:
Vankas det södra Europa i år Jarle? Tyckte det såg ut som om ni åkte till Usa/Canada och åkte skidor spanade in bloggen och det var riktigt nice filmer!
Inget spikat än men det verkar som att det bär av till alpland i år. Blir nog kul isf, inte vart där på länge. I vintras var vi i Revelstoke, BC, rätt så bra men dåligt snöår.

Nu stämmer det nog men är det bara jag som får det till att man kommer få betala 6900:- för att få skidor+bindningar+frakt från snowfit.

Medan det kostar 7095:- för att få Skidor+Bindningar+stavar+skidfodral+frakt? från Skidbutiken?

Känns ju som att det är lite mer värt att tjacka det från Skidbutiken.. Hittade inga SFB på Sport-conrad någon som vet fler "Billiga" hemsidor att köpa skidorna på?

Jarle snabbare än vinden! Jag han inte ens uppdatera min tidigare post tänkte lägga in citat från vad det svarade på min fråga på Snowfit angående pris på grejerna.. Tack för länken ska maila dem!

"As separate items the SFB's will be £379 and the Jester's £229, however "as a package" of skis and bindings together we are selling them for £585 (effectively the Jester's being reduced to £206).

Drilling up and mounting of the ski bindings is included in this package price, the only additional cost would be the £25 delivery charge to Sweden (which normally takes 4/5 days)."

telemark-pyrenees.com verkade inte ha några SFB över huvudtaget..

Senast ändrad:
Jarle sa:
En kantad skida är en stabil skida var det någon som en gång sa, tyvärr minns jag inte vem men sant är det.
Hrmmm hrmmm hrmmm =)!

Mycket bra har sagts, jag vill dock bara tillägga att Prophet-serien är långt ifrån några tanks/köttarskidor á la sjunkbomberna B-Squad.
Jag har kört lillasyster P100 en hel del och de är jäkligt lekfulla, går att lägga ner som bara den i både pist och puder, svänger på en femöring om man kan och vill och är i mina ögon en av de bättre allroundskidorna på marknaden (fram tills nu då P115 gör intåg) för fri åkning i puder med allt vad det innebär.

Jag skulle kategorisera P115 som en skida mitt emellan P100 och Mothership (som är Lines tanks). De har geometrin, "stancen" och skärningsradien från Prophet men konstruktionen (sidewall) från Mothership.

Har du lite koll på bitarna säger den här http://lineskis.com/compare/prophet-100 jämförelsemojängen dig mer än allas upplevda känslor här på Freeride.

Senast ändrad:
KaptenL sa:
Jarle snabbare än vinden! Jag han inte ens uppdatera min tidigare post tänkte lägga in citat från vad det svarade på min fråga på Snowfit angående pris på grejerna.. Tack för länken ska maila dem!
Han är inte snabb...han är sjukskriven och har inget liv!

Tillbaka
Topp