Sista minuten till alperna - är det ett klokt alternativ?

• Trådstartare Trådstartare R1
  • Start datum Start datum

R1

Medlem
Planerar för åtminstone en, men kanske två, alpresor kommande vinter. Jag är ganska öppen när det kommer till destinationer så länge snötillgången är god och vädret behagligt.
Brukar det vara möjligt att boka attraktiva resor med ett par dagars framförhållning? Tänker mig sista minuten där destinationen väljs delvis utifrån väderprogonos men även pris så klart.

R1 sa:
Planerar för åtminstone en, men kanske två, alpresor kommande vinter. Jag är ganska öppen när det kommer till destinationer så länge snötillgången är god och vädret behagligt.
Brukar det vara möjligt att boka attraktiva resor med ett par dagars framförhållning? Tänker mig sista minuten där destinationen väljs delvis utifrån väderprogonos men även pris så klart.
Beror väl mycket på säsong. Det stora problemet borde ju vara flygbiljetter med kort varsel. Ska man dock åka i närheten av de större flygplatserna borde det gå att lösa även med kort varsel.

Drog till Cervinia i vintras med just den approachen. Bokade resan 46 timmar innan planet lyfte, efter att ha kollat väderprognos samt sett priserna falla.
Funkade fint, även om vädret ändrade sig en smula.
Enda nackdelen, som jag ser det, är att det inte går att 'välja och vraka' destination.

Lite sugen på att köra samma approach i vinter igen :D

Senast ändrad:
Sista minten brukar väl oftast vara på veckoresor? Eller kan man hitta sista minuten på weekend-trippar också?

Wertigo, ja precis. Det är lite det upplägget jag söker :)
Och "välja och vraka" möjligheten kan jag tumma lite på om förutsättningarna i övrigt är goda!

Finns det fler erfarenheter av sista minuten resor tro?

Har man möjligheten att inte behöva jobba på vardagarna så brukar ju sön till torsdag-upplägg vara väldigt prisvärda.Och det brukar oftast finnas platser. Orterna fyller ju inte alla rum på vardagarna.

Tillbaka
Topp