Sjukförsäkring i Schweiz

ellenr

Medlem
Sjukförsäkring i Schweiz
Hej snart börjar det. Det ljuva livet. Men för de som fått arbetstillstånd så måste man också ha en Scweizisk sjukförsäkring, är det någon som har kollen på vad man ska skaffa, utöver sitt ascoola EU-kort? För oss som drar till Verbier finns en bra försäkringskassa i Chable, men ack så många val!
Någon som har fixat och har tips??????

Fred ut

Sjukförsäkring i Schweiz
Man måste ha en schweizisk sjukförsäkring om man har ett arbetstillstånd som är giltigt mer än tre månader, dock så är din EU-försäkring giltig den första tiden så du kan dra ut på tiden innan du skaffar den schweiziska.
Sen är lagen sådan att om du jobbar mer än 8 timmar i veckan så måste din arbetsgivare stå för en olycksfallsförsäkring som täcker både jobbet och fritiden.

Vänta tills du kommit ner och fråga arbetsgivare och kollegor vad som är bästa valet.

Sjukförsäkring i Schweiz
lunke sa:
geckotov sa:
Arbetstillstånd är inget som behövs för säsongsarbete i ett annat EU-land, eller?
Schweiz är inget EU-land.
Det har jag inte heller påstått! Blev helt enkelt lite fundersam hur det ligger till i exempelvis Österrike, men jag kanske ska starta en "Arbetstillstånd i Österrike", då frågan är off topic här inne? Om inte får du gärna ge mig ett svar här i tråden istället för att låtsas vara viktig. :)

Sjukförsäkring i Schweiz
Förutom jobb försäkring. Rek Rega försäkring om du är avancerad skidåkare också. Bla. Helikopterräddning. Kan lösas på postkontor i schweiz eller nätet. Kostar några hundra för 1 år

Sjukförsäkring i Schweiz
Geckotov: Så vad var meningen med att skriva att det inte behövs i ett EU-land om du nu visste att Schweiz inte va ett EU-land ;)

Vad gäller försäkring så, om du ska vistas i något annat land än Schweiz, måste den täcka hela världen. Kan va värt att kolla upp då Verbiers säsongskort även gäller i Chamonix så för att va täckt om du ska åka här måste du vara täckt i hela världen. Sen vet jag inte hur det är med försäkring i enbart Schweiz...

Tillbaka
Topp