Sjukt ont i foten vid ankarlift. Hjälp!

ebbaemilia

Medlem
Kör snowboard och har ett par förstora boots (ska köpa nya t. nästa säsong). Brukar köra med extra sula och igår körde jag även med dubbla sockor för att försöka få till ett bättre hälgrepp. Problemet är att nästan så fort jag satte mig på ankarliften fick jag sjukt ont i främre foten (kramp?!)! Det släppte så fort jag klev av liften igen och jag kunde åka. Efter några åk domnade dock foten bort och jag var tvungen att gå in och snöra om. Då stack foten som tusen nålar!

Vecka 9 ska jag upp t . fjällen och kommer då åka betydligt längre liftar. Vet inte varför det gör så ont men all hjälp tas tacksamt emot!

Senast ändrad:
Låter lite som att du kanske klämmer någon nerv eller blodkärl, byglen har ju rättså bra tryck på ljumsken. Vissa kör med benskyddsliknande (för fotboll) skydd på ljumsken för att avlasta

Min gissning ligger som såhär

90% säker på att "Dubbla sockar" är problemet, det säger att bootsen är förstora och då krampar det för att du måste kämpa för att sitta kvar i skon.

Resterande 10% chansar jag på att du spänner dig i liften för att hålla balansen istället för att slappna av och ha jämnvikt på båda fötterna

linder sa:
90% säker på att "Dubbla sockar" är problemet, det säger att bootsen är förstora och då krampar det för att du måste kämpa för att sitta kvar i skon.
Du har helt rätt i att de är förstora, men med sula och dubbla sockor halkar jag inte omkring (fast har ju fortfarande inget fantastiskt hälgrepp precis..). Kommer tyvärr behöva åka i dessa boots den här säsongen men ska skaffa nya till nästa.

linder sa:
Resterande 10% chansar jag på att du spänner dig i liften för att hålla balansen istället för att slappna av och ha jämnvikt på båda fötterna
Jämnvikt på båda fötterna? Trodde man bara skulle ha vikt på främre, är iaf så jag brukar stå. Kan förhoppningsvis förklara problemet? :)

Senast ändrad:
Sula som i volymsula under innerskon (helt platt sula som är några mm tjock) eller formgjuten sula? En formgjuten sula ersätter ju ordinarie sula så det hjälper ju inte problemet att dom är för stora, vilket en volym sula gör till viss del :D

Har man bara vikt på framfoten så blir det skitjobbigt, bara experimentera med vikten men man ska inte vara rädd för att stå på bakfoten även om den inte är fastspänd :)

20140202_190645.jpg

Jag kör med formgjuten sula i innerskon och en helt platt i ytterskon för att få bootsen lite tightare

Senast ändrad:
Tack! Hur mkt kostar en volymsula ungefär? Är det värt pengarna fast man ska köpa nya boots till nästa säsong?

Köpte mina för en hundring på åre skidsport i början av säsongen och har fungerat i 3 par boots hittills :)

Har haft några innan som va gjorda i någon ljuddämpnings grej från biltema och även ett par i kork!
Bara ta vad som finns och prova sig fram :D

Om det är värt kan ju bara du avgöra, men jag skulle vilja säga att det beror ju på hur förstora dom är :D

Testa fördela vikten bättre först! Man har ju provat att åka på enbart framfoten några ggr (bakfoten i luften) och då får man ju ont rätt så fort :P

Jag tror det kan ha att göra med ditt stance. Ändra det så det känns med naturligt så kommer du troligtvis inte få kramp i foten.

Tillbaka
Topp