Ska bygga ny gaming dator! Behöver lite tips!

• Trådstartare Trådstartare KungMartin
  • Start datum Start datum
K

KungMartin

Guest
Ska bygga en ny dator nu i jul, och undrar om det är nån här som har bra koll på billiga fast bra datordelar?

Viktigast är grafikkort och processor. Ska kolla runt lite själv så klart, men lite tips skulle ej skada!

absolut. men det skadar inte att fråga även på ett freeride forum. det finns väl datanissar här oxo.

Absolut.
Men det står inget om budget eller krav på t.ex vilka spel som skall spelas på den etc.

Tancoll sa:
Absolut.
Men det står inget om budget eller krav på t.ex vilka spel som skall spelas på den etc.
Begagnat är billiga fast bra delar...
Seriöst du måste ange en budget som Tancoll skriver. Spelar storleken på chassiet roll, vilken upplösning spelar du i, har du "gamla" delar som skall återanvändas, är du ljudkänslig? Vissa gaming burkar låter som hårfönar.
Ett bra paket vore i5-3570k och en bra luftkylare (skippa vattenkylning, vet du att du behöver det då behöver du inte fråga om det här), sen en HD7970 eller GTX670 2GB (Gigabyte t ex).

tack för svaren! glömde att posta min budget.

min budget ligger på cirka 10 papp. jag har lagt ihop dessa delar:

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 OC
RAM Minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB
Nätaggregat: OCZ ModXStream Pro 700W
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Hårddisk: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB (har sedan en 1TB vanlig hårddisk)

Kom upp i cirka 10,000 för allt. Har redan skärm och chassi.

Vad tycks?

Ser bra ut.

Jag hade dock tagit ett 7970 före ett GTX 670.
De kostar ungifär lika mycket, och där är 7970 mycket snabbare.

verkar som att det finns en blandad åsikt om vilket som är bättre prestandamässigt. enligt tom's hardware till exempel är den i snitt cirka 13% snabbare än 7970.

men jag tror att jag kör på 670, den har ordentligt standard kylning (3 fläktar), så tror jag kan överklocka den en del.

Senast ändrad:
HD7970, och GTX670 är olika bra i olika spel, 670 är lite vassare i BF3 men svagare i andra, tveklöst är att det förbrukar mindre el vilket också gör det lite svalare i chassit (och några kr billigare elräkning).

@JL76: Jo precis. Men enligt Tom's Hardware så är 670 13% snabbare i snitt. I vilket fall som helst så har Gigabyte's 670 grym kylning, så lär va enkelt att klocka.

@Thomsson: Ok! Kan du rekka nåt?

JL76 sa:
HD7970, och GTX670 är olika bra i olika spel, 670 är lite vassare i BF3 men svagare i andra, tveklöst är att det förbrukar mindre el vilket också gör det lite svalare i chassit (och några kr billigare elräkning).
Efter senaste grafikdrivrutinen till 7970 piskar den alla kort förutom GTX680 i BF3.

När det endå finns en tråd här.

Jag ska köpa en dator/gaming dator som jag hade tänkt att använda till att edita, spela lite på och surfa på.

Förslag?

Glöm inte neonljus, finns på teknikmagasinet. Vattenkylning ser också ball ut, kanske lite -90.

watercool-13.jpg

ChRizyBoOy sa:
När det endå finns en tråd här.

Jag ska köpa en dator/gaming dator som jag hade tänkt att använda till att edita, spela lite på och surfa på.

Förslag?
Samma sak som gällde TS gäller ju dig, upplösning budget osv...vad är det för fel på folk samma värdelösa frågeställningar som i skidtrådarna

700W verkar lite klent... Men kanske inte, om jag skulle skaffa ett nätagg. skulle jag skaffa ett 900W. Dock så skulle jag skaffa en bättre processor, lite bättre grafikkort och lite andra delar.

Ahlback sa:
700W verkar lite klent... Men kanske inte, om jag skulle skaffa ett nätagg. skulle jag skaffa ett 900W. Dock så skulle jag skaffa en bättre processor, lite bättre grafikkort och lite andra delar.
Troll, gör något vettigt.

Jag har sänkt ner priset till cirka 7,000 nu. Det är nu:

Moderkort: Gigabyte GA-B75M-D3V
RAM Minne: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Nätaggregat: Corsair CX600 600W
SSD Hårddisk: Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB

ligger på cirka 7,000

Well, vet ju inte riktigt hur mycketen bra dator kostar, men man får väll nåt bra runt 10000 elller lite mer.
Upplösning, typ högsta kvalitet.

KungMartin sa:

ligger på cirka 7,000
Ingen poäng att köra med 3570K och det moderkortet, kan du lika gärna köra en icke K modell, hade valt en annan nätdel också, CX serien är budget. Antecs HGC är ok i 520W och 620W, Be Quiet har flera intressant modeller också, likaså Corsairs bättre serier (inte CX).

ChRizyBoOy sa:
Well, vet ju inte riktigt hur mycketen bra dator kostar, men man får väll nåt bra runt 10000 elller lite mer.
Upplösning, typ högsta kvalitet.
Vadå "högsta kvalitet", högsta på din befintliga skärm ifall du har någon eller högsta som gå att köpa?
10k är det inkl skärm eller utan?

JL76 sa:
KungMartin sa:

ligger på cirka 7,000
Ingen poäng att köra med 3570K och det moderkortet, kan du lika gärna köra en icke K modell, hade valt en annan nätdel också, CX serien är budget. Antecs HGC är ok i 520W och 620W, Be Quiet har flera intressant modeller också, likaså Corsairs bättre serier (inte CX).
Mjo, min vän sa detsamma. Så här ser den ut nu:

Moderkort: AsRock Z75 Pro
Nätaggregat: Corsair TX650

7,500 spänn.

Senast ändrad:
Du kommer väl vilja ha en hårddisk åxo för förvaring? 120gb är inte skitmycket.

Absolut. Har en vanlig 1 TB HDD. SSDn är bara för spel och typ webbläsare, och operativsystemet.

har ändrat en del saker. så här ser den ut nu, tror inte de blir nå fler ändringar. jag tkr det ser rätt bra ut.

CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
grafik: Gigabyte GeForce GTX 670 OC
moderkort: Gigabyte GA-Z77-D3H
RAM: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
nätagg: Corsair TX550
Hårddisk: Intel 330 Series 2.5" SSD 120GB

KungMartin sa:
har ändrat en del saker. så här ser den ut nu, tror inte de blir nå fler ändringar. jag tkr det ser rätt bra ut.

CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
grafik: Gigabyte GeForce GTX 670 OC
moderkort: Gigabyte GA-Z77-D3H
RAM: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
nätagg: Corsair TX550
Hårddisk: Intel 330 Series 2.5" SSD 120GB
Ser bra ut, fungerar helt klart att spela dagen spel utan problem.

Mer W på agget säger jag, jag kör 750W modulärt corsair TX.

Det du har valt funkar säkert nu, men är nog nära gränsen. Om du vill uppdatera och lägga till mer prylar i framtiden så ta ett bättre nätagg.

Thomsson sa:

Det du har valt funkar säkert nu, men är nog nära gränsen. Om du vill uppdatera och lägga till mer prylar i framtiden så ta ett bättre nätagg.
Vad är det för fel på alla som ska ha gigantiska nätagg? Idioterna på SweC med AX1200 osv (de köper det största de kan hitta för en vanlig gaming rigg och sen gnäller de på att det låter, no shit... ),
nära gränsen? http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-gtx-670-oc-windforce-3x/5#pagehead
det där är med ett överklockat i7-3960X...

Ivy Bridge förbrukar så lite och GTX670 likaså så ett 550W räcker till SLI med OC på CPU och på korten, jag hade nog inte rekommenderat det men i teorin inget problem, det skulle förbruka ungefär 400-450W. Med bara ett kort som i TS fall kommer förbrukningen hamna under 300W för hela systemet, varför ska han välja en 750W nätdel, den kommer aldrig jobb i sitt mest effektiva område?

Senast ändrad:
JL76 sa:
Thomsson sa:

Vad är det för fel på alla som ska ha gigantiska nätagg? Idioterna på SweC med AX1200 osv (de köper det största de kan hitta för en vanlig gaming rigg och sen gnäller de på att det låter, no shit... ),
nära gränsen? http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-gtx-670-oc-windforce-3x/5#pagehead

Ivy Bridge förbrukar så lite och GTX670 likaså så ett 550W räcker till SLI med OC på CPU och på korten, jag hade nog inte rekommenderat det men i teorin inget problem, det skulle förbruka ungefär 400-450W. Med bara ett kort som i TS fall kommer förbrukningen hamna under 300W för hela systemet, varför ska han välja en 750W nätdel, den kommer aldrig jobb i sitt mest effektiva område?
låter rimligt. hörde oxo att gigabytes 670 förbrukar extremt lite el, same med ivy bridge. det var faktist därför jag fick veta att en 550W skulle räcka, jag hade tänkt köra på ett 650 först.

JL76 sa:
Thomsson sa:

Agreed!

Jag har kört en kompressorkyld QX6850 vid 4,4GHz tillsammans med 2x8800GTX.
Vad använde jag för nätagg?
Ett 600W nätagg vilket var mer än nog för det, systemet drog ca 700w från VÄGGEN utan kompressor och skärm.

Nej, man behöver inte sjukt starka nätagg så vidare du inte har tänkt att köra 10 hdds, 3x grafikkort eller dualsocket system.

är det nån ide i o vänta på annandagrean tror ni ? eller tror ni att priserna på datordelar ej kmr att sjunka nå mer ?

Senast ändrad:
KungMartin sa:
är det nån ide i o vänta på annandagrean tror ni ? eller tror ni att priserna på datordelar ej kmr att sjunka nå mer ?
Skall du köpa lösa delar är det ganska så stor sannolikhet att det inte blir någon rea på dem.

ChRizyBoOy sa:
För en skärm som klarar "högsta" upplösningen som du frågar efter. Oseriöst svar men hade du bemödat dig med att läsa åtminstone denna tråden så hade du förstått att du frågar helt fel grejor. Börja med att spendera en 1/2h på att läsa här t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/ Dina ospecifierade önskemål har yttrats säkert 10000ggr så jag kan tänka mig folk är lessa på att svara mer seriöst.
Vill du göra det enkelt för dig så köper du helt enkelt bara vad TS har hittat.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp