Ska jag byta den?

felixff

Ny medlem
Ska jag byta den?
Tja, köpt en ny bräda. En Process flying v 155

Jag har tidigare bara hyrt bräda i längd 160. Men vill åka park nu, jag är 181 cm och väger 61 kg.

Men jag funderar på att byta till 152 istället för parkens skull (har ej åkt på den ännu).

Fick dock testa min brors process flying v 155 och det kändes lite svårt att åka på den men det var i Hamarbybacken då det var väldigt isigt och 15 minus grader (ramlade flera gånger vilket jag aldrig gör i vanlig pist). Så var det svårt pga backen och vädret eller pga just den här nya brädan. För har som sagt hyrt bräda innan och dessutom längre. Så ska jag byta till 152 eller ha kvar 155 eller byta bräda helt?
Vill åka 70% park i framtiden.

Har åkt ca 1 vecka om året i 10 år.

Så byta eller ej till 152? behöver verkligen svar.

Mvh Felix

Ska jag byta den?
Jag läste någonstans att man inte märker någon skillnad på mindre än 5cm, så ditt fall skulle du inte märka någon skillnad om du byter till en som är 3cm kortare. Vet inte hur bra detta stämmer. Kanske någon annan som vet?
Det blir ju bara 1,5 cm mindre på varje sida om man står centrerat, så låter ju inte helt galet?

Men när snön är hård och väldigt isig är det mycket svårare att Åka.

Senast ändrad:
Ska jag byta den?
Med tanke på din vikt och mål att åka mer park hade jag valt den kortare om du tänker mer rails än hopp. Tänker du hoppa mer så skulle jag nog överväga den lite längre för mer yta att landa på. Har du möjlighet så prova din brorsas bräda lite mer! Hur är ni storleksmässigt och åkmässigt mot varandra? Samt vad tycker han om sin bräda?

crasyriot sa:
Jag läste någonstans att man inte märker någon skillnad på mindre än 5cm, så ditt fall skulle du inte märka någon skillnad om du byter till en som är 3cm kortare. Vet inte hur bra detta stämmer. Kanske någon annan som vet?
Det blir ju bara 1,5 cm mindre på varje sida om man står centrerat, så låter ju inte helt galet?
Det beror väl helt på hur duktig åkare man är om man känner skillnaden :P

Jag provade mitt ex bräda som va 140 och hon tog min 153 och hon kände ingen större skillnad :D

Men jag har kört på bataleon disaster 153 / airobic 154 nu i 3 säsonger och dom är perfekta!
Har haft en fun kink och har en global warmer i 157 och dom känds bara klumpiga och jag kände märkbar skillnad på disastern i 153 och 151 då det kändes som att 151'an försvann snabbare när man pressade den

Senast ändrad:
Ska jag byta den?
felixff sa:
Tja, köpt en ny bräda. En Process flying v 155

Jag har tidigare bara hyrt bräda i längd 160. Men vill åka park nu, jag är 181 cm och väger 61 kg.

Men jag funderar på att byta till 152 istället för parkens skull (har ej åkt på den ännu).

Fick dock testa min brors process flying v 155 och det kändes lite svårt att åka på den men det var i Hamarbybacken då det var väldigt isigt och 15 minus grader (ramlade flera gånger vilket jag aldrig gör i vanlig pist). Så var det svårt pga backen och vädret eller pga just den här nya brädan. För har som sagt hyrt bräda innan och dessutom längre. Så ska jag byta till 152 eller ha kvar 155 eller byta bräda helt?
Vill åka 70% park i framtiden.

Har åkt ca 1 vecka om året i 10 år.

Så byta eller ej till 152? behöver verkligen svar.

Mvh Felix
Har en 152 burton blunt om du e sugen

Tillbaka
Topp