Ska jag fortsätta med mina skidor?

Petttter

Ny medlem
Hej! Ska jag fortsätta med mina skidor som är 159 och jag e 165.. Är dom för korta, eller ska jag köra på nys skidor?

beror på. det blir ju stabilare i luften om dom är lite längre. jag skulle nog satsat på ett par som är ungefär lika långa som dig. då kan nog ha dom ett par år framöver också.

Jag tycker du ska fortsätta ja , om du inte känner at du vill ha nya eller något annat skäl . men ud ska ha samma längd till och med lite kortare om du känner för det =)

6 centimeter?.. jag tycker du ska ha kvar dom, mina är typ tun 7 centimeter kortare än mej,

Senast ändrad:
ha kvar dom och köp nåt annat för pengarna.
studsmatta, hjälm, pjäxor, jacka, brallor, osv

Stabilare i luften? Man åker väl inte skidor i luften. Aja skulle satsa på ett på längre skidor så dem blir stabilare mot snön. Köp ett par som kanske är längre än dig till och med, blir svårt till en början men du blir en bättre skidåkare med tiden och du får mer ut från skidan när du pressar! Förmodligen rasar du iväg i längd vilket år som helst också!

beror ju på. jag köpte ett par som är 8 cm längre än jag är och jag älskar dom. dock åker jag offpist med dom också men ska du bara jibba park med som såbör du ju ha kvar dom

parktwintip bör vara lika långa som dig
offpist skidor minst en dm längre
carving typ till ögonen...
små regler som är lätt att komma ihåg... fast allt är ju personligt men har man kortare skidor kan man i mina ögon lika gärna åka snowblades!

andreas-n sa:
https://www.freeride.se/content/92/
haha ofta! den säger att jag ska ha 172 cm skidor.. 6 cm gör inte ingeting. det finns ingen lag på hur långa de ska va.. men det är inte för korta för dej, och du kör nog inte super hög level så du kommer inte märka någon skillnad.. jag har 7-8 cm kortare och ibland på mina andra skidor 12 cm.. många bara snackar i natt mössan saker de har läst. det är mycke på vad man tycker själv samma med det eviga tjatet om mitt montering.. gosch!!!

abosolut inte om du tkr skidorna är bra!

jag hade lika långa skidor som jag var å då gick de inge bra!
året efter köpte jag 163skida när jag var 180 som jag är nu åxå då men......
kortare är bara bra tkr jag

HAHA klart du ska ha dom petter !

ingen ide o slösa pengar på nåra cm korta skidor själv e ja

187 cm lång o kör på
173 långa Ak-4 skidor
funkar perfa !

lycka te fredens skidor !

det är lite personligt, körde både på TM 175 och 182 i vintras, (är 183) trots att längdskillnaden inte är stor hade jag problem med de längre upp på rail, var mer regel än undantag att jag hoppade upp för sent och det kändes ju lite osäkert. åkte väll 6-7 dagar på 182 inan jag gick tillbaka till 175.

182 var dock bättre i superpipe och stabilade i landningar, dock inte tillräckligt för att jag inte ska gå ner till 175.

åker du inte park:
gs skidor kan du åka korta, 160-165 åker jag
offpist skidor kan du dra på lite i längd, 180- beroende på snöförhållande o terräng

Jag antar att du växer lite till nästa säsong så det kan nog vara bra att skaffa nya då. Fast vad vet jag det är som sagt personligt och du kanske hade beräknat din kommande längd redan i frågan?

Tillbaka
Topp