Ska jag ta emot denna bräda?

MagWan

Ny medlem
Min burton clash 145, som jag har trivts mycket bra med under dem senaste åren gick nyligen sönder. Jag skickade brädan på reklamation och fick två alternativ:

1. Vänta på att en ny bräda skickas från österrike med samma längd.
2. Ta emot en ny bräda från butiken där jag köpte den. Dem hade inte 145:an inne så det blir isf en clash 151.

Eftersom det kliar så oerhört att ge sig ut i backen så snart som möjligt blev jag sugen på att ta 151:an. Jag har även funderat på att skaffa mig en lite längre bräda. Jag är dock osäker på om den kanske kan vara lite för lång för mig.

Jag är 167 - 168 lång, väger cirka 60 kilo och min storlek på bootsen är 42. Jag kör en ganska allround-åkning. Älskar flattricks och snurrar i pisten, blir en del offpist när tillfället ges, har ägnat lite tid i parken men det kommer förmodlingen bli mer under dem kommande säsongerna, jag tycker även att det är viktigt att kunna ta sköna skärande svängar i pisten.

Vad säger ni, är en 151-bräda på tok för lång? Kommer det i hög grad att påverka snabbheten i rotationer bland annat? Hur stor skillnad känner man egentligen på dem där 6 centimetrarna?

Tack på förhand!

Jag skulle vilja säga vänta, men det är ju upp till dig :D Tar inte så lång tid med frakt från österrike, max en vecka om dom inte är helt dumma i huvudet :P

Bör ju inte ta allt för lång tid att få en ny! Även om du tänkt få upp lite i längd så känns sex centimeter mycket att lägga på!

151 är inte på tok för lång. Speciellt inte om du kör i pist och offpist.
Den funkar i parken med, visst får du det lite trögare att rotera men det har du igen i fartstabilitet.

(själv är jag 166 på 70 kg och körde ifjol på en custom X 156)

men kolla burton.com
du väger 60 kilo vilket är max för 45an
51an har range 50-73kg, dina 60 är direkt i mitten. perfekt match. perfekt bröllop.
skön chans att uppgradera i längd gratis.

145 känns enligt mig sjukt kort, själv är jag ca 177 och använder 155-56 bräda.
Men det är ju olika från person till person..

tycker du fått ett grymt svar här!

delta sa:
men kolla burton.com
du väger 60 kilo vilket är max för 45an
51an har range 50-73kg, dina 60 är direkt i mitten. perfekt match. perfekt bröllop.
skön chans att uppgradera i längd gratis.

Jag tycker att det låter som om du hade tur att du får en ny.
Eftersom du har 42 i skostorlek så funderar jag på om en 145 inte blir för smal för dig?
Jag menar längden spelar ju mindre roll det vänjer man sig vid, men jag har lika stora fötter som du och kan inte köra på så korta brädor mest för att de är så smala (med undantag för burton nug).
Ta 151 och var glad att du fick reklamationsspons :)

Tack så mycket för alla svar!

Det här med weightrange, vad gör det för skillnad? Just nu upplever jag att diverse presstrick på brädan går väldigt bra att köra och jag har tänkt att det kanske beror på att jag ligger på maxgränsen viktmässigt. Finns det en risk att brädan går sönder om man ligger över gränsen?

Tillbaka
Topp