Ska köpa ny bräda, hjälp!

nellee

Ny medlem
Tjaa
Jag har tänkt köpa en ny bräda nu inom ett par dagar ( beställer från sportconrad). Detta är min första egna bräda. Åkte väldigt mycket i vintras på hyrd bräda, tycker att jag har blivit lagom bra iallafall, röda backarna går klockrent nu. (: Jag är 160 cm lång ( kanske +- någon centimeter) och har fastnat för K2 moment 146 cm ( har ganska låg budget och det är ju min första bräda så börjar lite smått), tror ni den skulle passa mig? Jag lärde mig åka på en gammal rossignol bräda som var 143 cm. Alltså blir den för lång för mig? Har mätt ut att brädan skulle sluta någonstans mellan hakan och underläppen på mig, så jag antar att det lär funka? Men jag är lite nybörjare på dethär så behöver nog lite hjälp :) dessutom undrar jag om man ska ska tänka på något speciellt när man beställer från sportconrad?

Tack på förhand!
Nelle

tjaa. jag hadde min första säsong på snowboard förra vintern, då var jag ty 160 jag med, jag körade på en GNU bräda 154,5 cm.. jag tyckte det var as skönt o så. så satsa på en GNU bräda, dom är fett sköna !

jag har även ett par nästan helt nya nitro raiden bindningar om du vill köpa !! kolla min anons :)

När man jobbar på en uthyrning med brädor och skidor så brukar man säga ca 20 centimeter under din längd, beroende på hur duktig åkare du är. Om du köper en 146 cm så kommer du kunna ha den ett tag och tycka att den funkar kalas. Kan vara lite krux i början då du kommer vara ovan vid både brädan och längden på den, men det kommer kvickt igen. Jag personligen kör på två stycken som är 153 cm och jag är 186 cm lång. Funderar även på att köpa mig en 150 cm nu när den kommande säsongens sortiment kommer. Längd, flex och bred på brädan är väldigt personligt. Vad har du för budget? Hur stora fötter har du? Hur mycket väger du? Precisera dig lite mer så folk kan ge dig bättre hjälp!

magnusericsson sa:
När man jobbar på en uthyrning med brädor och skidor så brukar man säga ca 20 centimeter under din längd, beroende på hur duktig åkare du är. Om du köper en 146 cm så kommer du kunna ha den ett tag och tycka att den funkar kalas. Kan vara lite krux i början då du kommer vara ovan vid både brädan och längden på den, men det kommer kvickt igen. Jag personligen kör på två stycken som är 153 cm och jag är 186 cm lång. Funderar även på att köpa mig en 150 cm nu när den kommande säsongens sortiment kommer. Längd, flex och bred på brädan är väldigt personligt. Vad har du för budget? Hur stora fötter har du? Hur mycket väger du? Precisera dig lite mer så folk kan ge dig bättre hjälp!
Lyssna på denna snubben! mkt vettigt!
vad det kommer Moment så e det en ganska mjuk all-mountain bräda. kan nog blir rätt rolig faktiskt. troligtvis hyfsat jibvänlig och funkar bra i backen också, vilken årsmodell Moment kollar du på? från och med förra året e den platt med rocker sista 10-15% av brädan mot tip och tail, (kallas flatline, burton brukade kalla det P rocker etc.) OCh framförallt, e Du kille eller tjej? för det är en tjejbräda.... ;)

Tack för alla svar!
Haha jag är tjej xD
Somsagt 160 cm lång, väger runt 50 kg, storlek 38-39 på skor.
Eftersom att pappa betalar (och det är min första bräda) vill jag inte ruinera honom totalt så runt 2000 max för en bräda är rimligt. (Moment var dock billigare, 50% så den kostade 1400 ungefär)
Åker mest pist men har börjat köra lite park också.
Skulle verkligen uppskatta tips om boots och bindningar också!

Senast ändrad:
I och med att du ännu kommer växa en del så skulle jag rekommendera en bräda som räcker till näsan, då kan du ha kvar den ett tag utan att det känns som om du åker på en matbricka.

Sedan säger jag som jag brukar: Sköna skor först, sköna bindningar andra och bräda för pengarna som är över!

Det beror ju helt enkelt på att man inte ska få ont i fötterna när man åker.

Personligen tror jag inte du kommer känna så mycket skillnad på olika brädor då du ännu inte åkt så mycket, men en medelstyv typ flex 5 (på en skala från 1-10) i lagom längd blir nog perfekt!

Har kollat runt lite nu, vad tror ni om ett par burton coco skor och k2 charm bindningar?
är inte ute efter någon super avancerat, men vill ändå inte ha skitgrejer lixom.

Låter bra, men ang. Skor; jag recommenderar SKARPT att du åker ut och provar dina alternativ. Det e lätt att tro en sko ska vara på ett visst sätt pga vad som står om dem, men för att veta skillnad på olika flex, liners, vikt etc etc bör du prova. Även passform är ngt som varierar kraftigt, men brädan e en bra "entry level" bräda, kör på :)

Jag har kollat upp att skorna faktiskt finns på lagret på stadium här i stan så det blir att åka och testa dom så snart som möjligt :)
Tack för all hjälp!

Snödjup

Tillbaka
Topp