ska men byta hjälm efter fall?

AndreasBryngel

Ny medlem
Hej!
Jag har varit i Trysil och ramlade en gång ganska rejält.
jag hoppade och skulle göra en bs 360 men kom lite för långt så jag landade på bak-kanten av min bräda och slängs bak och dunkar i bakhuvudet.
Jag började blöda näsblod av smällen och näsblod kommer ju oftast ifrån att man slår i näsan och inte bakhuvudet så ja, smällen var hård. Jag fick troligtvis en lätt hjärnskakning.
Jag hade en mössa under hjälmen för hjälmen var lite för stor och blev lagom med mössa.
Jag har tre frågor:
Bör jag byta hjälm? (min hjälm är en smith holt)
Spelar det någon roll om man har mössa under hjälmen om den sitter lagom med mössa?
Försämras hjälmen om man har klistermärken på den?
Tack på förhand!

Ja, ja och ja.
Vad man sen gör är en annan sak. Hänger ju lite vad man har i huvudet. För egen del skulle förmodligen en äggkartong funka...

Köp en hjälm som passar istället, för hjälmens funktion försämras med mössa under! skulle inte tro att klistermärken spelar någon större roll!

jag hade också en smith holt, och för nån dag sen så slamade jag stenhårt och så fick jag hjärnskakning. (en lätt)

Jag tvivlar på att hjälmen blir sämre med mössa under? Förutsatt att den sitter bra.

Du kan klä av hjälmen inredningen och inspektera efter sprickor och liknande! Då jag hade min värsta hjärnskakning hittills hade hjälmen spruckit 10cm i bakhuvudet.

En hjälm ska sitta så tajt som möjligt för att hjälmens skal och dämpning ska ta upp smällen utan att ditt huvud blir som en kula i en maracas ...

@grashoppan
Byt till en hjälm som passar ditt huvud och sitter tajt utan mössa!

/MM

Stenman sa:
Klistermärken försämrar hjälmens funktion ja.
Myt, ett jävla klistermärke på hjälmen hit eller dit spelar ingen som helst roll...

TS behöver inte byta hjälm för att du föll lite, så länge den fortfarande är hel.
Däremot måste du byta hjälm eftersom den är för stor, mössor under är inte tillåtet!

1.Ordentlig krach med hjälm kan försöra hjälmens deformationsegenskaper fastän det inte syns, smällen kan ligga precis under brottgränsen och när en deformation sker så återgår materialet inte till sitt ursprung (slutsats: det blir sämre) Nästa gång behövs inte samma kraft för att förstöra hjälmen eller som jag ser det skallen.
2. Jag håller med om maracas förklaringen.
3.I lim är det lösningsmedel som kan förstöra egenskaperna i plasten.

Dessutom felix som jag ser på din hjälm så är det endast vissa färger som är tillåtna för motivlackare att använda på hjälmar (såg att du målat på din) detta pga lösningsmedel i färgen

SverigeTomten sa:
Du ska egentligen byta hjälm efter en krasch, men vem har råd med att köpa en hjälm varje dag?
Om man kraschar så hårt varje dag är det förmodligen nån defekt på den delen av kroppen hjälmen sitter på. Och således funkar skokartong lika bra.

Hahah, om man ska vara noga tror jag. så länge man klarat sig från plastisk deformation( fina ord) så är det lugnt. Plastisk deformation innebär att materialet inte går tillbaka till sina grundliga form. Alltså så länge det handlar om elastisk deformation är det lugnt. Men det vet man ju inte föräns man gjort småbitar av hjälmen och kontrollerat den.

Stenman, felix: Ni har både rätt och fel. Det beror ju på vilken typ av klister som det handlar om. Men jag tror största anledningen till tillverkarna säger så är att det också gäller i usa, stämningarnas land. De vill ju helt klart bara gardera sig ifrån att bli stämda. Eftersom tex min och systers RED hjälmar levereras med klistermärken. Men det handlar ju som sagt om limmet. Hur starkt det är, som EnterMan skrev så är det lösningsmedel i färg som kan skada hjälmen. För att få färgen att fästa på hjälmen så måste hjälmen lösas upp till viss del för att annars skulle färgen aldrig fästa, det är om man har för starkt lösningsmedel som det kan skada själva hjälmen.

Man får naturligtvis göra som man själv vill och använda sitt sunda förnuft efter bästa förmåga. Men...
Tillverkarna ger vissa rekommendationer, och när det gäller skyddsutrustning kanske man gör bäst i att lyssna på dem.

EnterMan sa:
Dessutom felix som jag ser på din hjälm så är det endast vissa färger som är tillåtna för motivlackare att använda på hjälmar (såg att du målat på din) detta pga lösningsmedel i färgen
Jofa, en klassiker... används bara på högtider. Dock är det ett modifierat klistermärke!

Visst handlar det om klistret så klart, men att det skulle "förstöra" hjälmen är bara bullshit. Som Richard säger, en gardering från tillverkarna... för det finns säkert klistermärken som fräter igenom hjälmen och ger dig hårlösa fläckar. Men lovar att 99,9% av klistermärkena som används av alla coola skiers inte gör någon skada alls. Ska krävas jävligt mycket för att ta sig igenom det "yttre" hårda skalet på en hjälm.

Ett tips om man vill köra med mössa under hjälmen är att köpa en hjälm som passar perfekt utan mössa, sen ta ut kuddarna i hjälmen och använda en tunn tight mössa istället för kuddarna. Då bidrar inte mössan till nån fara i alla fall.

Starberger, om man inte vet hur en produkt fungerar bör man akta sig från att ge råd på hur man modifierar säkerhetsutrustning...

Okej tompan14, jag ser inte hur det kan göra nån skillnad iaf men du får gärna berätta skillnaden för mig.

Senast ändrad:
men de klistermärken som används av alla ocoola skiers är dom farliga då??
Fast dom krachar ju iofs inte lika coolt och hårt som dom häftiga skierserna (eller hur ni böjer det)så dom behöver ju inte lika säkra hjälmar?

med din sannolikhet så betyder det att en på tusen kör med en farlig hjälm utifrån klistermärkesstatistiken, sen kan vi nog lägga till några stycken som kör med en gammal och trasig hjälm, säg fem. och sist men inte minst så kan vi väll lägga till 50% som kör med mössa under hjälmen, alltså har femhundrasex stycken av tusen sämre säkerhet ur hjälmsynpunkt av de coola.
Jag bygger bara min kunskap på det tillverkarna och läkarna säger men jag har kanske fel, vad bygger du din kunskap på felix?

Men slutsatsen är ändå att det är bra att använda hjälm i stället för att vara utan även om den har någon av dessa tre punkter

EnterMan sa:
men de klistermärken som används av alla ocoola skiers är dom farliga då??
Fast dom krachar ju iofs inte lika coolt och hårt som dom häftiga skierserna (eller hur ni böjer det)så dom behöver ju inte lika säkra hjälmar?

med din sannolikhet så betyder det att en på tusen kör med en farlig hjälm utifrån klistermärkesstatistiken, sen kan vi nog lägga till några stycken som kör med en gammal och trasig hjälm, säg fem. och sist men inte minst så kan vi väll lägga till 50% som kör med mössa under hjälmen, alltså har femhundrasex stycken av tusen sämre säkerhet ur hjälmsynpunkt av de coola.
Jag bygger bara min kunskap på det tillverkarna och läkarna säger men jag har kanske fel, vad bygger du din kunskap på felix?

Men slutsatsen är ändå att det är bra att använda hjälm i stället för att vara utan även om den har någon av dessa tre punkter
Jag vet inte om det är ironi på höööög nivå från din sida nu, men om inte så var det bland de dummaste jag läst i år. Tänk efter själv, tror du ett vanligt klistermärke kommer försämra din hjälm?

Till skillnad från dig som bygger kunskapen på det tillverkarna och "läkarna" (lol?) säger baserar jag det jag säger på min egen erfarenhet. Haft klistermärken på hjälmen i flera år, och när jag tar bort dom finns det inte ens en millimeters millimeters försjunkning eller annat som skulle kunnat komma fram efter mina klistermärken.

Om du har en hjälm i glasfiber,kolfiber etc spelar klisetermärke roll, dessa material fördelar smällen man får och en smäll i bakhuvudet kan resultera i en spricka i fronten av hjälmen, kan inte tänka mig att de spelar större roll med en vanlig skithjälm av plast som de flesta skidhjälmar är gjorda av.

Jo Felix det var uppenbar ironi i mitt svar. Trodde det syntes. Men att du säger att du inte ser någon nedsjunkning är det ironi? Självklart blir det inte nedsjunkningar av klistermärkena utan en composite eller plast består av två komponenter tex glasfiber och lack. Lacken är där för att binda ihop fibrerna och det är dess egenskaper som kan förändras av yttre påverkan som lösningsmedel. Slutsatsen är att bindemedlet/lacken ej håller ihop lika bra. Så du har gjort tryckprover på dina hjälmar för att utvärdera skillnaden?

Jag utbildar mig till civilingenjör inom materialdesign. Skulle vara intressant att kanske försöka göra ett test på skolans labb någon gång.

Sebastianbjork, så du tror inte det är spänningar i plasten på en vanlig hjälm? Oftast spricker ju plast i spänningar, eller ja även metaller. Tycker ditt inlägg är allmänt luddigt:P Du börjar med att säga att klistermärken spelar roll, men ger ingen anledning till varför?

Felix, frågan är om du använt brinell, vickers eller rockwell? :) Fast till saken hör att du bör ju ha testat en lika hjälm som är orörd. Helst oanvänd för att även se om kanske dina vurpor resulterat i försämrade egenskaper hos hjälmen.

Enterman, jag tror du är ute och cyklar lite. Plaster är väl ändå uppbyggda av långa molekylkedjor och olika slags bindningar som håller ihop dessa molekyler, olika bindningar för olika egenskaper. Fast kanske det du ville säga.

Haha sjukt roligt det här. Vi kanske kan dra i väg ett mejl till nasa? För jag är ju bara en student med en lång väg kvar till examen:(

Jag tror dock att klistermärken spelar mindre roll, skulle akta mig för att måla dock. Tror det har större inverkan med färg om man inte vet vad man sysslar med.

Du skall absolut byta hjälm om du slagit i huvudet så hårt som du beskriver. Som flera andra redan skrivit, det stötdämpande materialet i hjälmen kan ha deformerats utan att det syns på utsidan.

Klistermärken spelar större roll för MC-hjälmar, där det är viktigt att friktionen inte förändras (du vill inte att hjälmen "hugger fast" när du glider längs asfalten i 90 km/h). Med tanke på alla sponsorklistermärken på åkare i alpina världscupen, friåkare, etc., kan du nog glatt dekorera din skidhjälm...

richardtenggren sa:
Felix, frågan är om du använt brinell, vickers eller rockwell? :) Fast till saken hör att du bör ju ha testat en lika hjälm som är orörd. Helst oanvänd för att även se om kanske dina vurpor resulterat i försämrade egenskaper hos hjälmen.

Enterman, jag tror du är ute och cyklar lite. Plaster är väl ändå uppbyggda av långa molekylkedjor och olika slags bindningar som håller ihop dessa molekyler, olika bindningar för olika egenskaper. Fast kanske det du ville säga.

Haha sjukt roligt det här. Vi kanske kan dra i väg ett mejl till nasa? För jag är ju bara en student med en lång väg kvar till examen:(

Jag tror dock att klistermärken spelar mindre roll, skulle akta mig för att måla dock. Tror det har större inverkan med färg om man inte vet vad man sysslar med.
Du ska nog inte göra vare sig vickers, rockwell eller brinell då de mäter helt fel storhet. Ett Sharpy eller Izod-test däremot skulle kanske sitta fint däremot! För det är väl ändå slagsegheten du är ute efter i det här fallet. Inte för låg, men heller inte för hög vill du ha den. En bit icke klibbprydd hjälm vs. en med utsmyckning som suttit exempelvis en säsong. Det vore faktiskt intressant!

Gällande klistermärkets påverkan på hjälmens egenskaper så beror det som redan påpekats på vad det är för klister, men även vad för plast hjälmen är av. De flesta klibbor är nog hyffsat hjälmsäkra. Dock kan man ju ha i åtanke att plast kan åldras ganska illa av något som kan tyckas så oskyldigt som solsken, så att avfärda klister kan vara vanskligt. Dock är det ju inte riktigt rättvist att jämföra en kemisk påverkan som ett klister innebär med UV-strålning, men resultatet kan ju tänkas bli detsamma, kortare molekylkedjor med färre tvärbindningar eller förgreningar.

Felix -> Det handlar inte om att klistermärket fräter bort hjälmen, utan det handlar om hur klistret påverkar mikrostrukturen i materialet vilket i sin tur kan ha exempelvis försprödande effekter.

/inte nasa, men väl kärnkraftsindustrin

Hahaha, skrattar högt åt er... alltid lika roligt när de med högre utbildning försöker komma in i matchen och påstå att det är dom som har rätt, blanda in den ena molekylen efter den andra tills frågan drivits till idioti.

Det krävs varken ett hjälmlabb eller hjälmprofessor för att inse att ett klistermärke hit eller dit på hjälmen inte spelar någon roll för åkarens säkerhet.

tompan14 sa:
felix sa:
Ps. Har 5 år på KTH så säg inte emot mig nu.
Var det före eller efter dina år i franska främlingslegionen?
felix sa:
Var med i Franska främlingslegionen -98 till -00, fyfan så tungt. Inget man gör om frivilligt direkt, men en upplevelse!
;-)
Det var före, en vilsen tid i mitt liv jag inte visste vart jag skulle ta vägen.

Kom ut från KTH rätt nyligen, sitter på Google i Zürich just nu.

felix sa:
5 år säger ingenting ? En dålig civilare som hade massa tentor släpande ?

Vad läste du? Det finns ett gäng utbildningar på KTH som inte går igenom materiallära.

Du får gärna utveckla dig lite mer när du säger sådär.

richardtenggren sa:
Jag utbildar mig till civilingenjör inom materialdesign. Skulle vara intressant att kanske försöka göra ett test på skolans labb någon gång.

Sebastianbjork, så du tror inte det är spänningar i plasten på en vanlig hjälm? Oftast spricker ju plast i spänningar, eller ja även metaller. Tycker ditt inlägg är allmänt luddigt:P Du börjar med att säga att klistermärken spelar roll, men ger ingen anledning till varför?

shit, killen bara kommer och slår spiken i kistan.

Stenman sa:
felix sa:
5 år säger ingenting ? En dålig civilare som hade massa tentor släpande ?

Vad läste du? Det finns ett gäng utbildningar på KTH som inte går igenom materiallära.

Du får gärna utveckla dig lite mer när du säger sådär.
Började på Materialdesign men sadlade om redan efter en termin, blev Farkostteknik, bl.a. hållfasthetslära och produktutveckling. Otroligt intressant!

Vad gick du själv?

Tillbaka
Topp