SKADA: Hälsena av

Jalle_SexIE

Ny medlem
HEj ni folk på freeride, tänkte fråga er som har erfarenhet av hälseneskador. Jag bröt av hälsenan i oktober (14e) o går nu med gips i 3 veckor till, sen blir der rehab. Tänkte fråga er hur lång tid det har tagit för er med samma skada att komma tillbaka, o problem ni haft med hälsenan sedan dess. Jag skall nämligen säsonga denna säsongen o e redan på plats, hoppas således att det blir en snabb recovery. / Christian

där har vi en skada jag nte haft, men minns jag inte fel så ä det låång recovery på en hälsena.
är den helt av eller partiellt av. om den är helt av har du förmodligen fått den ihopsydd och då tar det tid tills den läkt ihop vare man vill eller inte. men du har kanske lightvarianten
vad säger kvackaren?

Hej Jalle!

Jag slet av min hälsena dec 92 och kunde börja jogga riktigt första gången i maj 93. Långt o drygt att gå o vänta... Rehab i Hudik var skit så det går nog mycket fortare om du har tillgång till kunnig o inspirerande personal. Har fortfarande problem med hälsenan. Den är ganska kort. Särskilt på morgnarana o när det är kallt. Men det blir bättre när man värmer upp. Ps. Var noga med att belasta båda benen (speciellt vaderna) lika mycket så fort det går, utan att skada dig förstås! Annars finns risken att du snedbelastar kroppen o får ont i ryggen etc. Lycka till o hoppas det går bra för dig!!! Hälsningar Mattis.

Tråkigt nog tar det rejält lång tid att få ordning på den om den väl har gått av. Har två vänner som har gått nästan ett år innan det blivit ok. De är dock lite äldre varav det tog längre tid för dem.
Själv hann jag rädda min hälsena precis innan den gick, men led ändå av den under nästan en säsong då med rehab och sovit med tjocksocka på varenda natt osv.
Men som ovan, håll det varmt hela tiden och var noga med att mjuka upp innan du gör något. Sedan är det en tid då det blir mycket strechövningar, ultraljud och akupunktur...
Lycka till iallafall.
/M

Jag har en polare som drog av hälsenan (nu ihopsydd) för ca två veckor sedan här nere i Schweiz där de är
vana vid hur belastningen på skadan blir vid skidåkning. Han fick tyvärr domen att inte åka den här säsongen
alls utan vänta tills nästa, risken är tydligen att man lätt kan dra av den igen.
Hoppas det inte var så allvarligt med din skada som med min polares och att du snart e på laggen igen.

.m

Tillbaka
Topp