Skadad och behöver hjälp med val av ny bräda

j04kim

Medlem
Detta blev ett långt inlägg så hoppas någon orkar läsa och kan komma med bra tips 😅

Gissar att det inte bara är jag som har diverse skador på kroppen här :)

Ni som har erfarenhet får gärna hjälpa mig så jag vet hur ni har gjort som har funkat.
Jag skulle gärna vilja ha er rekommendation kring val av snowboard.

Kort om mig & åkning:
180 cm, 80 kg, 45 år. Åker främst pist på svenska anläggningar (Romme, Järvsö, Sälen, ibland Åre). Åker med familjen, så mest pist men även mindre hopp, sidehits och ibland några grabs. Gillar fart och bra kantgrepp på hårt/isigt underlag. Åker max några helger per år, så kan/vill inte lägga för mycket. Åkte mycket i min ungdom så kan åka snabbt och stabilt, men dagens enorma hopp vågar jag bara hoppa över :)

Nuvarande setup:
• Capita DOA 156 (-21) - Snabb och bra skär men alldeles för hård tail så går knappt att böja brädan, längden känns bra, och trots att den inte är wide så funkar den bra med mina boots.
• Union Contact Pro (L) - Väldigt mjuka och rörliga
• Burton Phase BOA, strl 11 - Gissar att dom är en 0,5-1 storlek för stora men funkar bra. Om någon vill byta upp en storlek så kan jag gärna byta mina.

Jag gillar stabiliteten, kantgreppet och poppet i DOA, men p.g.a. skador i bakre fot/knä är tailen för styv – jag orkar inte olla eller buttra (nästan alls) som jag vill. Och blir ganska trött och sliten i bakbenet/foten.

Jag testade att hyra en Nitro (Phase, ca 159 från 2025) som kändes mjukare i tailen, vilket var positivt, men den saknade lite pop jämfört med DOA.
Capita har rekommenderat Indoor Survival eller Pathfinder (155W–158W).

Det jag har insett är att jag bör leta efter är:
• Mjukare och mer förlåtande tail än DOA
• Bra kantgrepp i pist
• Fortfarande okej pop för mindre hopp

Har hittat lite roliga modeller på reorna nu som kanske kan vara passande? Verkar som att Bataleons brädom som inte är wide är ganska smala så kanske måste ha en Wide från dom. Capita runt 157 är bredare.

Bindningar tänker jag uppgradera till styvare modell senare.

Hej, , dags att chilla mer på berget, då 😊

Jag är 53, lite sliten kropp, har kört sen 1987.. beställde just en Capita Indoor survival. Den tror jag , även skulle passa dig...i 158W eller 160.

Annars kan du titta på Jones mountain twin. Jag kör nu, en och den är lättåkt och skön., för dig kanske en, 159w

En Jones Frontier 2.0 har också fått bra reviews, isf, 158w

Sen, framöver kan du titta på en bindning från Bataleon, de är väldigt shock-absorberande och sköna.
Speciellt; Blaster Asym wrap. (Vanlig, eller om du är modig, FASE-varianten)

😊❄️🏂

Senast ändrad:
Hej, , dags att chilla mer på berget, då 😊

Jag är 53, lite sliten kropp, har kört sen 1987.. beställde just en Capita Indoor survival. Den tror jag , även skulle passa dig...i 158W eller 160.

Annars kan du titta på Jones mountain twin. Jag kör nu, enoch den är lättåkt och skön., för dig kanske en, 159w
Tack!
Absolut dags att börja ta det lite lugnt. Det är det jag har gjort tycker jag...

Indoor Survival har jag kollat på, men lite väl dyr när jag åker runt en vecka per år.
Hittat den gör 5000 som bäst i Europa. Skicka gärna pm eller dela med dig om du har en bättre kran 😅

Det är ju en djungel att hitta rätt nu för tiden.
Förr var det lättare. Men det var ju på tidigt 90-tal 😂

Skulle vilja hoppa lite men mest köra bra i pisten med familjen så lite butter hade varit kul.
Men det är omöjligt med mina skador och min DOA som är stenhård i tailen.

Ride Kink och Jones rally cat kommer att vara för mjuka..

Well, de är ju roliga att köra butters,, och helt okej i pisten, men lite väl mjuka.. om du skall ha någon av dem så kör Rally Cat. Den verkar rolig att köra på. Bra reviews.

😊

Rally cat 159 wide funkar också bra, för din vikt ( 67-91) rek, vikt-spann.

🏂

Hade jag varit kortare och smalare hade jag köpt en Jones Frontier från Stadium direkt. Priset är ju oslagbart

Nu är jag sen på bollen… fick Rally cat i jul.
Tidigare åkt på Gnu riders choise och Burton flight attendant . Sjukt nöjd med rally cat, hoppas verkligen du blir nöjd med Frontier.
Jag funderade mycket innan jag valde katten.
Gubbjibb med sidehits och grabbs är en del av att bli äldre 😁
Planerar ni resa till Dalarna så kolla in Bjursås, jag visar er gärna runt.

Det är ju ett måste att jag skriver en uppföljning efter helgens test. Så här kommer några intryck.

Blev 2 dagar i Romme med temp runt -10° hela helgen.
Använde brädan med mina Union Contact Pro. +15 fram och -9 bak.
Första gången jag testar att köra en wide-bräda, och jag har storlek 11 så borde valt det tidigare.

Pga mina skador så har DOAn varit lite väl hård, så jag har inte kunnat leka så mycket med den. Och jag har fått arbeta mycket för att få respons. Därav bytet.

För mig så är nya brädan en bättre match. Den är lekfull och (ganska) stabil. Mjuk tail så jag har kunnat köra butter både i låga och höga hastigheter.

Den har inte lika mycket popp som DOAn men tillräckligt mycket för att ha roligt och lite mindre krävande att olla med.

Jag upplever brädan som snabb och förlåtande.
Men när det går väldigt snabbt i dom svarta backarna så blir den lite sladdrig om inte underlaget är perfekt. Men trots detta så har jag inte fått ett enda hugg vilket känns tryggt.

Jag gillar formen och skäret på brädan, väldigt snabb att skära med och skönt att byta riktning. Fick surf-vibes.

DOAn är också stabilare i hoppen när man landar på tailen. Men det är marginellt med tanke på hur dålig jag är på att hoppa :)

IMG_5372.webp

Nu behöver jag ett par bindningar som är lite styvare. Mina nuvarande är för mjuka och flexar mycket åt alla håll, och jag har en känsla att bindningarna är lösa vilket jag gissar beror på den lilla disken.

Sent svar men ändå så tycker jag att du ska köpa nya skor(som inte är för stora) istället för bindningar. Kommer göra mycket mer för dig och din åkning.

Sent svar men ändå så tycker jag att du ska köpa nya skor(som inte är för stora) istället för bindningar. Kommer göra mycket mer för dig och din åkning.
Tack.
Jag gjorde det också. Nya boots och nya bindningar. Har kört 3 dagar i Åre i helgen och är ganska nöjd.

Tillbaka
Topp