För ett år sedan tog jag kontakt med en naptapat på idrottskadecentret i uppsala, Anledninge var att jag hade konstant ont i ryggen (oftast när jag satt stilla mm).
Det visade sig att mitt ena ben var 1 cm kortare och att jag pga det hade överbelastat mina ryggmuskler (den som är längst neri bak, kommer inte ihåg vad dem heter). Musklerna var konstant spända och dem ville inte slappna av.
Hur löste det sig?
Jag började styrketräna ryggen betydligt mera. Bla dessa övningar körde jag och kör även idag (observera att det är bra för alla att räna ryggmuskler fasten man inte har ont!)
* Står på alla fyra och lyfter benet i 90 grader utåt, ser ut som en hund ungefär (grymt jobbigt efter en stund
* Står på alla fyra och sträcker bak ett ben, samtidgt som jag strecker fram armen ( den motsvarande). Dvs om jag tar bak högre ben så tar jag fram vänster arm
* + Övningar på gym
Med de två första tränar man upp ryggmusklerna bra och dem räcker nästan. Jag kör dem två första minst 2 gånger på dag. Efter 3-4 veckor märker man stor skillnad.
Hur ska man då stretcha ryggen?
Stå upprät, luta överkroppen till en sida och streck ut ordentligt, att ha ena armen över huvudet över på andra sidan hjälper också till.
Sitt på en stol, snurra runt överkroppen 180 grader (eller nästan i alla fall) om du snurrar till höger, ta tag med högerhanden längst bort på stolsryggen och vänster på den andra. Detta kommer troligen inte kännas allförmycket när man är 100% frisk och kry i ryggen men dem dagar man har ont tar det bra!
+ några till
Givitvis är det bästa sättet att ta kontakt med en napprapat (föredrar dem före sjukgymnast då dem verkligen kan sina saker) så hjälper han dig. brukar kosta ca 400 kr per gång. Om du bara vill ha ett program så är det engångs. Om han tycker att du behöver behandling (om det är något fel) så får man ofta gå 2-3 gånger på akupunktur, elbehandling eller så.
Men övningarna jag sa är bra grundläggande och fungerar bra!