Skaffa videokamera

Skaffa videokamera
men de spelar vell ingen roll om de ar PAL eller NTSC ? man kopplar ju in kameran i datorn vid overforingar osv och en dator ar ju inte regionsbunden ? du kanske kan forklara for mig jag har inte sa bra koll

Senast ändrad:
Skaffa videokamera
Det är skillnad mellan PAL och NTSC. En PAL-video har 720x576 pixlar medans NTSC bara har 720x480. D.v.s. ca 20% lägre upplösning i vertikalled. När man filmar själv tror jag dock inte att detta spelar någon roll, det finns många andra faktorer som gör att en film inte blir lika bra som när proffsen spelar in. Dessutom, 300 miljoner amerikaner kollar på NTSC varje dag och dom klagar inte...
I övrigt vet jag inte så mycket om just den kameran men Panasonic brukar göra prisvärda grejer och som dollarn ligger nu för tiden är det ju bara en spottstyver. Själv skulle jag dock vilja ha en analog ingång för att koppla hjälmkamera till.
Ha kul!

Skaffa videokamera
Om du ska redigera en NTCS film så måste du ha ett amerikanskt redigeringsprogram, köpt i amerikat. Så är det iaf om du ska redigera PAL, du kan bara redigera i ett svenskt program, köpt i sverige.

Skaffa videokamera
pal har 50fps, bättre färg-spektrum, annan upplösning

ntsc har 60fps, sämre -||-, -||-

grejjen är att de blir problem när du ska spela upp orginal material på tv osv. då funkar de kasst eller inte alls. det blir bara mer krångel. försök få tag på pal ifall du kan.

du vet vad jag tycker nu iallafall:P

lycka till

Tillbaka
Topp