Skaljacka

• Trådstartare Trådstartare j.c
  • Start datum Start datum

j.c

Medlem
Skaljacka
Hej.
Har suttit i flera dagar och letat efter en skaljacka, men verkar vara stört omöjligt. Dåligt utbud, eller slut.
Det jag letar efter är en skaljacka för skidåkning, kompatibel med hjälmen, snölås, liftkortsficka, ventilation under armarna MED meshnät, gärna med recco. Kör nästan enbart pist. Hittat en jacka, EQPE Rido, som uppfyller kraven, men den har liftkortsfickan på överarmen istället för vid handleden, känns som att det är väldigt osmidigt?
Någon som har erfarenhet av den jackan?
Även tittat på EQPE habllek, dels är den snyggare och dels liftkortsfickan på "rätt" ställe, men den är ingen skaljacka, någon med erfarenhet hur varm den är?
Vill kunna använda jackan som ett allaround plagg även när det inte är skidsäsong.
Kom gärna med fler förslag på schyssta jackor som inte kostar en förmögenhet

Skaljacka
Ja, med så lång kravlista blir det ju inte lätt. Skaljackor har ju oftast membran, då är det ju extra meck att få in meshnät tex. Och om du mest kör pist, varför behöver du det?
Tips kan ju vara att kolla lite outlet-nätbutiker där de ofta har tidigare årgångars färger betydligt billigare än samma modell i säsongens färger. Begränsat utval av storlek kan ju vara problemet då.
Tex:

Skaljacka
Jag har en jacka med liftkortsfickan nere vid handleden, visst är det smidigt men så stor skillnad är det inte.
Nu råkade den sitta där.
Om du släpper kravet på fickan och nät så har du massor att välja på.
Det är ju en skidjacka du har kravat upp.
Som Kalle sa: leta äldre modell/outlet eller en lätt beggad premiumjacka.

Skaljacka
@ Mac-O
Blir inte bättre än så här:
Du är nöjd?
Ska köpa nytt set med kläder denna säsong. Funderat på Stellar Eq o deras Free-system.
Hur länge kört denna?
Bra/enkel lev med Snowcountry? Om man behöver byta storlek mm

Tacksam för svar

Skaljacka
Har haft den första versionen av Open Wear i tre år och är bortom nöjd. Har nu köpt den nya versionen som kom nu såklart. Överlägset bäst passform och funktion. De har uppdaterat modellen med ett lättare tyg vilket gjort setet ännu bättre. För om det möjligtvis va något man kunde klaga på tidigare så var det väl just det att det va lite tungt. Men inte nu alltså - dessutom nya färger. Om du jämför med Stellar Free så upplever jag den jackan som bulkigare och med bredare och kortare passform samt tyngre. Brallorna sitter dock fint.
Snabb lev fr Snowcountry, bra support men ev retur får man stå för själv.

Skaljacka
Har haft den första versionen av Open Wear i tre år och är bortom nöjd. Har nu köpt den nya versionen som kom nu såklart. Överlägset bäst passform och funktion. De har uppdaterat modellen med ett lättare tyg vilket gjort setet ännu bättre. För om det möjligtvis va något man kunde klaga på tidigare så var det väl just det att det va lite tungt. Men inte nu alltså - dessutom nya färger. Om du jämför med Stellar Free så upplever jag den jackan som bulkigare och med bredare och kortare passform samt tyngre. Brallorna sitter dock fint.
Snabb lev fr Snowcountry, bra support men ev retur får man stå för själv.
Ok, tack för input. Beställde ett set så hoppas jag det är rätt storlek. Gillar lite luft så valde L. Brukar ligga mellan M o L. Hur är de i strl? Normala, mindre, större?

Skaljacka
Kul! Storleken är ganska normal skulle jag säga. Spännande att höra vad du tycker sen om stället. Vilken färg/er blev det?

Skaljacka
Om du skippar kravet på mesh vilket jag bara tycker behövs med en T-shirt under så är jag väldigt nöjd med denna: https://www.decathlon.se/p/308740-2...2370&queryID=523f1b98c7b8e28611a61f03d47590a4

Skall sägas att jag enbart kört en vecka offpist och en vecka topptur så hållbarhet över tid kan jag inte kommentera men när man inspekterar sömmar och dragkedja mm. Så är allt gjort på rätt sätt och membranet funkar väldigt bra.

Skaljacka
Har en vän som jobbar som inköpare till en stor kedja av fritidskläder. Har gjort mycket resor och besökt tillverkare och sett olika kvaliter. Hans ranking var.
1. Arcteryx
2. Ingenting
3. Ingenting
4. Ingenting
5. North Face
6. Alla andra
Har följt det i mina inköp av skaljackor och Arcteryx har alltid levererat. Bytte min första jacka i fjol efter +10år och den lever fortfarande vidare som slit och släng-jacka. De har kostnadsfritt bytt huvuddragkedja och till fickorna via deras garanti. Även bytt lite tejpningar. Sista gången var jackan 8år och då fick jag meddelande att nu har den utgått ur sortiment men de fixar det en sista gång kostnadsfritt. Blev en ny Sabre i fjol och jag förväntar mig ingen annat än 10 år till.

Tillbaka
Topp