Skäms ni inte?

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
Skäms ni inte?
wenne sa:
balanselius sa:
hasse: har inte åkt någon av de skidor du nämner men mitt val skulle fortfarande inte behöva ta hänsyn till kundens kroppslängd. Skidornas karaktär (flex, styvhet osv) är mer avgörande för vilken längd jag skulle rekommendera , jag personligen åker ofta på Fischer där jag hamnar på ca 190 men skulle jag åka Dynastar t ex (som jag inte gillar, för "hårda") skulle de sannolikt bli 5-10 cm kortare.
då kan dom ju lika gärna börja tillverka alla skidor lika långa! Eller? vavavavavavava`
vad vill du säga? har du läst inläggen i tråden?
varför skulle de göra alla skidor lika långa?

Skäms ni inte?
Håller med ballanselius. Längden spelar ingen roll. Tror att en person som väger 75 kg och är 165cm lång kan åka ett par längre skidor än en person som väger 75 men är 185cm lång pga att det korta förmodligen är starkare om han inte är fet. Sen har väll korta personer lägre tyngdpunkt och därför bättre kontroll också

Skäms ni inte?
balanselius sa:
TexMurphy: du hävdar att kortare åkare kan uppleva bättre balans på kortare skidor men du säger inget om kort åkare på lång skida? Är det någon skillnad där tror du?
Jag tror att Test person A (165cm 75kg) upplever ett par 180 skidor som bättre än vad Test Person B (165cm 75kg) upplever ett par 165 skidor. Självklart förutsatt ett bra flex val till respektive skida och 75kg.

Däremot så tror jag att den kortare personen upplever den 180 cm långa skidan sämre än en något styvare 165 skida. Sytvare relativt längde då absolut styvhet är högre på den längre skidan.

Test person A har större förutsättning (dock ingen garanti) för explosivare muskler än Test person B. Detta gör att han klarar av den relativt styvare korta skidan som är helt fel för Test person B eftersom denna inte har nyp nog i benen och kommer ha dålig ballans på den.

Men eftersom skid val är så jäkla subjektivt så är schablon bilder svåra att göra och självklart så är var och hur skidan skall köras viktigare än både längd och vikt.

När det gäller information som bör vara med så tycker jag det viktigaste faktiskt är vilken skida man åkt innan, hur man upplevde den och vadför man vill ha en ny skida.

Tex

Skäms ni inte?
Kan vi samanfatta det här med att det är en sjuk fördel att få teståka skidorna innan man köper dom?!

Så köp på plats när ni är bland fjällen/bergen eller se till att vara med då de har "skidtestar helger" lite här och där under sessongen. Och prova gärna polarnas lagg oxå för att hitta några som passa just DIG. Hur svårt kan det va lixom?

Men pjäxorna är viktigast, ner kommer man alltid, oavsett om man åker bigfoot eller 220cm Stökli störtloppslagg. Men det är ju lite OT. Skön diskussion iaf.

=)

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
skimo sa:
undra va som e skämmigast att göra det du säger eller att skapa en sån här fjollig tråd?
Kallas vetenskap. Ingen har bett dig medverka med underliga uttalanden.

balanselius sa:
frankel: jag förstår inte vad du syftar på med :"därför att längden av materialet också avgörande" vad är materialet i det här fallet?
Måste ursäkta ett konstigt ordval, "därför ÄR längden av materialet också avgörande.
Materialet i det här fallet är långsökt, allt. Då allt kommer att påverka, kanske i så små krafter som i nN men de finns där. Likaså är längden påverkningsbar.

Skäms ni inte?
Jag håller också med balanselius, eller jag ifrågesätter i alla fall hur viktig ens längd egentligen är. Har läst igenom och bara uppfattat att det har med åkarens "hävarm"(eller vad det hette) att göra, kan Hasse eller nån annan utveckla det?

Det är ju rätt konstigt att Kaj som är 170 kör på 198 långa skidor medan någon annan längre teamåkare kanske kör på samma längd om inte kortare. Om det här med hävarmen stämmer borde de långa teamåkarna få runt 210cm långa skidor, inte sant? Hjälp mig!

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
jag åker på ett par armada AR6 men får så ont i ryggen av dom när jag kör på 20+ kickers, har jag för långa skidor då?

Skäms ni inte?
Alltså. kortfattat.
En lång åkare har större hävarm och flyttar fortare vikten från höger till vänster. En kort åkare behöver inte kortare skidor, de handlar bara om att han UPPLEVER en längre skida som ovanligt lång. En kort åkare som åkt på långa skidor skulle nog inte tänka på det, utan är bara en ren vanessak.

En lång och lätt person(läs mig) har problem med att vrida runt sina 188cm hyffsat breda plank.

en kort och tung(tänk tränad) kan enkelt vrida runt ett par 188cm av samma modell.

en medelmåttig skidåkare som åker en vecka om året passar nog bäst på ett par skidor i sin egen längd.

Hävarmseffekten gäller ju bara sidleds och därmed kan jag inte riktigt gå med på att man ska tillämpa den särskilt mycket. För oavsett längden för att vrida runt ett par skidor krävs även styrka och vikt. enda du kan nyttja den är ju glidande mjuka svängar.

Och som någon sa här ovanför "att en längre person finner bättre balans på en längre skida" stämmer in men även det går att koppla bort då de bara gäller fram och bakvikt. och den minimala fördelen i balans sidleds skulle den korte ha ut samma fördelar.

Kan väl gå med på att en kortare person använder sig av en skida i sin egen längd eller högre, då risken att en kortare person ligger undertill på viktskalan är mindre än en lång(iaf som jag upplever det). Men att en lång person kanske bör titta lite nogare på sin vikt än sin längd. Om vi nu pratar vuxna människor.

Det mest intressanta som verkligen jag fick höra något om är faktiskt det med pjäxor även om det nu är offtopic. Jävligt nyfiken på det måste jag säga. kör själv på ett par lange fr80 eller 90 kanske. men hade varit intressant att testa ett par riktigt styva för att känna på känslan. vill minnas att jag testade mina gamla pjäxor förra året som man kan säga är en alldagspjäxa för skidlärare eller dyl och upplevde dom som äckligt mjuka likt det noljas beskrev. Nu blev man ju intresserad av ytterligare något nytt till nästa säsong :( hoppas jag vinner dalbello-pjucksen i tävlingen här på freeride!

Var förövrigt och tränade mina ben idag så att jag såsmåningom kan nyttja mina skidor till fullo även där det krävs snabba vändningar. ;)

Nu hoppas jag har rätt!

Skäms ni inte?
Hasse sa:
Så du menar att längden inte har betydelse då eller? Vad tycker du man ska ange för kriterium då för skidköp?

Personligen så skulle jag vilja veta följande:

Längd
vikt
Kön
Åkstil
Ålder
Nivå

Och om du inta kan få allt detta så är längd/vikt/kön det viktigaste. Eller har jag fel där?

//H
Vad har könet för betydelse annat än om man kör naken??? Inser att det kan skapa viss skillnad i aerodynamiken men annat än det så fattar jag inte!?!

Skäms ni inte?
jeffa4everYEAH sa:
Hasse sa:
Så du menar att längden inte har betydelse då eller? Vad tycker du man ska ange för kriterium då för skidköp?

Längd
vikt
Kön
Åkstil
Ålder
Nivå

Och om du inta kan få allt detta så är längd/vikt/kön det viktigaste. Eller har jag fel där?

//H
Vad har könet för betydelse annat än om man kör naken??? Inser att det kan skapa viss skillnad i aerodynamiken men annat än det så fattar jag inte!?!
Antagligen att män är naturligt starkare. Du vet testonivån

Skäms ni inte?
jeffa4everYEAH sa:
Hasse sa:

Längd
vikt
Kön
Åkstil
Ålder
Nivå

//H
vissa av tankarna kring skidrelevanta skillnader mellan könen finns i den här tråden:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=44667

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
Balaselius har så rätt, ska Kaj Z åka på miniskidor och inte de ca 2 m laggen han har?
Hävstångseffekterna många dravlar om skulle möjligen gälla i ytterlägen när åkare är i mkt dålig balans. Då är det fler skiddagar som gäller och inte kortare skidor för att öva in ståsäkerheten. Jag tycker inte heller att några cm spelar ng roll på en skida om man är en trygg offpiståkare. Under ett och samma åk skulle det mest optimala vara att en skida har lite olika längder! Dvs lite kortare för att ta sig igenom colouiren, växla ut längden med två decimeter när man rippar de stora svängarna över öppnare fält för att sedan bli 10 cm kortare när det tajtar till i skogen. Olé!

Snödjup

Tillbaka
Topp