Skapa vinklar tips

Skapa vinklar tips

Bilderna är skärmdumpar ifrån en pdf av det senaste numret av den franska skidtidningen Skieur Hors - Série Racing N 20, Hiver 2015.
Bildkvaliteten lämnar en del att önska tyvärr men är iallafall tillräcklig för att motbevisa det kategoriska påståendet ovan;
hendryx sa:
"Jo just det ja...knäna får aldrig vara framför tårna... "

Skapa vinklar tips
Vad jag menade är det är det man strävar efter...dock händer en sak när man pressar som dom här grabbarna gör och det är dom inte bara ändrar riktning utan också ska rotera hela kroppen i svängen...den här rotationen blir så snabb att att åkaren inte hinner rotera med skidorna, trögheten i åkaren, och då "trycker" skidorna upp mot åkaren.
Den andra orsaken att detta händer är, och detta händer framför allt i den senare del av svängen, att när åkaren släpper tyngdpunkten mot nästa käpp ska skidorna fortsätta att svänga och måste fram och upp relativt åkaren, då fastnar skidorna nästan under kroppen och då åker dom på plöstryck...
Sedan är det så att ofta blir banorna slagiga å då händer det mesta...
Detta problem uppkommer framför allt i runda långa svängar då åkaren roterar mycket...

På dom här bilderna kan man se att åkarna håller sin position i "skrå" svängen men då dom får med ut i andra svängen så hjälper backen till att svänga skidorna och dom får ett mycket aggressivt skär...

Hirscher får sitt plös tryck precis i avslutet på svängen då skidorna ska fram...Ligety får ett slag mitt i sväng...tredje åkaren får det i sista tredjedelen av svängen...
Gemensamt är att alla går in i sväng och "möter" upp på yttern väldigt fint...

Jag misstänker att det här är bilder från Sölden vilket är den brantaste backen av alla samt att det blir jädrigt svåråkt efter 20-30 åkare...

Lite överkurs kanske...

Skapa vinklar tips
Hendryx sa:
...ett sätt att få bort plöstryck är att skaffa sig ett par riktiga race pjucker...lägger du på plöstryck då känns det som man har ett järnrör över smalbenen och man slutar hänga i pjäxorna direkt...:)
Jag har även hört att medelålders män lätt kan bryta benen när de åker med riktiga racepjuck.

Skapa vinklar tips
Hendryx sa:
...ett sätt att få bort plöstryck är att skaffa sig ett par riktiga race pjucker...lägger du på plöstryck då känns det som man har ett järnrör över smalbenen och man slutar hänga i pjäxorna direkt...:)
Bara så vi klargör det här:
Vi pratar om världen mest drivna åkare i kanske en av världens mest utmanande backar.

Sen knäna framför tårna är ju bara ett utslag av något annat, inte ens värt att jobba på/med eftersom då kommer fukus vara på att kolla knäna och gör man det så kommer man hamna helt på hälarna.

De flesta som parkerar sig i ett par stenhårda racepjuck kommer ovillkorligen hamna i baksätet för att det inte kan sätta av svängen tidigt och för att vare sig rörelsen eller smidigheten gör att vinklarna blir så stora.
För de allra flesta så är både flex och vinkel nödvändigt för att åka bättre.

Sen måste vi som jobbar bli bättre på att instruera och kommunicera vad som är centrerad position eller neutral i pjäxorna

Senast ändrad:
Skapa vinklar tips
Men för att komma tillbaka till andra delar och det är hur vi ser på olika förutsättningar i den här kontexten: skidor, underlag, målbild etc.
Även om rörelsen inte skiljer sig beroende på vad vi gör så kan nog kraven på vilka vinklar vi behöver och hur vi sätter upp utrustningen.
Jag justerar vinklarna beroende på om jag åker GS, SL, puckel eller offpist, ni andra?

Skapa vinklar tips
Hendryx sa:
Kunde inte släppa denna tråd...

Stanna filmen runt 18-19 s och titta på Jonna´s position...notera att ytterskidan/benet är utsträkt och i det närmaste neutralt i pjäxan utan plöstryck...Inner skidan är tillbakadragen inunder kroppen med ett lätt plöstryck och att hon kantar denna skida aktivt...
Jag brukar säga att man ska kunna lyfta endera skida mitt i svängen utan att tappa balansen framåt eller bakåt..då står man rätt...
Sedan går hon ur sväng med hältryck...det kan vara överkurs...men om man ska vara blixtsnabb i bana så gäller det...
Notera att hon släpper inner knät helt och är helt parallell i underbenen...

Jaha MTB- och Motocross-säsongen kan ses som avslutad. Dags att börja fokusera på lagg igen.

Tycker mig notera en mycket tydlig och bra avlastning via innerben ur sväng i filmen. En av mina svagheter tillsammans med knälås och avsaknad av längsled rörelse i ytterben genom sväng.

Tack för filmlänken. Mycket föredömlig och "lättläst" åkning.

Skare sa:
Skare sa:
Jag har även hört att medelålders män lätt kan bryta benen när de åker med riktiga racepjuck.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Det var bara en passning till Henrik.
Övre medelåldern. Är man safe då?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp