Skärverktyg för trimmning av stighudar?

De följer som sagt med BD. Mitt gick sönder pga att jag tryckte för mycket och bröt av det. Det funkar med en mattkniv också, om man är försiktig.

De senaste fyra skinnen jag skurit har jag gjort med G3s nya verktyg. Du behöver inte lyfta skinnen vid skärning eftersom någon tänkt till! Skar ett par nya Alpinist senast i helgen och det är otroligt mkt lättare att jobba med än det gamla brevöppnaren. Det går inte att göra fel och ännu har jag inte lyckats göra sönder något verktyg, eller skinn. Verktyget hänger med G3 skinn (i alla fall på Nordamerikanska marknaden) så jag skulle rekommendera att försöka låna från någon.

http://www.campsaver.com/mmCAMPSAVER/Images/a/g3_trimtool.jpg

Lycka till!

Senast ändrad:
Jag har beställt ett par Kohlaskinn ... (kanske G3 eller BD varit ett bättre val). Hursomhelst har en mycket vänlig och hjälpsam medlem här på Freeride lovat att skicka mig ett BD Verktyg, tackar och bockar!

:-) / MM

Som AndT säger så är det verktyget helt oslagbart..

Jag hade aldrig monterat ett par hudar när jag skulle skära till mina nyinköpta hudar. Med det sjukt smidiga verktyget så är det bara att halvnoga montera dom och sedan sätta kniven mot kanten å så skära (den har ett "inbyggt" överlapp på några millimeter så att man alltid skär rätt..)

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med var man kan få tag på den..

Min egen erfarenhet är att den "pelikan"-kniv som BD skickar med fungerar ganska dåligt för att skära hudarna. Jag kan ändå förstå att dom skickar med en sådan, för den är säker att handha åtminstone tills dess att man råkat bryta av den.

Det G3-verktyg som AndT och Totemann beskriver låter bäst.

Själv har jag med gott resultat istället använt en vanlig mattkniv/brytbladskniv. Alltså en sådan som finns att köpa på vilken bensinmack som helst. Den är smal så att det är lätt att skära exakt längs stålkanten, det är just det som pelikanen inte är. Man måste naturligtvis vara försiktig så att man inte skadar sig med mattkniven.

Eftersom tråden handlar lite om tillskärning av hudar tänker jag nu beskriva hur man kan göra det. Ni som redan kan behöver inte läsa. Det är basic men ni som ska göra det för första gången kanske undviker att göra någon tankevurpa. Man får ju liksom bara en chans att skära rätt och hudar är ganska dyrt.

Så här gör jag för att med mattkniv skära till Orangea BD-hudar med fast ögla på tippen (eller fast ögla bak på tailen):
-Trä på den fasta öglan (obs! viktigt) på tippen (eller tailen om det är sådan) och lägg på huden på skidan parallellförskjuten (mittlinjen på huden relativt mittlinjen på skidan) en stålkantsbredd mot ena sidan. Stighuden ska, nu om någonsin, ligga perfekt på belaget utan veck eller bubblor någonstans. Skär huden med mattkniven längs stålkanten.
Var noggrann. Skär vinkelrätt mot stighuden.
-Ta loss huden och sätt på samma sätt fast den parallellförskjuten en stålkantsbredd mot den andra sidan (kolla alltså att den hamnar två stålkantsbredder från där den satt nyss). Skär sedan andra sidan på samma sätt.
-Skär slutligen till hudens längd. om du som jag har hudar som slutar blint bak; skär den så att den slutar framför skidans tail, där belaget fortfarande är helt plant, och runda till hörnen bak i huden. Alternativt sätt fast ev justerbart spänne fram eller bak om det ska vara sådant istället.

När du sedan monterar hudarna centrerat så har du en fri marginal på vardera sidan så att stålkanten inte täcks av huden. Breda hudar har en zon utan klister i mitten och innan man skär dom kan man ju kolla en gång extra så att inte den zonen kommer för nära kanten någonstans för då lär det ju släppa.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp