skatter,försäkringar?

annao

Ny medlem
skatter,försäkringar?
Ok, nu har jag ringt till både försäkringskassa och annat och ingen verkar veta hur det funkar...Jag ska ner t verbier och jobba och undrar hur man ska göra med skatt och sånt när man jobbar utomlands-skattar man bara i Schweiz eller härhemma också? Hur mkt behöver man fixa innan man åker? Min arbetsgivare har sagt att han ska fixa nån jobbförsäkring åt mig därnere-är det så det brukar gå till?
Vet att det här är VÄLDIGT tråkiga grejer...men tack för all hjälp!!
/Anna

skatter,försäkringar?
Här finns en tråd med lite info:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=10897

Enligt http://www.fk.se/privatpers/utomlan...age=/vardgivare/tillfallig_vistelse/index.php så gäller EU-kortet numera för att du ska få sjukvård även i Schweiz (alltså inte samma som står i tråden jag länkade till).

Om du tänkt åka offpist är det smart att ha en separat försäkring för det (även om det är möjligt att din svenska försäkring täcker det, kolla det!). Separat försäkring är inte dyrt och minimerar strul om nåt skulle hända.

Hur det funkar med skatt får du nog ringa Skatteverket och fråga. Jag vet bara hur det funkar om man bor och jobbar permanent i Schweiz.

Arbetsgivare brukar fixa jobbförsäkring, ja. Kolla vad som ingår i den, förhoppningsvis täcker den även resten av dygnet då du inte är på jobbet.

Senast ändrad:
skatter,försäkringar?
När jag ringde mitt försäkringsbolag, så fråga dom om jag skulle jobba, det ska jag inte, men det jag försöker säga är väll att du ska ringa ditt försäkringsbolag, om det inte är det du menar med "annat" i ditt inlägg. Jag vet inte riktigt hur det ligger till, men jag e inte helt säker på att en svensk socialförsäkring gäller vid arbete utomlands. Men jag är säker på att ditt försäkringsbolag vet, annars är det konstigt.

Och glöm inte att förlänga din hemförsäkring.

skatter,försäkringar?
Nenne sa:
När jag ringde mitt försäkringsbolag, så fråga dom om jag skulle jobba, det ska jag inte, men det jag försöker säga är väll att du ska ringa ditt försäkringsbolag, om det inte är det du menar med "annat" i ditt inlägg. Jag vet inte riktigt hur det ligger till, men jag e inte helt säker på att en svensk socialförsäkring gäller vid arbete utomlands. Men jag är säker på att ditt försäkringsbolag vet, annars är det konstigt.

Och glöm inte att förlänga din hemförsäkring.
nödvändigt inlägg....

skatter,försäkringar?
vet inte om du har fått all nödvändig info.
hade en reseförsäkring efter hemförsäkringens 45 dgr. vilket funkade bra för mig
jobbar du har du ju också nån form av jobb försäkring

Kan helt klart vara värt att fixa helicopterförsäkring googla "air glacieres" för mer info.

Angående skatt beror det lite på.. du skattar ju i schweich men det är ju inte alls lika mkt som i sverige så jag har för mig att du kan åka på en skattesmäll när du kommer hem, dvs få betala restskatt på din sammanlagda inkomst i schweiz om du nu uppger till skatteverket vad du har tjänat i schweich

har för mig att det e så iaf.har ju inte jobbat själv men däremot väldigt nära vänner till mig...=)

BTW vart i schweiz ska du

skatter,försäkringar?
Har jobbat i frankrike o vad jag har kommit fram till så skattar du i det land du är.
På mitt jobb hade de löst de så att de skattade åt en o man fick ut lönen direkt netto istället för att behöva skicka runt papper o grejor. Arbetsgivarna brukar ju fatta sånt rätt lätt i och med att de tar in utlänningar varje år o jobba för dem.. precis som att sjukhusen på turistorter fattar att turister inte pratar lokalspråket...

skatter,försäkringar?
Rydellen: Skrev mitt inlägg när ingen fortfarande hade svarat i tråden, hade jag läst PeterKs inlägg hade jag väll inte skrivit nått som redan blivit sagt.

Helikopterföräkringen nicke1484 pratar om antar jag att det är Rega du menar? Kostar typ 200kr och är nödvändigt. (om man inte vill pynta 40 000 för att bli hämtad med helikopter) www.rega.ch

Som Peter K skrev, försäkringsbolagen ser olika på offpiståkning. Ring och fråga, eller läs senaste ÅkaSkidor. Jag har Länsförs. och de täcker så länge det inte är en tävling, eller fallskärmshoppning och liknande.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp