Skejtramp på bakgården

• Trådstartare Trådstartare Sez
  • Start datum Start datum

Sez

Ny medlem
Skejtramp på bakgården
Har funderat lite över att ha egen skejtramp på bakgården.

Tänkte mig en miniramp som kanske skulle vara 3 meter bred eller något sådant.
Vad tror ni det skulle kosta sammanlagt med allt material och anlita folk att bygga?

Skejtramp på bakgården
jadu.. det lär nog inte bli så billigt, men som allt så går det ju att fixa om man har kontakter. Känner du någon som är duktig som skulle kunna snickra ihop den och något sätt att fixa material billigt så ska det väl gå hem!

Sen vet jag inte om man måste ha en speciel grund.

Men min åsikt är nog att det känns lite onödigt.. har ni ingen lokal skatepark/ramp?

Skejtramp på bakgården
Ja, alltså troligtvis så kommer jag inte att fixa en, men det är intressant att ta reda på hur mycket det skulle kosta på ett ungefär, utifall man skulle vilja fixa en.

Skejtramp på bakgården
Det skulle kosta ingenting om du letar i skroten, tipp eller återvinningstation, där kan man hitta allt!
Jag håller på att bygga en railbacke (för snwboard) och det har inte kostat ett öre för mig, allt är hittat i skroten & tippen.

Skejtramp på bakgården
Fråga JWester, han är tydligen minirampsexpert och byggde en på bakgården för några år sedan.

Skejtramp på bakgården
halfleif sa:
hur hög tror ni att en miniramp ska vara på ett ungefär ?
öhh? hur stort ska ett hopp vara?
hur länge ska man räkna på kurregömma?
vilken storlek vill en människa ha på kläderna?
hur många bokstäver kommer boken ha när den blir klar?
går ju inte att svara exakt på den fråga direkt

edit: såg att du skrivit ungefär, så min idé om att förklara för dig att det inte går att svara exakt på den frågan gick i stöpet.

Senast ändrad:
Skejtramp på bakgården
You-Know-Who sa:
halfleif sa:

edit: såg att du skrivit ungefär, så min idé om att förklara för dig att det inte går att svara exakt på den frågan gick i stöpet.
men jag undrade lite vars gränsen för att vara lika låg som en micro eller lika hög som en vert

efter lite sökning hitta jag det själv, under 90cm är micro, över 2 meter är vert. blir nog att bygga micro på bakgården för mig

Senast ändrad:
Skejtramp på bakgården
halfleif sa:
You-Know-Who sa:
halfleif sa:

men jag undrade lite vars gränsen för att vara lika låg som en micro eller lika hög som en vert

efter lite sökning hitta jag det själv, under 90cm är micro, över 2 meter är vert. blir nog att bygga micro på bakgården för mig
Bygg en fet quarterpipe och så bailar du lika hårt som jake brown i x-games! Fan vad brutalt det skulle se ut!

Skejtramp på bakgården
halfleif sa:

Högre är ju förstås mer jobb, men också mycket roligare att åka i.

Oberoende av hur hög man gör den är det viktigt att det är en stabil konstruktion, som inte sviktar. Man vill ha ett ganska litet avstånd mellan stöd undertill och dessutom rejält timmer (nåja) under själva åkytan. Minirampen i Uppsala är t ex för mjuk, vilket gör den långsam och seg att åka i.

På den tiden det begav sig åkte jag vid några tillfällen i en vertramp, 3-4m hög, som Oxelösunds järnverk valsat ut i 20mm plåt. Det var helt stum och närmast obehagligt snabb :-)

/Gammal vertåkare

Skejtramp på bakgården
Har 2st små skateare till grannar, dom har en park på baksidan. Ser soft som fan ut om man bortser från föräldrar, grannar mm. Sen är den ju galet låg också, men dom är ju skateare så.
Jag som bmxare skulle nog föredra en mer vertig :)

Satsa på att bygga en låg. Mindre virke, arbete, pengar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp