Ski Around the Rockies resa

• Trådstartare Trådstartare Sim
  • Start datum Start datum

Sim

Ny medlem
Tjenare, ska iväg efter nyår på en Ski Around the Rockies resa med Langley Travels.
Tänkte om ni hade något som kan vara bra att veta innan man åker, vad som helst.

Eller om ni kanske gjort en sådan resa, vad tyckte ni osv.

Jag känner till att resan är ganska kort för det antalet skidorter man besöker. Men denna formen av resa var det som passade oss bäst.

min kompis farsa gjorde det och sa att det var en sjukt kul upplevelse. Han var dock magsjuk hälften av tiden men det snöade som fan annars. Hur lång tid är det?

9 skiddagar om jag inte missminner mig.

Det jag tycker verkar bra är att man har guiden med sig, och då får man förhoppningsvis tillgång till de fina små smultronställena.

Hur är det med kylan där? Som jag fattat det är det aningen kallare än i Alperna. Får leta reda på bra kläder. Har redan köpt en quicksilver hjälm :D

Det är inte någon riktig (bergs)guide utan mer en reseledare. När jag åkte med denna resa förra vintern (i februari) var dert inga problem med kyla. Mycket snö. Vi hittade lössnö varje dag.

Senast ändrad:
De två säsonger jag varit där har de varit varmare än de brukar va på den här sidan atlanten, det e iaf den känsla jag fått.

SSyk: Jag hoppas han ändå har lite mer koll på bra ställen att åka på än vad vi har. Vad tyckte du annars om resan?

PeterBroberg: Det var konstigt, allt jag hört tidigare tyder på att det ska vara kallare där.

Tjena, Var på denna resa för 3års sedan och var sjukt nöjd. Visst så är det ingen bergsguide man åker med men "reseledaren" är en duktig åkare som vet vart man ska åka. Han/Hon har gjort resan förrut och garanterat alla ställen.
När jag var där så var det varmt o typ slask på vissa ställen men vår guide lyckades verkligen hitta bra åkning iallafall. Sen så har man en enorm stor frihet på resan, vi klämde in 2 ställen extra som inte skulle vara med på resan pga dålig åkning i Fernie.

Sen så kommer ni ha möjlighet till heliskiing under resans gång, den får du inte missa ! Har du aldrig gjort det innan så kommer du bli sjukt nöjd, är du erfaren heli så kommer du ändå bli sjuktnöjd. Heliskiingen körs i ett pass där det typ kommer 25m snö per år så åkningen är löjligt bra, Ge gärna heli guiden tips på vilken typ av åkning ni vill ha så hittar han den garanterat.

Sen som avslutning så kommer ni stanna o shoppa på ett ställe som heter MEC, det är en vansinnig affär med allt inom friluftsliv.

Du kommer få en skidupplevelse utöver det vanliga, bra åkining och sjuk atmosfär runt omkring.

Ha så kul !

Wigholm: Det låter bra, jag hoppas vädret är på vår sida i år så vi slipper slask.

Vi kommer garanterat prova på heliskiing, känns som att man bara måste göra det alltså.

Jag har inte åkte med Langley, men jag har bott i Calgary en tid, så vädret kan jag i alla fall kommentera. Det kan vara riktigt kallt, jag har åkt i temperaturer en bra bit under -20. Det är att jämföra med norra Sverige, men, det finns även ett väderfenomen som kallas chanook som innebär en extremt snabb temperaturväxling och det är inte ovanligt med många plusgrader även i december till februari. Sen så varierar det mycket mellan de olika orterna. Rör man sig nordväst från Calgary (mot Lake Louise osv) så kan man räkna med torrare och kallare väder, sydväst (mot Fernie och vidare) det motsatta. Så man ska väl vara beredd på det mesta, svinkallt till varmt och regnigt.

Resan var mycket bra. Vi hade gott om ny snö hela tiden, åkte lössnö varje dag och den var inte svår att hitta trots att vi åkte själva. Jag hoppade på det dyra erbjudandet om heliskiing i Revelstoke ovh fick då åka i bottenlös snö.

Snödjup

Tillbaka
Topp