Skiboots flex, torsjonsstivhet..

Pop-fiske

Ny medlem
Hei!! Er norsk, så håper dere forstår meg! Lite svar å få på friflyt.no, prøver meg derfor her :)

Er igjen på jakt etter nye skiboots. Har komt fram til at det er Dalbello som passer foten min best, men er usikker på hvilke boots jeg bør kjøpe. Jeg vil enten kjøpe Dalbello Fusion, Core eller Pro - alle med Institution liner.

Er redd for å kjøpe for stive sko. Jeg er relativt lett med 65kg fordelt på 173cm. Vil gå opp i vekt, da jeg har begynt med regelmessig styrketrening.

Men, til spørsmålet mitt. Hva er egentlig forskjellen på bootsa? Bootsa jeg nevnte, er jo forholdsvis 110, 120 og 130 i flex, men alle med utskiftingsmuligheter for flextungen. Er det kun der flexen blir avgjort?(I flextunga), for da er det vel ingen grunn til å kjøpe Fusion eller Core, når Pro er den beste.

Eller er torsjonsstivheten også stivere i Pro? Og hva vil jeg tape på å kjøpe for stive sko?

Driver for det beste med Big mountain og BC-jibb.

Håper på en liten diskusjon rundt det her! :)

Markus

Antar att det är Krypron serien du pratar om?

Pro har en annan, styvare/bättre innersko, det följer med två olika sulor (stum respektive dämpande), två olika tungor (b och c har jag för mig) och en hel massa annat för att ändra på pjäxan.

Extra tungor/sulor följer inte med de lägre modellerna och det är en annan innersko.

Vridstyvheten vet jag ingenting om tyvärr.

Jepp, er Krypton serien jeg prater om.

Så det du sier er at den eneste forskjellen i stivhet, er at innerskoen er stivere?

Tungene avgjør stivheten, i tillegg kan du sette inn ulike inserts bak i støvelen (pro) for å endre på hvordan støvelen flekser og det følger med kiler som du setter bak hælen for å justere vinkelen på skaftet. Selv ser jeg ikke helt poenget med insertsene, da disse støvlene har en progressiv flesk som jeg liker veldig godt, men jeg vet at en del folk bruker de likevel.

Selv har jeg hatt et par Krypton Cross (eldre modell som vel tilsvarer Fusion), og kjørte den med myk tunge, uten inserts bak, men med maks vinkel i skaftet. Jeg er (var) 183-184 og 82-83kg, og trivdes veldig godt med det. Ettersom du driver med en del BC-jibb og veier 65kg så klarer du deg sannsynligvis fint med en av de to billigere/mykere modellene.

Når det er sagt så er smaken som baken, og det er vanskelig å vite hva du vil foretrekke. En del folk liker mykere fleks selv om de er tunge og store, og en del andre folk vil alltid ha støvelen så stiv som muig.

Edit: Torsjonsstivhet (sideveis fleks) avgjøres av nedre del av skallet og skaftet, disse er så vidt jeg vet helt like på alle modellene (samme støpeform og plasttype), og støvlene skal derfor være like torsjonsstive uavhengig av modell.

Senast ändrad:
SiSt sa:
Tungene avgjør stivheten, i tillegg kan du sette inn ulike inserts bak i støvelen (pro) for å endre på hvordan støvelen flekse.
Detta följer även med de billigare pjäxorna. Insertsen, som du nämner SiSt, är till för att "låsa" bak-kappan (överdelen på pjäxan) och då ,mer eller mindre, förhindra att den rör på sig. Den blir alltså då en hybrid mellan en 2 och en tredelad pjäxa.

Pop-fiske sa:
Jepp, er Krypton serien jeg prater om.

Så det du sier er at den eneste forskjellen i stivhet, er at innerskoen er stivere?
Precis som SiSt skriver är det tungan som avgör styvheten. Du får med 2 tungor på pro, medel och styv.

Takk for meget gode svar! Hjalp meg mye! :)

Ser igrunn ut som eg kan gå til innkjøp av Pro, da det følger med to flextunger. Men skal ta å prøve Fusion/Core for å kjenne forskjellen!

Tillbaka
Topp