Skicross 10 gängpajj ? bråttom med svar !

Stefan_B

Ny medlem
Hejj !

Jag har ett par Dynastar Skicross 10 och när jag skulle skruva tillbaka monteringsplattan (autodrive) efter stt ha flytta bindningarna så upptäckte jag att det var gängpajj i hålen på de näst bakersta paret skruvar (torx, de som man skruvar fast plattan i själva skidan med). Skruvarna bara snurrar. Vågar man åka 2-3 dagar med detta eller måste det fixas direkt och i så fall hur ? Går det att fylla i hålen i skidan med något och sedan borra nya hål, i så fall med vad ? Heta tips önskas snarast ! Åker på torsdag !

/Stefan B

Jag har aldrig haft loss plattan på en sådan skida. Vad är det för slags skruv, maskinskruv (M4, M5 etc) eller en "vanlig träskruuv"? Om det är maskinskruv så skulle jag borra ur och sätta i en sk helicoil insatsgänga (vet du inte vad detta är så rekomenderar jag att en duktig skidshop gör jobbet). Är det en vanlig träskruv, typ vanlig bindningsskruv, så finns det flera möjligheter. Du kan dels även här använda en helicoil för denna sorts gängor. Alternativet är en slags islagsgänga i plast som tydligen skall vara stark. Den ser ut lite som en kort och tjock plugg och du borrar upp (8mm?), slår i pluggen och skruvar sedan i skruven som vanligt. Ca 10ggg enklare än helicoil.

Oavsett vilken typ av skruv det är skulle jag inte åka på skidan som den är nu, men det beror lite på. Om alla de andra sex skruvarna sitter benhårt så kan det funka eftersom plattan i sig fördelar kraft mellan de olika fästpunkterna.

För övrigt är autodrivesystemet en av inspirationerna för min egen plattkonstruktion.

HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

jag skulle nog inte åka på skidan som den är nu.
Lämna in skidan till en verkstad om du är osäker på hur du ska lösa problemet.
Jag har haft lite problem med mina skruvar åxå men det har jag löst med ovan nämda "plast gänga".
Lycka till

Ok...

Det är vanlig träskruv så det får väl bli plastplugg men allvarligt talat så låter jag nog en skidverkstad ta hand om det.

/Stefan B

Har haft samma problem på vattenskidor och det är helicoil som gäller, det är det enda som håller i längden. Jag hade lämnat in mina skidor, toleransen är liten....

Det kanske går att bara ta en tjockare skruv? Att ta en skruv som är någon mm större i diameter gör troligen att gängorna tar. Det förutsätter iofs att det rent fysiskt är ett tillräckligt stort hål i plattan förstås. Borra upp den är knappast aktuellt.

Helicoil är ingen absolut säker lösning. En kompis till mig rippade ur hela bindningsbakdelen ur en skida förra vintern och satte sedan i fyra helicoils i skidan. Det höll en knapp månad, sen lossnade även dom i en tung landning. Lösningen på det problemet blev att sätta i ännu större inserts som iaf höll fram till att skidorna gick av två veckor senare.

Inte för att det kanske spelar någon roll i sakfrågan, men jag förstår inte varför du behövde ta bort plattan för att flytta bindningen.

Jag ville inte ta med hela skidan till jobbet som hade bättre grejor att gänga nya hål i plattan med.

Tillbaka
Topp