Skid Garderob

Powdermannen

Ny medlem
Skid Garderob
Tänkte höra mig för om era åsikter ang, hur man bygger upp sin skid skid garderob?

Är det någon som har den "perfekta skidgarderoben"?
Personligen anser jag att den inte finns.
Som sann prylbög så finns det ju alltid något mer på önskelistan.

Min nuvarande "garderob" består av:

Längdskidor: Atomic Beta Race Clasic.

Turskidor: Åsnes Rago.

Topptursskidor: Salomon Mountain Tour.

Pist/Carving: Atomic 9.11.

Pist/Offpist: Salomon Pocket Rocket.

Pist/Offpist: Völkl G41.

* Mr Powder *

Skid Garderob
Liksom klädgarderoben bör skidgarderoben innehålla skidor från, minst, hela din livstid.

Vidare bör alla typer av tävlingslagg finnas med, från längd och skidskytte (med tillhörade bössa) via slalom, störtlopp och dylikt till speedskiing, snowboard i alla varianter och givetvis backhoppning. Till varje skida skall det, liksom i skidskyttefallet, höra lämplig tillbehör, speciellt lämplig åkdräkt, huvudbonad och glasögon.

Har man genom stenhårt prylbögeri lyckats samla på sig en sådan här garderob finns det egentligen ingen anledning att komma ur den.

KOmmer man ändå nogåon gång ut och vill köra lite mer praktisk åkning skulle jag nog komplettera med följande.

1. Eventuallt ett par slaomcarvers om man hamnar i små isbackar någon gång. För mig blir det ett par P50 SL rennservice.

2. En potent storslalomracer, i mitt fall rennserviceversionen av P50 F1, troligen i längd 193. Både för telis och alpint.

3. Ett par Super-G lagg till när högfartsandan faller på. Völkl DH i super-G modell och damlängd skulle passa mig. Att gå ned till damlängd är en nödvändighet om man skall behålla en anständig säkerhetsnivå och inte har tillgång till egne backe.

4. Något i stil med G41 198 för allroundåkning på allt utom stenhårt.

5. En något fetare, rakare, styvare rååkningsskida, motsvarande super-G-skidan fast för lösåkning.

I praktiken är det egentligen bättre att hitta ETT riktigt bra par. Vem orkar släpa runt på fem lagg?

HitMe

Skid Garderob
Är det möjligt att ha flera favoriter? Är det inte som i äktenskap? Man skall hålla sig till en älskling tills dess att man tröttnar eller hittar någon annan (eller blir övergiven)?

Hur kan man i så fall utveckla ett rejält gammaldags förhållande till mer än ett par lagg? Jag tror på att hålla sig till ett par och verkligen komma i harmoni med dem... Det handlar ju om att växa och utvecklas tillsammans!

När de är slutkörda är det ju bara att ge sig ut och ragga/ köpa sig ett par nya älsklingar. Inte att missta för att köpa ett hand-, blås- eller kombinationsjobb på en illa upplyst bakgata!

Några snabba och ej så noga övervägda tankar...

(Jag och mina G4:or är i alla fall kompisar så det räcker och blir över!)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp