Ett tips är att köpa rejäla hanskar med LÄDER i handflatan. Jag vet inte hur många handskar jag haft som pajjat då man skär sönder dem när man bär laggen till kabin och liknande. Läder eller kevlar är det enda som håller bra.
Sen är det guld med löstagbara innerhandskar. Man kan välja innerhandske efter klimat, och hanskarna torkar dessutom mycket snabbare om man tar isär dem när man kommer hem.
Kraghandskar är den enda rätta modellen tycker jag också. Vurpar man och trycker näven i snön så är det en klar fördel om handsken ligger utanpå jackan, inte tvärt om. Dessutom är det lättare att justera för lite luftning.
Sist men inte minst; köp ett par hanskar med Gore Tex eller liknande om du har råd. Det är värt det alla gånger. Tänk bara på hur jävligt det är med blöta kalla jävla handskar om det är plusgrader.
Det finns även hyggligt vattentäta handskar som inte andas, men de funkar inte om det inte är jävligt kallt, eftersom man lätt blir svettig i dem annars.
Själv har jag ett par Hestra som uppfyller alla de ovanstående kriterierna. Kostade 700:- vill jag minnas, kanske att de var nedsatta från 1000:- dock.
Och köp för fan ordentligt stora handskar! Man behöver inte urmakarprecision i backen, så en tumvante duger ofta gott. Det är jävligt kallt med trånga handskar...