skid hjälp xD

Matfors_boo

Ny medlem
skid hjälp xD
hej... jag har bestämt mig för att köpa ett par nya skidor iår under sommar rean men vette f*n vad jag ska ha för nåra, jag åker helst park å puder... pist är inte jätte viktigt men vill gärna ta mig nerför en å annan backe xD jag är väll ingen elit åkare men hoppar de flesta hopp å lite rails med, jag har skit dålig erfarenhet av skidor å har inte en suck om vad ja ska ha för någe... snälla hjälp! :D

vet att detta finns på andra trådar men jag har läst å läst men hittar inget,

prisklass: max 5000 hundringar upp ellr ner :D vikt 80 - 85 kg, längd 180 ca
tack på förhand :D

skid hjälp xD
jag vet att den anses vara för mjuk för tyngre åkare över typ 65 kilo eller folk som trycker. Ska uttnyttjas i parken då den är för smal för OP och för sladdrig enligt flesta i pisten

skid hjälp xD
Hur långa vill du ha dom? Seth Vicious kan du få för runt 5000 Sek på sport-conrad så de är ju med i debatten. Feta nog för den mesta svenska puderterrängen, coola nog för varenda fjortis i hela Skandinavien och duger klart till att köra lite park med. 179 om du mest vill köra park, 189 om du vill åka lite seriösare, 179 kan bli kort om du vill undvika dyk i pudret... Ett par Völkl Karma kan du få förbannat billigt med bindningar från SC nu, längd 185 om jag inte har fel. Funkar bättre i park än SV, även bättre i pist, men 11mm mindre i midjan. Bättre överlag.

skid hjälp xD
Carled sa:
Hur långa vill du ha dom? Seth Vicious kan du få för runt 5000 Sek på sport-conrad så de är ju med i debatten. Feta nog för den mesta svenska puderterrängen, coola nog för varenda fjortis i hela Skandinavien och duger klart till att köra lite park med. 179 om du mest vill köra park, 189 om du vill åka lite seriösare, 179 kan bli kort om du vill undvika dyk i pudret... Ett par Völkl Karma kan du få förbannat billigt med bindningar från SC nu, längd 185 om jag inte har fel. Funkar bättre i park än SV, även bättre i pist, men 11mm mindre i midjan. Bättre överlag.
Karman är juh 87 mm är det inte gotama du menar nu när du säger under 11cm i midja?

skid hjälp xD
jag kör på väldigt korta nu så kanske känns helfel om ja har för långa... men skulle nog föredra 179:an då tro ja!, lite dyk får ja offra mig på :P vad går ett par völk karma på då?

skid hjälp xD
om du vill ha en skida som inte ska dyka i puder vilket många skidor gör även de värsta från största produktionerna som är skitfeta pga att dom är konstruerade på ett galet sätt i de flesta fall så måste du skaffa dig ett par bra konstruerade. typ Line skis, Hendryx även völkl sumo och sanouk tror jag är konstruerade på ett bra sett men det vet jag inte men Line och Hendryx är det men de går juh på en de pengar. Vicious flyter hyffsat men karman flyter nog dessvärre nästan kasst skulle jag misstänka med dess dimensioner. Då måste man hänga sig bakåt ordentiligt och de ska upp något det måste man även på seth men då är det lite lättare eftersom de är fetare.

skid hjälp xD
om ja ska ranga min åkning så ä de park som ä huvudsaken att de funkar i... sen kommer puder, vehöver inte va dom värsta men vill ha ett par som går skapligt iaf! å som sagt pisten ä inte så noga bara man inte ramlar så fort man kommer ut å ska sista biten ner te liften xD

skid hjälp xD
ok du ska alltså parkråtta dig...då behöver du något i form av 80-90 i midja och 115-125 i Nosen alltså. Vad sägs om Salomon Teneighty Foil med 124 i nos och 87 i midja den flyter bättre än K2 public, fujative och karma TROR jag om jag kollar på måtten men det är inte allt men när det gäller dessa skidor känns det som det

skid hjälp xD
gärna fler tips... åsså en fråga till, är det någon som vet hur det är at köpa från sportconrad? är det problemfritt å hur funkar det om dom pajjar? :D

skid hjälp xD
tjenare, vart bor du någonstans? är min första fråga för om du bor i sthlm är ett besök i alpingaraget ett måste, mycke bra personal och stort utbud ännu bättre nu med sommar rea med =) jag köpte skidor av dem i morse...

skid hjälp xD
näe... tyvärr så har ja då 40 mil för å köpa ett par skidoer xD ja bor i sundsvall... men tack för tipset kan ju tänka på de om man har vägarna förbi ;)

Tillbaka
Topp