Skid köp.. Vad tycker du?

• Trådstartare Trådstartare jake-o
  • Start datum Start datum
J

jake-o

Guest
Tja!!

Jag ska köpa ett par nya skidor inför kommande säsong och då undrar jag, vilka är bäst

1. Armada AR6

2. Armada Pipecleaner

3. Dynastar trouble maker

4. Völkl Wall

Har åkt skidor hela livet men började "jibba" förra säsongen
Väger 75 och är 180cm lång åker mest pist och park men också en hel del puder

TackTack //jacob!

Senast ändrad:
vet ej vilka skidor som är bäst men marker 11 bindningen är dålig om det är den som är på völkl skidorna.

Vad det gäller skidorna hade jag sattsat på Wall om du ska jibba mest då den har symetrisk skärning. Den är också lite bredare = mer allround.

Pipecleaner ver jag inte så mycket mer om än att det är en jibbskida...

Se till att köpa bindningar som är gjorda för den åkningen du ska köra, sen om märket är marker/salomon/look eller något annat spelar mindre roll...

Annars har jag ett par Goodha 181'or till salu med bra bindningar på som du kan få köpa till en billig peng, jäkligt bra allroundskidor (dvs bra mycket mer allround än de du listade) ;)

Senast ändrad:
tack jarle. men ja har resan bestämmt mig för ett par Armada AR6:or nu tack i alla fall

Åker iofs snowboard men hadde ju 10000 ggr mer velat köra Armada än Völkl om jag åkt skidor, mer "Tyskt" blir det väl inte?
Dom gör väl backhoppnings skidor, längdskidor och annat?

Åker iofs snowboard men hadde ju 10000 ggr mer velat köra Armada än Völkl om jag åkt skidor, mer "Tyskt" blir det väl inte?

1-ICONAGENCY sa:
Inte för att vara den som är den men helt allvarligt? Vad tillförde du diskussionen? Bara för att ett företag gör andra prylar än enbart park/freeridelagg betyder väl inte det att de gör dåliga park/freeridelagg? Isf skulle head bara göra kassa saker för att de också gör bl.a. tennisracketar?

Jarle sa:
1-ICONAGENCY sa:
Inte för att vara den som är den men helt allvarligt? Vad tillförde du diskussionen? Bara för att ett företag gör andra prylar än enbart park/freeridelagg betyder väl inte det att de gör dåliga park/freeridelagg? Isf skulle head bara göra kassa saker för att de också gör bl.a. tennisracketar?
Precis xD

Borde väl vara roligare att stödja märken som ger mest tillbaka till det ni gör och självklart om deras produkter matchar de större företagen?

Sen på skidor finns det väl inte så mycket åkar ägda företag som drivs av personer som även brinner för det och inte enbart gör det för pengarna?

Det är ju oftast så att de som gör 100000 olika produkter inte är beroende av hur försäljningen av då tex twintips går för de har annat att luta sig tillbaka på som kanske är mer lönanande medans ett märke som enbart sysslar med en sak är beroenda av att det växer då det är deras ända business?

Saksamma orkar inte ens ge mig in i någon djupare disskusion då jag varken arbetar med eller åker skidor, viktigaste är att alla har kul och är nöjda med sitt.

Cheers,

Det här uttrycket bäst har jag ganska svårt för, speciellt när det gäller skidor. Inga skidor är bäst, många är bra. Däremot finns det säkert en skida som passar bäst för just dig och din åkning.

Alla skidor du nämner är bra skidor. Pipecleaner är Armadas mest påkostade hoppskida med VC-inspirerat racebelag, finaste ABS-sidovallskonstruktion m.m. AR6 ligger precis snäppet under.
Trouble Maker är Dynastars topptwin och Wall är Völkls mest påkostade symmetriska hoppskida.

Då Wall är den enda symmetriska skidan av de du nämner är den således att föredra om du vill att din skida ska vara allra bäst i parken, och framförallt hoppa ut mycket baklänges. De kommer dock vara rätt tråkiga i pisten och helt värdelösa i det mjuka.
Vad de gäller de tre andra har de alla liknade mått, AR6 bredast med 86 mm i midjan, PC 85 och TM 81.

Vad ingår för bindningar? Vilka får du bäst pris på?

Senast ändrad:
tack lima-ko! jag får pipe cleaner och ar6 till samma pris.
Völkl och Trouble maker är lite billigare än de andra. samma bindning på alla skidor

Tillbaka
Topp