skid-tid som liftvakt?

skid-tid som liftvakt?
Tjingela tjonga. Kanske fel slags rubrik men skitsamma, jag hoppas ni förstår.

För att göra den långa historian kort: Jag är 18 år och gick andra året på gymnasiet, tröttnade på allt stillasittande vid datorn på JB och beslöt mig att ta ett sabbatsår för att göra det jag gillar mest, dvs. Skidåkning.

Nu till the main subject. Jag har sökt jobb som liftvakt på skistar och min största undran är då ungefär hur mycket skidåkning får man om man nu jobbar som en liftvakt? Kanske inte det bästa valet av jobb om man säger så men jag gör allt för att vara där uppe.

Vilket jobb är bäst om man vill ha så mycket skidåkning som möjligt? Någon som har erfarenhet av detta? Dela med er.

Självklart hoppas man på att man får jobbet, träffa nytt likasinnade trevligt folk :)

Mvh bjööörne

Senast ändrad:
skid-tid som liftvakt?
Hey!
Att vara liftvärd är nog inte det mest ultmata om du vill åka så mycket skidor som möjligt. Visst, du får vara i backen men du får se på när de andra åker, inte åka så mycket själv med tanke på att du jobbar hela tiden som liftarna är öppna. Vet inte hur man jobbar på vintern men på sommaren är det iaf 3-4 dagar i sträck, sen är man ledig 1-2 dagar osv. Du kan ju iof vara lunchare. Då får du åka en del på dagarna också.

Vill du få ut så mycket åkning som möjligt bör du skaffa dig ett kvällsjobb. Typ städ, disk, garderobare eller något liknande. Annars är nog Marknadsfakta det ultimanta alternativet. Där gör du marknadsundersökningar via telefon, och då jobbar du när liftarna har stängt. Alltså kan du vara i backen hela dagen.

Lycka till och välkommen upp!
/Denise

skid-tid som liftvakt?
Tack så mycket för svaret, ska kolla vidare. Jag åker nämligen upp till Storlien nu i två månader, så jag får ta och åka till åre någon dag för att leta efter något annat jobb så man får lite mer skidåkning.

Har läst några trådar här på forumet och marknadsfakta nämns väldigt ofta. Vad innebär detta? Behöver man någon erfarenhet osv? :)

skid-tid som liftvakt?
Liftkillarna på min anläggning hade ledigt mellan 3-5 dagar var på hela säsongen, beroende på vilken av dem det var.

Så NEJ! Du blir inte liftvakt om du vill åka skidor.
Sen är det mycket skitjobb med liftservice efter stängningstid mm.
Som skidlärare så fick jag ju åka skidor hela dagarna, dock inte utan att ha lektion, men tänk som i regel att om du jobbar på en skidanläggning så har du jävligt lite tid till skidor, om du inte har kvällsjobb etc..

skid-tid som liftvakt?
Som liftvärd jobbar du på rullande schema. Första veckan jobbar du för exempel alla dagar utom tisdag och onsdag. Andra veckan jobbar du alla dagar utom torsdag. Och tredje veckan jobbar du tre dagar och är ledig måndag samt fredag-söndag.

skid-tid som liftvakt?
Det gör du rätt i. Lättare när du är på plats.

För Marknadsfakta behöver du ingen utbildning alls. Den eventuella utbildningen du behöver får du i så fall på plats. Men det bestämmer den intervjuansvarige. Det är om du ska sitta på en viss specifik undersökning. Annars är det bara att köra på.
Du jobbar 16.30-21 mån-tors och 15-20 på söndagar.
Det är faktiskt personalbrist där just nu så släng iväg ett mail eller ring vettja.
http://www.marknadsfakta.com/

skid-tid som liftvakt?
Tack så mycket för svaren ännu en gång. Ska nog ta och kolla upp andra jobb.

Denisan: Tack för länken, ska nog ta och ringa/maila dom. Du verkar rätt kunnig inom detta, haha. Du nämnde städare, diskare osv. Om jag skulle vilja jobba som tex. Städare. Är jag tvungen att söka en speciell restaurang eller finns detta på skistar? (då menar jag städa stugorna osv, fast det kanske de som bor där gör själva?). Ursäkta min dumhet men är verkligen i nöd av information :)

skid-tid som liftvakt?
inom skistar heter det stugvärd om du vill söka som städare. ansökningstiden gick ut i förrgår tyvärr men det skadar ju aldrig att slänga iväg ett mail.
Lycka till hoppas du kommer upp!

Niisen: Du e så kunnig....hihihi

skid-tid som liftvakt?
Om du jobbar som stugvärd inom Skistar så blir du utplacerad på deras boenden. Då städar du för de som beställt städ. Jobbar du någon annanstans gäller samma sak. Men det är ju om du är lägenhets-/stugstädare. Vill du åka mycket är ju kombination av disk och städ väldigt bra. Alltså på någon specifik restaurang. Då är det mest på kvällar, men då vänder du dig ju till själva restaurangen.

Är du stugvärd är det mest helger, och precis som Kula säger så är ansökningsdatumet för Skistar passerat men du kan alltid söka ändå. De behöver ofta folk.

Annars kan du höra av dig till "AGO mitt i Åre". Där städar du deras lägenheter. Det är torsdagar och söndagar, alltså då det är bytesdagar i byn. Lägenhets- och stugstäden är dock under tiden liftarna är öppna så du får nöja dig med kvällsåkningen de dagarna du jobbar.

Inga problem. Det är bara att fråga på..

Daniel: I feel like a neerd! hiha

skid-tid som liftvakt?
Har kontaktat Skistar i frågan om att ändra sin ansökan från liftvakt till stugvärd. Och det fungerade prima så nu är det bara att vänta :D

Tack återigen för alla svar!

skid-tid som liftvakt?
Niisen, du är en neeerd!!

Att jobba som stugvärd innebär inte mycket tid över till åkning då man somsagt jobbar under liftarnas öppettider. Men nöjer man sig med kvällsåkning fungerar det alldeles utmärkt. Riktigt skönt jobb också då det inte är ett dugg ansträngande. Antingen gör du slutstäd eller som oftast, besiktigar alltså kollar så att gästerna som bott där städat. Mycket svårare än så är det inte. Själv jobbat extra som stugvärd för skistar dom två senaste säsongerna och det är ett schysst gäng, bra chefer och härligt jobb för den som gillar monotoma arbetsuppgifter.

Vill du ha tid för åkning rekomenderar jag dig att skaffa jobb som hotellstäd istället. Dessa tjänster är oftast på 75-100%. Jag själv har en tjänst på 75% vilket innebär att jag är ledig två till tre dagar i veckan, kan även bli fyra dagar vissa veckor och när allt är färdigstädat får du oftast gå hem. Alltså mer tid för åkning än som stugvärd.

Niisen: Du kanske bör nämna att det är skitlön på marknadsfakta ;) Fast å andra sidan vill man åka mycket om dagarna kanske man inte spenderar så mycket pengar i backen heller, vad vet jag..

skid-tid som liftvakt?
Bjenne:

Hur ofta jobbar man som stugvärd ungefär?

Jag sökte nämligen jobb på ett hotell också som eventuellt städare, ska även kolla upp "AGO mitt i åre" som Denisan rekommenderade.

skid-tid som liftvakt?
Jag har bara jobbat extra somsagt. Men under sportlov, påsk, studentveckorna när trycker är som högst kunde jag jobba ca 4 dagar i veckan. Helt okej betalt också. Som stugvärd bestämd din lön utifrån ålder. Är du fast anställd så går du på ett rullande schema. Men om jag minns helt rätt så tror jag dom tjänsterna är på 80%. Men är inte helt säker..

skid-tid som liftvakt?
Kolla Ago låter som en bra idé. Dom har lagt ut annonser nu om städare på arbetsförmedlingens hemsida. Spana in där.

skid-tid som liftvakt?
jag jobbade som nattportier sex nätter i veckan i tre år, åkte skidor varje dag.
räcker väl med ett vanligt kvällsjobb annars? har haft såna tjänster också, så jag vet att de finns.
städ är verkligen inget att rekommendera, enligt mig. hur mycket man hinner åka skidor beror förstås helt och hållet på vilken omfattning man har på sin tjänst. sök i stället ett roligare jobb, men mindre tidsomfattning om möjligt. det är mitt råd.

skid-tid som liftvakt?
Precis som Bjenne säger så är det kass lön på marknadsfakta. Däremot jobbar du på kvällar så du har ob större delen av arbetspassen. Då blir det ändå respektabel lön. Jag menar..du kan inte begära så mycket mer om du vill åka mycket och när du väl jobbar, endast sitter på en kontorsstol och snackar i telefon. Kan inte bli bättre för vissa.
Eftersom det bara är halvtid så skulle jag även rekommendera att ta ett annat jobb och då är ju extra städen väldigt bra. Då städar du någon eller ett par gånger i veckan. Då har du jobb så att du klarar dig och du får mycket mat gratis som gästerna lämnar efter sig.

Hotellstäden verkar ju annars inte helt fel det heller. Bjenne trivs ju iaf fin fint!

skid-tid som liftvakt?
Kan hålla med dig lee-nus att det kanske inte alltid är roligaste. Det mest ultimata är ett kvällsjobb om man vill åka mycket. Å andra sidan beror mycket på vad man prioritetar, åkning, fest, tjäna pengar osv. Själv skulle jag absolut ta ett nattjobb om jag inte vore sån partyprisse..

skid-tid som liftvakt?
Ja hotellstäd är kung Niisen. Dock har jag inte upplevt högsäsongsveckorna ännu. Får se om jag är lika hajpad på mitt jobb då som jag e nu ;)

skid-tid som liftvakt?
haha jag prioriterar skidåkning före allt annat faktiskt, skidåkningen har verkligen fastnat. Fast lite omväxling vore inte helt fel.

Ska ta och leta runt lite, det går alltid framochtillbaka hur man vill göra (nattjobb/deltid osv).

AGO mitt i Åre: Dagtid 5-8 tim/dag 4 dagar/vecka - låter ju hur bra som helst tycker jag :)

skid-tid som liftvakt?
Sök vettja, det skadar aldrig att visa intresse å framfötterna här i Åre. Med ett sånt jobb får du lite av varje. Åkning ca 3 dagar i veckan + kvällsåkning, lite fest å lagom med pengar + maten du hittar.. =)

skid-tid som liftvakt?
Det låter kanon de. Vem kan inte låta bli att va taggad på en vinter i Åre. Tips, kolla mailen Skistar har börjat skicka ut svar nu.

skid-tid som liftvakt?
Tjenare!

Tänkte visa dig hur schemat ser ut för en liftvärd. Det är så att man jobbar ABC-schema, dvs tre veckors schema. Det ser ut som följer: Vecka 1: Ledig måndag jobba, tisdag onsdag torsdag, ledig fredag lördag söndag.
Vecka 2: Jobba måndag tisdag onsdag, ledig torsdag, jobba fredag lördag söndag måndag.
Vecka 3: Ledig tisdag onsdag, jobba torsdag fredag lördag söndag

Sen rullar det på så!

skid-tid som liftvakt?
f2Carver sa:
Tjenare!

Tänkte visa dig hur schemat ser ut för en liftvärd. Det är så att man jobbar ABC-schema, dvs tre veckors schema. Det ser ut som följer: Vecka 1: Ledig måndag jobba, tisdag onsdag torsdag, ledig fredag lördag söndag.
Vecka 2: Jobba måndag tisdag onsdag, ledig torsdag, jobba fredag lördag söndag måndag.

Sen rullar det på så!
Men ditt tard! Har ju redan skrivit det!

skid-tid som liftvakt?
plane sa:
f2Carver sa:
Tjenare!

Sen rullar det på så!
Men ditt tard! Har ju redan skrivit det!
haha

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp