Skida: 50/50 Freetouring

pAcmAn1

Aktiv medlem
Äntligen börjar det hända saker på skidmarknaden för oss som vill ha en skida som fungerar hyfsat bra offpist, topptur och i backen.
Funderar, funderar, funderar.......vill ha midja mellan 100-108

Vad tror ni och ev har ni för erfarenheter av följande?

Nordica Enforcer 104 unlimited (testat själv och gillade mycket)
Blizzard Hustle 10
Völkl Blaze 106
Black Crows Navis
K2 Dispatch 101 (kanske lite stor radie för min smak)
Armada Locater 104 (kanske lite för lätt och stor radie föe min smak)

Något jag missat? Vill helst inte att skidan ska överstiga 1800g per skida.

Alpin raceåkning som bakgrund men nu är offpist och topptur passionen sedan 15 år tillbaka.

SGN har fina modeller för det du efterfrågar. Hurrungane gillar jag skarpt.
Salomon mtn explore 95 är jag väldigt nöjd med.

Jag kör på dessa lagg och kan gladeligen rekommendera dem -
https://www.sport-bittl.com/en/ogso-schwarztor-100-21-22-touring-ski::179906.html
Som synes till fruktansvärt bra pris nu, om du vill ha 194or vill säga. I den längden är de 108 mm i midjan. Väldigt lätta (1700 gram/skida i 194an) med en seriös rocker och fungerar väldigt bra offpist och uppför.
Har kört dem i mjukare pist (tänk påsk i alperna (slush)) och även där är de riktigt trevliga. Har dock inte provat hårt underlag med dem, och kanske (troligtvis) är de inte mästare där, Men det är inte riktigt heller det de är byggda för.
Är det de bästa allround-laggen? Kanske inte, men tillräckligt bra för mig i alla fall. :)

Fusion 105 tycker jag bör vara med i mixen. Du behöver dock gå på Carbonen för att kliva under 1800g. Men trevlig allrounder tycker jag.

(Även om jag rent personligen iofs föredrar 95:an i den geometrin. Kör själv Carbon 95 den som resort-tur och är väldigt nöjd. Möjligen, med din racebakgrund, kanske det blir aningen för lättsamt/krukigt. För mig med lite fågelbenstendenser och långsamma gener gör nättheten gott för fot-tempot.)

Jag slår ett slag för Elan Ripstick 106. Förvisso några gram över 1800 numera med 1830 gram i 180cm, men framförallt 188:an är en personlig favorit för allroundbruk. Jag kör den med inserts för Shift och ATK FR och det är nog den skida genom alla år som jag tycker ger mest känsla av att man reder ut allt i form av åkning med ett enda par. Alper eller Sverige, pist eller offpist och liftburet eller benburet, snökite, osv. Jag hade utan tvekan klarat mig på bara det paret. Det hindrar mig såklart inte från att ha sju par till dock, men EGENTLIGEN hade jag klarat mig på bara Ripsticken.

Jag slår ett slag för Elan Ripstick 106. Förvisso några gram över 1800 numera med 1830 gram i 180cm, men framförallt 188:an är en personlig favorit för allroundbruk. Jag kör den med inserts för Shift och ATK FR och det är nog den skida genom alla år som jag tycker ger mest känsla av att man reder ut allt i form av åkning med ett enda par. Alper eller Sverige, pist eller offpist och liftburet eller benburet, snökite, osv. Jag hade utan tvekan klarat mig på bara det paret. Det hindrar mig såklart inte från att ha sju par till dock, men EGENTLIGEN hade jag klarat mig på bara Ripsticken.
Många skidor är bra och kul... det är juvtrots allt en materialsport.

Fast man behöver ju inga dubletter. En i varje kategori räcker. Problemet är således antalet kategorier snarare än antal skidor. Skidor har jag bara ett par av. Per kategori. Ett par skidor bara. Jättelite. Alltså inget problem.

Fast man behöver ju inga dubletter. En i varje kategori räcker. Problemet är således antalet kategorier snarare än antal skidor. Skidor har jag bara ett par av. Per kategori. Ett par skidor bara. Jättelite. Alltså inget problem.
Btw.....vilka av bindningarna föredrar du på dem? Eller vilka använder du mest? Och fungerar det bra med inserts? Har ju shift på ett par andra skidor.

Tillbaka
Topp