Skida till frun?

Lill-Kalle

Medlem
Skida till frun?
Hej!

Min fru och jag går inte helt i takt när det gäller åkning och jag vill gärna att hon ska börja uppskatta åkningen mer.

Hon är 158 cm lång och lätt i vikten.
Jag har idag ställt henne på ett par Salomon X-wing 155cm och hon tycker dom känns klumpiga.
Vad göra? Gå ner på 145? Hur ska man tänka kring midja osv så att det blir så lättåkt som möjligt och så att hon kommer igång med lite kantställning?

Skida till frun?
Kortare längd, max 85 midja. En för smal skida blir lätt jobbig när pisten inte är helt plan. Gärna en lätt skida. Kolla på heads Joy serie t.ex. absolut joy eller total joy.

Skida till frun?
Utan att veta vilken x wing hon åker på så antar jag att de kan vara något klumpiga om man jämför med
moderna allmountain skidor. Om hon åker mest pist, midja under 90, liten tip och tail rocker och framför allt inte för styva. Längden ev litet kortare men tror inte problemet ligger där i förstahand.

Skida till frun?
dallan sa:
Kortare längd, max 85 midja. En för smal skida blir lätt jobbig när pisten inte är helt plan. Gärna en lätt skida. Kolla på heads Joy serie t.ex. absolut joy eller total joy.
+ 1 på den. Pure joy är ytterligare ett förslag. 148 cm i längd kan vara något att börja med. Alla tre sköter sig bra i uppkörd pist.

Tillbaka
Topp