Skidåkning Dizin, Iran 23/2

Som rubriken lyder.. 

Jag satsar på att dra iväg 1 vecka till Dizin i Iran. 
Bor i Gbg så kommer förmodligen åka därifrån till Tehran och vidare med transport till Dizin. 

Det sägs vara riktigt bra åkning där och jag som snowboardåkare är riktigt sugen efter att ha kollat in några videoklipp från youtube. 

Finns det folk som kan tänka sig att hänga på så hör av er!!

@freeridesara Varför ändrade du i din andra tråd och skapade en exakt likadan? Det känns ganska meninglöst, speciellt eftersom de inlägg som var i den "har gått förlorade".

Senast ändrad:
ville kort och gott veta om det var någon/några som var intresserade av resan. Inget onödigt svammel som det blev. Sen gick tråden inte radera så enkelt som jag trott.

Har ett hum om kostnader, ja

Backpackade i Iran i maj 30 dgr från norr till söder men gick bet på snön som försvann tidigt i år.

Därför känner jag att jag inte är klar med landet förrän jag fått åka där :)

Skype?

Jag var i Dizin och Shemshak i januari, hade otur med snön men i övrigt var det en kul upplevelse. Gick på ca 8000 har jag för mig för 12 dagar, inkl flyg (pegasus airlines) och visum. Bokade hotell och ordnade med visum via IATA eller vad de nu heter, mest för att göra det enkelt. :)

@freeridesara

Har du spanat guider eller tänkte du köra själv?

@vickepick

Hade du någon guide? Jag har kollat runt men det var klurigt att hitta! Tips vore himla najs.
Var du ensam där?

Jag är SÅ grymt sugen, har varit det ett tag, men vet ej om detta passar in i årets schema =/

@vickepick
jag är lite hardcore och bokade ingenting i förväg (undantag visum) när jag gjorde min förra resa, ser egentligen bara fördelar med det nu i efterhand eftersom jag kan dra nytta av erfarenheterna jag fick på plats.

Visum 14 dgr går att lösa på flygplatsen, dock hört vissa som blivit nekade om man t.ex. saknar kontakt i landet eller hotellreservation (men kör även denna gång på goda vänner till mig och min familj som bor nära Dizin så ser inga hot mot att få detta samt att man även reserverat hotellet).

När det nu bara finns två hotell i Dizin så har jag läst att det är ett hotell i Tehran "Firouzeh hotel" (stavning?) dit man vänder sig för reservation och i de fall man önskar - transport till Dizin

@pickpack
ingen guide i nuläget.

Nope ingen guide, vi var fyra killar som bara knatade runt och åkte där vi var sugna. Det var förvisso uselt med snö, men alla iranier åkte i "pisten", om man nu kan kalla den för det hehe, och förutom oss så var där ett litet gäng svenskar och tre norrmän. Så puderhetsen är lika med noll. Någon guide behöver man inte enligt mig egentligen, det är bara att se till att man åker på rätt faces så man kommer tillbaka till byn igen. Det är ett rätt litet område (båda två) men om man kommer fel lär det bli en lååång tur tillbaka, infrastrukturen är ganska undermålig och även om människor är vänligt sinnade hade jag undvikit att röra mig var som helst, Allemänsrätten finns ju inte riktigt...

Två tips som jag kan tänka på nu:
1. Ta med extra verktyg/delar etc till din skidutrustning om du har plats, utbudet är extremt dåligt om du skulle behöva fixa något, ett snowboardspänne som gått av t.ex... tänk silvertejp.
2. Den lilla restaurangen Cortina som drivs av tre unga störtsköna killar som ligger halvvägs upp på berget i en liten stuga är mycket, mycket bättre än resortens sunkrestaurang nedanför. Killarna där har lite "fuck the government" attityd och växlar gärna utländsk valuta (till riktigt bra kurs). De erbjuder även alkohol och andra, vegetabiliska rusmedel, men det avråder jag starkt ifrån med tanke på rättsväsendet... God och billigare mat serverar de iallafall!

@vickepick

Trevlig läsning. Tack för tipsen med extra utrustning. Man är ju annars lite lätt bortskämd med att allt går att köpas eller lösas på plats men inser ju att det inte är så överallt i världen. Restaurang tipsen kan också komma till användning. Äta bör man.. och ungdomar brukar ju generellt vara trevliga att råka på i Iran. Ser fram emot att prova deras restaurang.

Vilket år var du där - har sett filmer som folk gjort på youtube där det verkar som att det ibland faktiskt går att få riktigt bra åkning fram i mars?

vickepick sa:
Nope ingen guide, vi var fyra killar som bara knatade runt och åkte där vi var sugna. Det var förvisso uselt med snö, men alla iranier åkte i "pisten", om man nu kan kalla den för det hehe, och förutom oss så var där ett litet gäng svenskar och tre norrmän. Så puderhetsen är lika med noll. Någon guide behöver man inte enligt mig egentligen, det är bara att se till att man åker på rätt faces så man kommer tillbaka till byn igen. Det är ett rätt litet område (båda två) men om man kommer fel lär det bli en lååång tur tillbaka, infrastrukturen är ganska undermålig och även om människor är vänligt sinnade hade jag undvikit att röra mig var som helst, Allemänsrätten finns ju inte riktigt...

1. Ta med extra verktyg/delar etc till din skidutrustning om du har plats, utbudet är extremt dåligt om du skulle behöva fixa något, ett snowboardspänne som gått av t.ex... tänk silvertejp.
2. Den lilla restaurangen Cortina som drivs av tre unga störtsköna killar som ligger halvvägs upp på berget i en liten stuga är mycket, mycket bättre än resortens sunkrestaurang nedanför. Killarna där har lite "fuck the government" attityd och växlar gärna utländsk valuta (till riktigt bra kurs). De erbjuder även alkohol och andra, vegetabiliska rusmedel, men det avråder jag starkt ifrån med tanke på rättsväsendet... God och billigare mat serverar de iallafall!
Hej!
Går det att passera tulen med sprit till Iran?
MVH/Anatoli

Senast ändrad:
Inte om du inte vill ha problem. Det är nolltolerans för alkohol i det landet. Vet inte vad som händer, men de tar den definitivt ifrån dig och sen kan du ev bli nekad att komma in i landet? Rätta mig någon om jag har fel...

freeridesara sa:
Inte om du inte vill ha problem. Det är nolltolerans för alkohol i det landet. Vet inte vad som händer, men de tar den definitivt ifrån dig och sen kan du ev bli nekad att komma in i landet? Rätta mig någon om jag har fel...
Och vi ska ditt allt så!

Finns alkohol i Tehran vet jag. Alla känner någon som känner någon o.s.v. Skulle dock bara våga mig på att dricka hemma hos iranska vänner. Blev bjuden flera ggr under min resa men man väljer sina tillfällen med omsorg vill jag lova. Vill ju inte direkt förstöra en resa pga något man kan göra hemma i Sverige.. vattenpipa gör mig å andra sidan tillräckligt snurrig och rolig så det nöjer jag mig med :)

freeridesara sa:
Finns alkohol i Tehran vet jag. Alla känner någon som känner någon o.s.v. Skulle dock bara våga mig på att dricka hemma hos iranska vänner. Blev bjuden flera ggr under min resa men man väljer sina tillfällen med omsorg vill jag lova. Vill ju inte direkt förstöra en resa pga något man kan göra hemma i Sverige.. vattenpipa gör mig å andra sidan tillräckligt snurrig och rolig så det nöjer jag mig med :)
Som sagt. Jag dricker inte alls. Men föredra att ha någonting att bjuda vänner på.

vickepick sa:

Behöver man ABS i Dizin om man åker off-pist? Vet du om det gå bra att ha gastuben på pegasus?

Tillbaka
Topp