Skidåkning i Irak?

snowflake77

Ny medlem
Skidåkning i Irak?
Någon som vet något om skidåkning i norra Irak, Kurdistan? Har hört att det ska finnas en skidort i alla fall men har svårt att hitta mer info. Jag ska jobba i området och är sugen på att ta med mig skidorna...

Skidåkning i Irak?
snowflake77 sa:
Någon som vet något om skidåkning i norra Irak, Kurdistan? Har hört att det ska finnas en skidort i alla fall men har svårt att hitta mer info. Jag ska jobba i området och är sugen på att ta med mig skidorna...
Lite OT, men vad jobbar man med där? :)

Skidåkning i Irak?
Det ska finnas backar ja, jag är helt säker på att jag fick det berättat för mig när jag åkte bil i just norra Irak, kurdistan. Vi var uppe i bergen då, och det var en del snö kvar, så det kan nog stämma. Har dock ingen aning om vad det heter, men googla lite!

Skidåkning i Irak?
Gurra_ski sa:
pasen sa:
olja!
Vatten! :-)

och jo det är just Irak, den kurdiska delen. Googlar på men kommer tyvärr inte över något vidare matnyttigt...
"...Kurdistan's last ski resort closed in the 1940s..."
"Kurdish officials dream big, speaking of bringing Europeans to ski the region's snow-capped peaks..."
"American company wants to build Iraq's first ski resort..."

Borde kanske åka till Iran istället :-)

Skidåkning i Irak?
snowflake77 sa:
Gurra_ski sa:
pasen sa:
olja!

och jo det är just Irak, den kurdiska delen. Googlar på men kommer tyvärr inte över något vidare matnyttigt...
"Kurdish officials dream big, speaking of bringing Europeans to ski the region's snow-capped peaks..."

Du får väl gå på tur helt enkelt.

Skidåkning i Irak?
Gurra_ski sa:
snowflake77 sa:
Gurra_ski sa:

Du får väl gå på tur helt enkelt.
Jovarss, om inte annat hittar han ju olja då och kan bygga sig en lift.

Skidåkning i Irak?
WTX sa:
Kolla med självaste FR grundaren Johan... han har åkt i irak eller iran.... komemr itne riktigt ihåg..
Iran var det. Jag var där själv dagarna efter honom. ;)
Iran har ju gott om berg, vet inte om du har möjlighet att ta dig dit dock.
Har hört talas om skidåkning i Irak, men jag gissar att det är klokt att ta med hudarna. OM det finns liftar är det ju inte säkert att det är igång...

Länk:
http://www.ski-blog.com/2007/07/skiing_in_iraq.html

Skidåkning i Irak?
Trodde det var olagligt att ha roligt i Irak, om man bortser från att skuta kalashnikov...

Men måste erkänna att det vore ascoolt att åka skidor på Saddams gammla bakgård! Afganistan då??? Ingen som vill haka på dit?

Skidåkning i Irak?
Skriv testamente & kolla din livförsäkring innan du åker bara!
Var speciellt noga med detta om du ska bege dig till Afghanistan eller djupt in i Irak.
Alternativt att hyra in Dolph Lundgren som livvakt för resan.

Skidåkning i Irak?
jeffa sa:
Men måste erkänna att det vore ascoolt att åka skidor på Saddams gammla bakgård! Afganistan då??? Ingen som vill haka på dit?
Jo om det fanns snö , det finns ju helt sjukt mkt "ridges" med +5000m toppar som ser perfekt ut för heliskiing men kommer det nån snö?

Skidåkning i Irak?
kolla in bilderna märkta "Turkish sun operation" på Google Earth i Irak, snötäckta bergsområdet: 36° 32'N, 45°01'E

finfina bilder glöm inte stighudarna bara

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp