Alexanderlovgren
Medlem
Skidåkning i maj
Någon som har koll på vart man kan åka skidor i maj? (Alperna)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då kan du kolla nästan alla glaciärorter.tänkte nog mer i början på majmen nice!
Inte för lata skåningar som föredrar att åka lift.Maj, bästa tiden för toppturer i Norge![]()
Din rackare, min gradskiva säger 40 grader.Förra året åkte vi puder in i kaklet på Titlis till annandag pingst! Laps i Steinberg, 1250 fhm offpist på högsta nivå. Nytt rekord för mig, 80 skiddagar på en säsong, 24 maj. Men inte varje år man har sån tur i maj. Öppet har de helt säkert.
Bild från 23:e maj:
Visa bilaga 15557
Ja, brantar på lite på sina ställen i Engelberg, inget man skämtar om om man inte har koll. Långt från det brantaste vi åker. Här "branten" i Steinberg i lördags, nära 45 grader där på brantaste stället...Din rackare, min gradskiva säger 40 grader.![]()
Val Thorens brukar hålla öppet nån vecka in i maj. Zermatt stänger kring den 20 april förutom glaciärerna.
Jep. Det är GVA som gäller.Aha, tack för info angående Zermatt. Val Thorens ja, är det Geneve som blir bästa flygplatsen isf?
Jag håller helt med dig där. Verkar dock som övriga kollegor vill till alperna. Alla utom jag är piståkare och de flesta andra uppskattar sol och gött häng på en uteservering lika mycket som att mata skidåkning. Så större chans för det sistnämnda i alperna? Ja Hintertux känns som säkrast alternativ om vi ska boka typ snart och inte vet snöläget om 1.5 månad framåt.Brukar åka till riksgränsen i maj, men om du verkligen vill till alperna så skulle jag säga Hintertux
Ja, man kan bo i Hintertux, finns ett antal rejäla afterski-barer och restauranger vid dalstationen. Byn Hintertux ligger ca en km från liftarna, så man måste ändå åka buss eller bil dit på morgonen, om man inte bor på något av hotellen som ligger direkt vid dalstationen.Jag håller helt med dig där. Verkar dock som övriga kollegor vill till alperna. Alla utom jag är piståkare och de flesta andra uppskattar sol och gött häng på en uteservering lika mycket som att mata skidåkning. Så större chans för det sistnämnda i alperna? Ja Hintertux känns som säkrast alternativ om vi ska boka typ snart och inte vet snöläget om 1.5 månad framåt.
Men var ska man bo då? Kan man bo i "byn" som heter Hintertux? Behöver vart fall finnas ett par schyssta restauranger och nån bar tänker jag.![]()
Tusen tack för svar. Ska kolla in Lanersbach helt klart. Viktigt med mysig by och bra käk då vi ska ha med skägghipsters mmJa, man kan bo i Hintertux, finns ett antal rejäla afterski-barer och restauranger vid dalstationen. Byn Hintertux ligger ca en km från liftarna, så man måste ändå åka buss eller bil dit på morgonen, om man inte bor på något av hotellen som ligger direkt vid dalstationen.
Mest "riktig" by hittar man i Lanersbach ca 10 min med bil eller buss från Hintertux. Det kan ju vara lite dött i maj i Alperna, men där det definitivt är minst dött när det gäller skidåkning är Hintertux.
Se till att ni åker innan månadsskiftet maj/juni, för då stänger Kasererliftarna och då försvinner en stor del av de fina långa carvingnerfarterna.
Snöläget behöver du inte oroa dig för, jag åker skidor där varje sommar, och skidområdet består i huvudsakligen av en nordsluttning som sträcker sig upp till 3250 möh.
Hintertux är ett ställe där man träffar skidentusiaster året runt. Det lämpar sig bäst för medelgoda till duktiga åkare, eftersom de flesta pister lutar ganska bra. Snällast åkning hittar man vid Olperer-liften.
Här är vårt favorithotell som vi bor på när vi åker dit på sommaren. Lyxigt ställe som drivs av den supertrevliga familjen Tipotsch. Bra lågsäsongspriser (maj-juli), se till att boka halvpension, köket är fantastiskt.
Home - tirolerhof-tux.at
www.tirolerhof-tux.at
När det gäller snön på eftersäsongen i Hintertux:
Den här videosnutten är väl uttjatad vid det här laget, men så här fint var det den 2 juli förra året.
Förra året var det inga problem att åka ända ner till Sommerbergalm ända fram till månadsskiftet april/maj. Det innebär ungefär 1200 fhm att köra på. Det var visserligen mer snö förra säsongen, men det är en nordsluttning med ganska bra lutning, så den ligger skyddad mot den värsta solinstrålningen. Och det kan ju fortfarande komma mycket snö innan dess. Jag har flera gånger haft turen att få några decimeter nysnö på sommaren. Ner till Tuxer Fernerhaus kan man åka året runt.Tusen tack för svar. Ska kolla in Lanersbach helt klart. Viktigt med mysig by och bra käk då vi ska ha med skägghipsters mmSom sagt, tanken är att dra sista veckan i april (24 april - 1maj). Så då borde vi kunna ha goda chanser för bra snö. De flesta är medelgoda åkare så det ska nog inte vara några problem med lite lutning.
En fundering jag har bara: hur långt ner kan man förvänta sig att åka skidor i slutet av april? Kommer man ner till bergstationen vid 8er Sommerberg? Eller är det åkning högre upp som gäller, alltså typ start vid Tuxer Fernerhaus? Står att övriga delar av Zillertal stänger 18:e april nämligen.
Tack!
Ja men då så. Får man 1200m så sent är det ju insane.Förra året var det inga problem att åka ända ner till Sommerbergalm ända fram till månadsskiftet april/maj. Det innebär ungefär 1200 fhm att köra på. Det var visserligen mer snö förra säsongen, men det är en nordsluttning med ganska bra lutning, så den ligger skyddad mot den värsta solinstrålningen. Och det kan ju fortfarande komma mycket snö innan dess. Jag har flera gånger haft turen att få några decimeter nysnö på sommaren. Ner till Tuxer Fernerhaus kan man åka året runt.
Det finns nog nuförtiden få alporter som slår Hintertux i maj.
Fast italiensk bergsmat brukar ju tyvärr inte vara lika bra som italiensk mat nere vid kusten…..Cervinia, liksom Zermatt, har systemet öppet t.o.m. 1a Maj och glaciär med Europas högsta liftnivå (3899 möh<). I hela april räcker snön ända ner i byn på 2050 möh (>1800 fhm) men Valtournenche på 1534 stänger "redan" typ 18/4. Och det är italiensk mat i byn!
Fast där är föret sällan lika bra,inte ens på vintern. Det är därför man ska pensionera sig i Limone Piemonte.Fast italiensk bergsmat brukar ju tyvärr inte vara lika bra som italiensk mat nere vid kusten…..![]()