Skidåkning i maj

Skidåkning i maj
Menar du början eller slutet på maj?
Under andra halvan av maj så är det Hintertux, Hintertux och Hintertux...☀️😎🎿

En del andra glaciärskidområden har öppet en bit in i maj.
Det finns några i Schweiz och Frankrike som precis som Hintertux kör sommarskidåkning, men då endast fram till lunch på dagarna.
Hintertux är enda orten som har skidåkning fram till kl 16.00 året runt.

Senast ändrad:
Skidåkning i maj
tänkte nog mer i början på maj :) men nice!
Då kan du kolla nästan alla glaciärorter.
Några typ Pitztal stänger redan i slutet på april pga det inte finns tillräckligt med gäster där.
Hintertux är trevligast på eftersäsongen, det är fortfarande en del folk där och det händer saker och det känns lagom fart på det hela. Alla liftarna från Sommerbergalm och uppåt mot glaciärsidan kör fram till början på juni.

Här ett åk från i början på juli förra året bredvid Olpererliften:

Skidåkning i maj
Förra året åkte vi puder in i kaklet på Titlis till annandag pingst! Laps i Steinberg, 1250 fhm offpist på högsta nivå. Nytt rekord för mig, 80 skiddagar på en säsong, 24 maj. Men inte varje år man har sån tur i maj. Öppet har de helt säkert.
Bild från 23:e maj:
IMG_2701.jpg

Skidåkning i maj
Lånar tråden lite då jag behöver hjälp från våra alpexperter på forumet. Som det verkar måste jag lämna Skandinavien för att åka skidor i alperna med jobbet, sista veckan i april i år (24 april - 1 maj), och undrar då såklart var vi borde åka.

Är det Hintertux, Stubai eller annan glaciärort (Cervinia/Zermatt?) som gäller i slutet av april? Ser att en del ställen har öppet till 1 maj, t.ex Livigno, Ischgl, Tignes/Val d'Isère, Sölden, Engelberg mm.

Ganska viktigt att det finns en trevlig by att bo i med bra mat samt inte allt för mycket krångel att ta sig upp till skidåkningen. Därav funderingen på att åka till något annat än ren glaciärort.

Men om det är överlägset bäst skidåkningsmässigt att åka till t.ex Hintertux, hur löser man mysig by och minimalt med krångel? Bor man i Mayrhofen då, och tar bussen? Om jag förstått det rätt slutar skidbussen att gå 24 april? Men det går kanske lokalbuss?

Tack på förhand.

Skidåkning i maj
Tusen tack för svar. Yes sir, det är företaget som betalar, vilket iofs betyder att jag betalar... 😬

Merparten åker från Göteborg, sen har vi folk i Belfast och Narvik också. Ser ut som att smidigast för alla parter är att ta sig till München eller Zürich med minst meck. Då känns det som att Chamonix går bort tyvärr.

Från München blir väl rimligast att ta sig mot Österrike tänker jag, så Kaprun kan ligga bra till helt klart. Och så Hintertux, Stubai mm. Nåt mer som är inom räckhåll?

Från Zürich tar man väl sig hyfsat smidigt till Zermatt vill jag minnas, så det kanske ändå kan vara ett alternativ.

Skidåkning i maj
Brukar åka till riksgränsen i maj, men om du verkligen vill till alperna så skulle jag säga Hintertux
Jag håller helt med dig där. Verkar dock som övriga kollegor vill till alperna. Alla utom jag är piståkare och de flesta andra uppskattar sol och gött häng på en uteservering lika mycket som att mata skidåkning. Så större chans för det sistnämnda i alperna? Ja Hintertux känns som säkrast alternativ om vi ska boka typ snart och inte vet snöläget om 1.5 månad framåt.

Men var ska man bo då? Kan man bo i "byn" som heter Hintertux? Behöver vart fall finnas ett par schyssta restauranger och nån bar tänker jag. 😅

Skidåkning i maj
Jag håller helt med dig där. Verkar dock som övriga kollegor vill till alperna. Alla utom jag är piståkare och de flesta andra uppskattar sol och gött häng på en uteservering lika mycket som att mata skidåkning. Så större chans för det sistnämnda i alperna? Ja Hintertux känns som säkrast alternativ om vi ska boka typ snart och inte vet snöläget om 1.5 månad framåt.

Men var ska man bo då? Kan man bo i "byn" som heter Hintertux? Behöver vart fall finnas ett par schyssta restauranger och nån bar tänker jag. 😅
Ja, man kan bo i Hintertux, finns ett antal rejäla afterski-barer och restauranger vid dalstationen. Byn Hintertux ligger ca en km från liftarna, så man måste ändå åka buss eller bil dit på morgonen, om man inte bor på något av hotellen som ligger direkt vid dalstationen.
Mest "riktig" by hittar man i Lanersbach ca 10 min med bil eller buss från Hintertux. Det kan ju vara lite dött i maj i Alperna, men där det definitivt är minst dött när det gäller skidåkning är Hintertux.
Se till att ni åker innan månadsskiftet maj/juni, för då stänger Kasererliftarna och då försvinner en stor del av de fina långa carvingnerfarterna.

Snöläget behöver du inte oroa dig för, jag åker skidor där varje sommar, och skidområdet består i huvudsakligen av en nordsluttning som sträcker sig upp till 3250 möh.
Hintertux är ett ställe där man träffar skidentusiaster året runt. Det lämpar sig bäst för medelgoda till duktiga åkare, eftersom de flesta pister lutar ganska bra. Snällast åkning hittar man vid Olperer-liften.

Här är vårt favorithotell som vi bor på när vi åker dit på sommaren. Lyxigt ställe som drivs av den supertrevliga familjen Tipotsch. Bra lågsäsongspriser (maj-juli), se till att boka halvpension, köket är fantastiskt.

När det gäller snön på eftersäsongen i Hintertux:
Den här videosnutten är väl uttjatad vid det här laget, men så här fint var det den 2 juli förra året.

Senast ändrad:
Skidåkning i maj
Ja, man kan bo i Hintertux, finns ett antal rejäla afterski-barer och restauranger vid dalstationen. Byn Hintertux ligger ca en km från liftarna, så man måste ändå åka buss eller bil dit på morgonen, om man inte bor på något av hotellen som ligger direkt vid dalstationen.
Mest "riktig" by hittar man i Lanersbach ca 10 min med bil eller buss från Hintertux. Det kan ju vara lite dött i maj i Alperna, men där det definitivt är minst dött när det gäller skidåkning är Hintertux.
Se till att ni åker innan månadsskiftet maj/juni, för då stänger Kasererliftarna och då försvinner en stor del av de fina långa carvingnerfarterna.

Snöläget behöver du inte oroa dig för, jag åker skidor där varje sommar, och skidområdet består i huvudsakligen av en nordsluttning som sträcker sig upp till 3250 möh.
Hintertux är ett ställe där man träffar skidentusiaster året runt. Det lämpar sig bäst för medelgoda till duktiga åkare, eftersom de flesta pister lutar ganska bra. Snällast åkning hittar man vid Olperer-liften.

Här är vårt favorithotell som vi bor på när vi åker dit på sommaren. Lyxigt ställe som drivs av den supertrevliga familjen Tipotsch. Bra lågsäsongspriser (maj-juli), se till att boka halvpension, köket är fantastiskt.

När det gäller snön på eftersäsongen i Hintertux:
Den här videosnutten är väl uttjatad vid det här laget, men så här fint var det den 2 juli förra året.
Tusen tack för svar. Ska kolla in Lanersbach helt klart. Viktigt med mysig by och bra käk då vi ska ha med skägghipsters mm :LOL: Som sagt, tanken är att dra sista veckan i april (24 april - 1maj). Så då borde vi kunna ha goda chanser för bra snö. De flesta är medelgoda åkare så det ska nog inte vara några problem med lite lutning.

En fundering jag har bara: hur långt ner kan man förvänta sig att åka skidor i slutet av april? Kommer man ner till bergstationen vid 8er Sommerberg? Eller är det åkning högre upp som gäller, alltså typ start vid Tuxer Fernerhaus? Står att övriga delar av Zillertal stänger 18:e april nämligen.

Tack!

Skidåkning i maj
Tusen tack för svar. Ska kolla in Lanersbach helt klart. Viktigt med mysig by och bra käk då vi ska ha med skägghipsters mm :LOL: Som sagt, tanken är att dra sista veckan i april (24 april - 1maj). Så då borde vi kunna ha goda chanser för bra snö. De flesta är medelgoda åkare så det ska nog inte vara några problem med lite lutning.

En fundering jag har bara: hur långt ner kan man förvänta sig att åka skidor i slutet av april? Kommer man ner till bergstationen vid 8er Sommerberg? Eller är det åkning högre upp som gäller, alltså typ start vid Tuxer Fernerhaus? Står att övriga delar av Zillertal stänger 18:e april nämligen.

Tack!
Förra året var det inga problem att åka ända ner till Sommerbergalm ända fram till månadsskiftet april/maj. Det innebär ungefär 1200 fhm att köra på. Det var visserligen mer snö förra säsongen, men det är en nordsluttning med ganska bra lutning, så den ligger skyddad mot den värsta solinstrålningen. Och det kan ju fortfarande komma mycket snö innan dess. Jag har flera gånger haft turen att få några decimeter nysnö på sommaren. Ner till Tuxer Fernerhaus kan man åka året runt.
Det finns nog nuförtiden få alporter som slår Hintertux i maj.

Skidåkning i maj
Förra året var det inga problem att åka ända ner till Sommerbergalm ända fram till månadsskiftet april/maj. Det innebär ungefär 1200 fhm att köra på. Det var visserligen mer snö förra säsongen, men det är en nordsluttning med ganska bra lutning, så den ligger skyddad mot den värsta solinstrålningen. Och det kan ju fortfarande komma mycket snö innan dess. Jag har flera gånger haft turen att få några decimeter nysnö på sommaren. Ner till Tuxer Fernerhaus kan man åka året runt.
Det finns nog nuförtiden få alporter som slår Hintertux i maj.
Ja men då så. Får man 1200m så sent är det ju insane. :) Oavsett vad så verkar det riktigt schysst. Tusen tack för all info.

Skidåkning i maj
Vill bara bekräfta PisteCarvers uppgifter... Jag har ingen tidigare erfarenhet av glaciäråkning. Besökte (delvis på hans rekommendation) Hintertux v 6 för första gången i mitt liv och kan intyga att där finns mycket fin skidåkning, enorma ytor, det mesta "mellanrött" eller "mörkrött" men också breda blå pister och en del i svart klass. Tror att ev. ovana åkare i sällskapet kommer att vara nöjda också, förutom backarna vid Olperer som PC nämner är också de långa backarna runt Kaserer breda, jämna och snälla. Vi åkte bara från Sommerbergalm och uppåt.
Byarna inkl Mayrhofen och uppåt i dalen mot Hintertux är trevliga och genuina. Och man kommer med tåg ända fram till Mayrhofen om man vill. Det kommer att bli bra.

Skidåkning i maj
@fredw Tack för info, låter lovande. Lutar åt Hintertux och bo i/kring Lanersbach. Enda som verkar sisådär är att skidbussarna har slutat gå i slutet av april.

Ingen som varit i Livigno då i slutet av april? Hur mycket kan man förvänta är öppet? Smidigt att liften finns i byn så att säga, plus att byn i sig verkar väldigt trevlig.

Skidåkning i maj
Cervinia, liksom Zermatt, har systemet öppet t.o.m. 1a Maj och glaciär med Europas högsta liftnivå (3899 möh). I hela april räcker snön ända ner i byn på 2050 möh (>1800 fhm) men Valtournenche på 1534 stänger "redan" typ 18/4. Och det är italiensk mat i byn!

Senast ändrad:
Skidåkning i maj
Cervinia, liksom Zermatt, har systemet öppet t.o.m. 1a Maj och glaciär med Europas högsta liftnivå (3899 möh<). I hela april räcker snön ända ner i byn på 2050 möh (>1800 fhm) men Valtournenche på 1534 stänger "redan" typ 18/4. Och det är italiensk mat i byn!
Fast italiensk bergsmat brukar ju tyvärr inte vara lika bra som italiensk mat nere vid kusten….. 😢

Tillbaka
Topp