Skidåkning slutet av april - vart skall man åka?

MiaSwede

Ny medlem
Hej!

Pga en gallstensoperation har min skidsäsong blivit något framflyttad och jag planerar att åka ner till alperna runt den 21 april.

Vart skall man åka? Var finns det bra med snö, så sent på säsongen? Jag antar att man måste dra sig till något av glaciärsområdena?

Tack för hjälpen!

Mia

Du kan ju åka till riksgränsen annars.

Sant, har aldrig varit där! Fick dock gjort en del skidåkning i Svenska/Norska fjällen i december och januari så nu är jag faktiskt lite sugen på alperna:-)

Jadu, norra Sverige bjuder på mycket fin skidåkning under våren. Skulle även slå ett slag för det gamla surhålet Chamonix som visar sig från sin bästa sida under just våren. Mindre folk och ofta gott om snö på de högre höjderna, våren är den bästa och kanske enda tiden då Chamonix är värt ett besök, om du nu ska åka off pist pisterna är nog slitna.

Japp, sikta på någon av glaciärerna. Zermatt är bra om du vill åka pist, annars är Chamonix i april precis som Leder skriver ett klart schysst ställe. Val d'Isere eller Val Thorens kan också vara värda att fundera på, beror lite på vilken typ av åkning du är ute efter.

Senast ändrad:
Tack för era rekommendationer!

Någon har föreslagit Stubaital, är det bra? Har kollat lite på nätet och det verkar som säsongen är relativt lång där och att det skall vara snösäkert in i maj?

Har för mig att Ischgl är allmänt känt för att vara stabil när det gäller snö. Var där i mitten av april förra året, vilket var en rätt skral säsong snömässigt, och då var alla pister öppna och tillräckligt med snö. Trevlig by dessutom, så rekommenderas.

Val Thorens ar oppet till 4 maj, och aven om det inte dumpar sa haller pisterna ganska lange, de overlevde ju "varmeboljan" under v 7-9 iallafall. Kan vara lite sisadar med offpisten dock..

Stubaital ligger här i närheten av sölden där jag är nu! Sölden är nog ett bättre alternativ då det alltid är kallsnö på glaciären här. Jag åker tyvärr hem om en vecka (varit här sen november) men skulle tro att det fortf är grymt uppe på toppen även om vädret i dalen blir mildare under april! Finns även en hel del schyssta offpist åk där uppe, kan berätta om dom när du bestämt dig för sölden ;) lycka till!

jag kom precis hem efter en vecka i mayrhofen i Österrike o där faller de kraftigt med snö fortfarande och allt är ordentligt preparerat (inkl offpist om så önskas). De e ju en glaciär här också o dom sägs ha 365 skiddagar om året så där lär de nog inte va några större problem o hitta bra åkning i slutet på april.

Senast ändrad:
Satsa pa Saas Fee och/eller Zermatt. 1h bil emellan dem om du är bilbunden. Eller Hintertux i Zillertal, med bil fran Hintertux kan man ta sig till Stubai/Pitztal/Kaunertal/Kaprun pa 2h som omväxling. Bäst akning i Hintertux. Schysst park i Hintertux och Kaunertal.

Hintertux låter bra då vi kommer ha bil. Kan man ju testa på lite olika ställen. Sölden låter ju bra oxå. Måste bestämma nu, det börjar ju närma sig.... Tänkte "spara" Zermatt tills nästa säsong då jag funderar på Haute Route...så många ställen att åka till och så lite tid.....borde åka skidor på heltid:-)

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp