Skidan och dess fungerande på löss/djupare snö?

• Trådstartare Trådstartare okk
  • Start datum Start datum

okk

Ny medlem
Testade skidan i löss snö av 0.5m djup. Gjorde inte sväng när jag testade. Testade flyt. Använde låg hastighet och senare fortare.

Jag noterade en mycket stor skillnad i glid (och snö resistans ) mellan lite baklutning med skidtippen på ytan jämfört till situationen där jag hade vikten i mitten med skidtippen lite djupare. Skidan bromsas kraftigt on man först har tippen på ytan och sedan kör dem under ytan.

Jag tror att den har är normalt men skillnaden var kanske för stor?

Har skidat någon gång löss snö i Alperna. Skidan jag testade den här gången var Völkl Mantra /184 och jag väger något 75kg. Skidan är dock bra i uppkörd, även med min teknik.

Jag vill järna ha mera information om den har saken.

jag tror inte att det finns några skidor alls som fungerar mot löss... xD

skämt å sido, jag vet inte om jag fattar frågan riktigt. menar du att du vill ha information om huruvida någon annan upplever att tipen på skidan dyker när man åker med centrerad vikt kontra bakvikt?

Senast ändrad:
Hej,

kanske jag skulle ha användt mjuk i platsen av löss. Menade snön som har inte skidat i, har varit på ytan 1-2 dagar, är något 50 cm djup. Någon kunde ha användt pudder för att beskriva snön - men pudder snön var dock inte.

Helt obegripligt....Vad menar du med löss? Pudder? Har du varit på ytan i 2 dagar? Du får nog prova igen...Formulera om frågan

Jag föreslår att du - efter att LSD-trippen klingat av någorlunda - försöker formulera vad du vill få svar på i en fråga.

Det är svårt att ge dig feedback på det du skrivet utan att du ställer någon slags begriplig fråga.

Satt just och undrade om jag var trött eller det faktiskt var obegripligt...

Hoppas killen är bättre på att åka än att stava. Men du, du har iaf rätt att det går fortare att köra med skiten under ytan och inte ploga halvt ovanpå. Men som FF säger är det starkt rekommenderat att du äter lite mat, dricker lite vatten, sover en vecka eller två och sedan kommer tillbaka och skriver en ny tråd där man förstår lite vad du vill ha ut.

Är du inte hög utan bara dålig på svenska ber jag om ursäkt...Du kanske slaktar mig gällande åkningen så man ska inte vara för stursk..;D

killen är ju finsk för fan inte så konstigt att ingen fattar vad han säger, som jag förstår det undrar han om det är normalt att de ska vara så stor skillnad mellan att luta sig bakot respektive vara centrerad när det gäller skidans flytförmåga. Tänker man efter lite är det inga problem att förstå vad han säger så jävligt inödiga påhopp. Svaret är väll ganska enkelt att bindningen var en aning för mycket frammonterad?

okk sa:
Testade skidan i löss snö av 0.5m djup. Gjorde inte sväng när jag testade. Testade flyt. Använde låg hastighet och senare fortare.

Jag noterade en mycket stor skillnad i glid (och snö resistans ) mellan lite baklutning med skidtippen på ytan jämfört till situationen där jag hade vikten i mitten med skidtippen lite djupare. Skidan bromsas kraftigt on man först har tippen på ytan och sedan kör dem under ytan.

Jag tror att den har är normalt men skillnaden var kanske för stor?

Har skidat någon gång löss snö i Alperna. Skidan jag testade den här gången var Völkl Mantra /184 och jag väger något 75kg. Skidan är dock bra i uppkörd, även med min teknik.

Jag vill järna ha mera information om den har saken.
Ockidocki. På ren Svenska!

Testade skidan i en halv meter lössnö. Gjorde inga svängar utan testade bara skidans flyt rakt fram. Körde först långsamt för att sedan öka farten.

Jag noterade en mycket stor skillnad i flyt (snömotstånd) mellan lite bakvikt så att skidspetsarna var ovanför snön jämfört med skidspetsen under snön. Skidorna bromsas kraftigt om man först har spetsarna ovanför snön och sedan kör ner dem under ytan. Jag tror det här är normalt men det känns som skillnaden är för stor ...

Har åkt lite lössnö i alperna. Skidorna jag testade var Völkl Mantra 184 cm. Jag väger 75 kg och tycker skidan var bra i uppkörd snö även med min teknik.

Jag vill gärna lära mig mer om hur man kör lössnö.

(Sista raden är mycket fritt översatt. Jag undrar vad det här är om man Googlar till Finska?)

Så ... jag tolkat det hela som om vår Finske vän undrar var skidspetsarna ska vara när man kör lössnö?

Min erfarenhet säger mig att det beror på ... det finns fören där man är tvungen att hålla skidspetsarna ovanför ytan med alla tillgängliga medel. Men pratar vi lössnö av den mer fluffiga typen skulle jag vilja påstå att det är en neutral grundställning som gäller, absolut ingen bakåtvikt för att hålla spetsarna uppe. Bakåtvikt innebär att man hamnar i baksätet och att man tappar kontroll över ekipaget. Men visst går det fort (och okontrollerat) ...

;-) / MM

PS! Det finns ju numera superfeta lössnöskidor med negativt spann som i sig själva ger en god hjälp i att hålla spetsarna uppe. DS!

Senast ändrad:
MM: tack för dig - för "svensksättning" och svaret.

Svaret var någonting jag letade efter. Sedan jag vill veta att vid vilka tillfällen "är man tvungen att hålla skidspetsarna ovanför ytan med alla tillgängliga medel"? Jag själv tror på neutral grundställning.

Kan ni rekommendera böcker eller likadant för att lära lite mer av offpistteknik?

Varför någon tänker att det finns an finsk här? Min svenska är ju nästan flytande.

okk.
Som jag ser det finns det ingen särskild offpistteknik, så jag tror du tänker rätt i position.
När snötäcket är mjukare, lösare i botten än på ytan kan man få en jobbig effekt att skidan vill gräva ned sig. Tänker framförallt på vårkanten när det brukar bli genomslag i skogen. Men då handlar det mest om överlevnad i vilket fall.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp